E-commerce 

 

Elektronický obchod, neboli e-commerce se za posledních 20 let stal nepřehlédnutelným fenoménem, který změnil celkovou podobu maloobchodního trhu a kupního chování spotřebitelů po celém světě. E-commerce trh po celém světě navíc nadále roste tempem, které několikanásobně překonává klasický maloobchod. Celkový obrat světového B2C e-commerce vzrostl jen od roku 2014 o více než 70 % na 2,2 bilionů USD(statista.com). V roce 2021 by mohl obrat trhu překonat 4,4 bilionů USD (statista.com)

Česká republika a Indie, srovnání e-commerce webů

V Čechách máme e-commerce na výborné úrovni se všemi předpoklady, které elektronické obchodování vyžaduje technické zázemí, kterým mám na mysli dostupnost telekomunikačních sítí tak i telefonů, dostatek vzdělaných lidí v IT, aktivní vládu v oblasti rozvoje ICT a legislativu spojenou s maloobchodním odvětvím. Sociálně jsou na tom Češi také dobře, ve velké míře mají počítačovou gramotnost, hojně využívají internetové bankovnictví. Češi nejvíce nakupují telefony, parfémy a pneumatiky, zatímco nejvíc obchodů nabízí oblečení a jeho doplňky, potřeby pro dům a zahradu nebo elektroniku(peak.cz). E-commerce za 1 rok vyrostla o 18%. Online tržiště je v principu e-shop, ve kterém ale můžete porovnávat nabídku více dodavatelů, přičemž provozovatelem tržiště je třetí strana. Oproti tomu pro klasický e-shop je typické, že je provozuje jeden prodejce zboží a produkty nebo služby tedy kupujete přímo od něj. Na online tržišti je více různých dodavatelů. Provozovatel je odpovědný za fungování, bezpečnost. Zajišťuje kompletně provozní platformu, integraci s platebními nástroji či bránami, kompletní objednávkový a platební proces. Největšími zástupci e-shopů v Čechách Alza.cz, Mall.cz, Notino, Datart, CZC.cz s tím že v Česku je 38 500 internetových obchodů. (peak.cz). V Indii mají na e-commerce většinový podíl internetové tržiště, hlavními zástupci Flipkart.com, Jabong.com Amazon.in, Ebay.in, Snapdeal.com (quora.com).

 

Hlavní výhodou je, že tržiště mohou využívat i firmy nebo jednotlivci, kterým by se samostatně nevyplatilo budovat si vlastní e-shop, nebo by nebyli schopni na něm zajistit kritickou masu návštěvníků.

Tržiště jsou obvykle zaměřena na jeden typ zboží či služeb nebo na jeden segment (například tržiště s aplikacemi, tržiště s uměním a podobně). Existují samozřejmě i velká tržiště se širokou nabídkou, jako je Amazon nebo Alibaba.

 

Logistika v Indii

V indii neexistuje společnost typu Česká pošta nebo další dopravní doručovatelské sítě, které sami dokáží doručovat po celé zemi. Spíše zde převládají aplikace jako u nás třeba Uber a balík vám přiveze kurýr. Výběr správného kurýra je poměrně těžké rozhodnutí. Smutná pravda je, že žádné řešení není tak velké, aby vyhovovalo všem potřebným řešením tohoto problému. Najít správnou doručovatelskou službu je tedy ve většině případů složité. K přiblížení se co nejlepšímu doručování tedy dochází navazováním spolupráce metodou pokus omyl. (phoeniixx.com)

Hlavní 3 možnosti dopravy pro koncový prodej

  1. Vytvoření vlastní logistické divize. Řešení je to nejdražší, protože vyžaduje značné investice, nicméně přináší výhody. U zákazníků zvýší víru ve značku, protože přebíráte plnou odpovědnost za všechny vaše interakce s nimi. Skutečnost však zůstává taková, že ani Amazon nedokázal vytvořit vlastní logistickou divizi.
  2. Přenesení veškeré odpovědnosti na službu třetí strany. To znamená zkontrolovat výsledky různých společností. Nejlepší bude pak ta s přiměřenými sazbami a stabilními výsledky.
  3. Spolupráce se službou třetí strany. Při spolupráci budete muset učinit dohodu závislou na množství očekávaných objednávek na měsíční a roční bázi.

(phoeniixx.com)

Podle proeniixx.com je jednou z nejspolehlivějších doručovatelských služeb v Indii Indická pošta. Má nejvyšší pokrytí a maximální spolehlivost, která byla potvrzena roky jejich služby.

