Alza dropshipment

Alza dropshipment představuje obchodní model založený na principu úzké spolupráce s online obchodníky, ať už se jedná o dodavatele, výrobce nebo hlavně prodejce. Z hlediska funkce se jedná o sloučení online tržiště (marketplace) a velkoobchodního modelu, kde Alza sice ve skutečnosti plní roli jen jakéhosi zprostředkovatele, ale navenek pořád zaujímá status prodejce vůči koncovému zákazníkovi. 

Zatímco v zahraničí tuto formu prodeje (tzv. dropshipment nebo též dropshipping) svým obchodním partnerům umožňují například giganti jako Amazon a eBay, u nás se touto cestou vedle Alzy rozhodl jít konkurenční Mall.cz, který svůj obdobný program pojmenoval jako „Partnerský prodej“.

Obchodní model Alza dropshipment lze chápat jako logistickou metodu, kdy se zboží expeduje rovnou ze skladu prodejce (dodavatele) vystupujícího zde jako obchodní partner Alzy, která těmto obchodníkům pouze poskytne svou platformu za účelem prodeje zboží a místo svých vlastních skladů využívá externích partnerských skladů. 

Jak už to v podobných případech bývá, přináší tato forma spolupráce řadu výhod pro obě strany. Obchodníci takto mohou oslovit miliony zákazníků největšího českého e-shopu, nemusí si zřizovat vlastní prodejní kanál ani se soustředit na reklamu. Alza naopak tímto způsobem sníží náklady za skladování a rozšíří svůj sortiment o produkty, které lze jinak zákazníkům těžko nabízet, protože s sebou přinášejí vysoké nároky na skladování, jedná se o rozměrné zboží, velký počet položek či obtížnou manipulaci. Typickým příkladem jsou třeba pneumatiky nebo zahradní domky, trampolíny, dětské skluzavky apod. Na tomto místě Alza využije místo svých obvyklých logistických center přímo sklady dodavatele. 

Co se povinností v souvislosti s expedicí zásilek nebo vůbec prodeje týče, tak obchodníci jsou zde zodpovědní pouze za zajištění a správu vlastních skladových zásob a expedice objednávky přímo k zákazníkovi. V praxi to znamená, že se coby prodejce s Alzou domluvíte na sortimentu, poskytnete jí podklady pro zalistování svého portfolia produktů a pak už jen vyčkáte na objednávky. O zbytek se už postará jednička mezi českými internetovými obchody. Konkrétně zajistí kompletní zázemí i špičkovou infrastrukturu, ucelené vyřízení objednávky i rychlé doručení. Dále je zodpovědná za reklamu, prodej i poprodejní servis a samotnou dopravu. Obchodní partneři účastnící se výše uvedeného programu se navíc mohou opřít o silnou zákaznickou podporu (včetně call centra s provozem 24/7), Alza převezme i reklamace, vyřízení vrácení zboží a poskytne vám také IT podporu.

V případě, že máte zájem o partnerskou spolupráci, je třeba postupovat následovně: Nejdříve vyplníte formulář (každá jednotlivá žádost je posouzena individuálně). Následně se domluvíte s kompetentním expertem Alzy na svém portfoliu produktů. Dalším krokem je podepsání smlouvy, po níž dojde k integraci napojení a zalistování produktů. V další fázi se testuje provoz u několika desítek objednávek (tzv. pilotní provoz), kdy na vše dohlíží speciální tým Alzy. Na závěr přichází ke slovu ostrý provoz. 

V souvislosti s pandemií koronaviru a nuceném zavření kamenných prodejen se Alza rozhodla celý proces napojení prodejců na svou platformu díky automatizaci systému značně urychlit. V případě splnění podmínek (kladného posouzení žádosti) trvá listing produktů a zahájení prodeje ca 2 – 4 dny namísto původních 4 týdnů. Alza tak postupně rozšiřuje síť svých obchodních partnerů.

Cena: dle náročnosti