Platby v Indii

Platby se zde uskutečňují také odlišným způsobem, v Indii jsou lidé zvyklí platit hotovostí. Jedním z důvodů je bezpečnost transakcí, která nedosahuje evropských standardů a další je nedostatek vzdělaných lidí v ICT sféře. Proto zde funguje systém, kde při objednávce obchodník zašle zákazníkovi kód, a ten následně jde např. do trafiky nebo jiného místa kde může zaplatit v hotovosti a odsud se doklad o zaplacení pošle zpět obchodníkovi, pak až může zákazník čekat na zboží. Velcí hráči jsou opatrní v systému "hotovosti na dodání", neboť jsou náročné na pracovní sílu a vyžadují si čas na výběr hotovosti ze strany zákazníka.

 

Vývoj

Navzdory všem nedostatkům je Indie rychle se rozvíjející a rostoucí trh s předpokladem pro rostoucí e-commerce bussines. Současný podíl e-commerce v Indii činí pouze okolo 30%. Předpokládá se, že, do roku 2020 bude přes 300 mil. obyvatel nakupovat zboží a služby online, to je 70% internetových uživatelů v Indii. Zatím je většinový digitální zákazník v Indii muž. Velký nárůst objemu digitálních kupců se odrazí také ve výnosech. U maloobchodní prodeje e-commerce se očekává obrovský růst, dle prognóz se očekává nárůst z 16 miliard USD v roce 2016 na něco přes 45 miliard dolarů v roce 2021.(statista.com)

 

Graf 1.Tržby e-commerce v Indii od roku 2016 do 2022 (v milionech dolarů)

Slibný nákupní nástroj pro maloobchodní průmysl v Indii se zdá být mobilní telefon. Ve skutečnosti přibližně 23% indických uživatelů internetu uvedlo, že v roce 2016 použili mobilní telefon pro nákup. To dělá Indii  jedním z předních digitálních trhů pro penetraci mobilního elektronického obchodu. Asi 27% digitálních odběratelů v zemi uvedlo, že uskutečňuje online nákup prostřednictvím smartphonu měsíčně, a 24% uvedlo, že nakupuje on-line zboží a služby týdně. Asi 71% spotřebitelů v Indii také uvedlo, že mobilní peněženka je jejich preferovanou metodou digitální platby. Pokud jde o hodnotu, předpokládá se, že tržby z mobilního maloobchodního elektronického obchodování budou do roku 2020 generovat vysoké procento z celkových tržeb e-commerce.(statista.com)

 

Graf 2. Počet kupujících přes digitální obchody v Indii od roku 2014 do 2020 (v millionech).

M-commerce

Mobilní elektronický obchod (m-commerce) je bezpečným doplňkem k elektronickému průmyslu. Vedoucí představitelé průmyslu se domnívají, že m-obchod může přispět až 70% svých celkových příjmů. V současnosti je Indie druhým největším trhem smartphonů. Očekává se, že počet uživatelů smartphonů dosáhne 650 milionů v roce 2019. S milionem nových uživatelů internetu má Indie v roce 2018 internetovou uživatelskou základnu s více než 478 miliony uživatelů. (export.gov)

Graf 3. Nákupy z jednotlivých zařízení ČR 2018 (www.ceska-ecommerce.cz)

                                                                                                     

 Graf 4. Nákupy z jednotlivých zařízení Indie 2018 (http://gs.statcounter.com)

Srovnání ČR a Indie

V současnosti je podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu je 9,1% a každým rokem zvyšuje. Obrat české e-commerce za 2018 je okolo 140 mld. Kč s meziroční změnou +18%. Tento fakt zanmení velkou příležitost pro všechny malé a střední podnikatele, kteří chtějí vstoupit na elektronický trh a nebo rozšířit svoji působnost na více prodejních kanálů či do zahraničí. (ceska-ecommerce.cz)

V Indii je velká možnost propojení e-shopů s velkými tržišti která jsou základním kamenem celé Indické e-commerce. S momentální vládní podporou rozvoje dopravní infrastruktury a e-bankovnictví a obrovskými investicemi od Amazonu, Flipkartu a dalších tržišť se šance uspět přímo nabízí. Do roku 2022 předpovídá statista.com celkový obrat v Indii až 1180mld. Kč.

Graf 5. Celkový obrat e-commerce v ČR a Indii v mld. Kč (Heureka.cz, APEK, Statista.com)