E-commerce Německo

 

Ve světě podnikání jsou Němci svou vlastní značkou. Kvalita výrobků a služeb Made in Germany hovoří sama za sebe. Německá značka je důležitá po celém světě. Německo je také velký trh elektronického obchodu. Je dobře osídlena kupujícími, kteří jsou chytří, důvtipní a dobře seznámeni s online nakupováním.

Německý trh je vnímán jako obrovská příležitost, a to hlavně z důvodu vysoké ekonomické vyspělosti. Pravda však je taková, že německém trhu číhá spousta různých úskalí. Ta se musí brát v potaz, protože německý zákazník je jeden z nejnáročnějších vůbec.

Výnosy na trhu elektronického obchodování činí v roce 2018 69mld. USD. Očekává se, že příjmy budou vykazovat roční míru růstu7%, což bude mít za následek tržní objem 77mld. USD do roku 2020.

Statista.com. B2C e-commerce sales in Germany in 2015 with a forecast to 2020 (in billion USD). [online].  Místo: © Statista 2018, 18.10.2018 [18.10.2018]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/280178/b2c-e-commerce-sales-in-germany/

 

Mezi hlavní dominanty německého e-commerce prostředí patří Amazon s obratem 10mld. USD, OTTO s obratem 3,42mld. USD a Zalando 1,48mld. USD. Do TOP 10 dále patří Notebooksbilliger, MediaMarkt, Lidl, Bonprix, Cybersport, Conrad, a Alternate.

Největším trendem v maloobchodě je provozovat jeden nebo více obchodů jak online, tak „offline.“ Prodejci častěji dělají krok od stacionárního maloobchodu do internetového prostředí než naopak a navíc ještě velká část prodejců má kořeny v kamenných obchodech které jsou stále aktivní. V TOP 100 B2C obchodníků je 68 právě takto aktivních. Pouze 11 z nich jsou bývalí čistě online hráči a mezi těmito jsou 3 kteří provozují více než 5 fyzických obchodů: Mister Spex, Cybersport, MyToys.

Nejvíce prodávané produkty v Německu podle kategorií

 

 

Graham Charlton. Ecommerce in Germany: Market Stats and Trends. [online]. Místo: SaleCycle Blog,11.10.2017.  [18.10.2017]. Dostupné z:https://blog.salecycle.com/stats/ecommerce-in-germany-market-stats-and-trends/

 

Platební metody :

 

 

Z grafu je jasně vidět velké zasoupení Paypalu a platbou na fakturu. Neopomíjet se určitě vyplatí platbu kartou tak bankovní převody. Na druhou stranu platby na dobírku se mezi populární platby nedostaly.

Z online nakupujících je nejvíce typický zákazník ve věku 45-54 i když nějak zvlášť nevyčnívá z davu širokého spektra všech věkových kategorií, žije v městské části země. Mezi německými zákazníky ze západního Německa a nakupujícími z východu existují rozdíly, které souvisí s druhou světovou válkou. Kromě toho, obchodování s německými zákazníky online by mezinárodní prodejci elektronického obchodu měli určitě zohledňovat kulturní rozdíly.

Karolina Kulach. Ecommerce in Germany: the definitive guide.  [online]. Místo: webinterpret.com, 22.9.2017. [18.10.2018]. Dostupné z:https://www.webinterpret.com/us/blog/ecommerce-germany-definitive-guide/

 

 

Důvěryhodnost jako základ

Pro Německého zákazníka je velice důležitá věrohodnost e-shopu na kterém se chystá nakoupit, respektive často opouští webové stránky, které na něj důvěryhodně nepůsobí. Získání německého zákazníka bývá dražší, než jsme zvyklí v Čechách. Web by měl být profesionálně přeložený a do detailu zpracovaný. Investovat do zákaznického servisu s rodilým mluvčím je nutnost číslo dvě. Signálem důvěryhodnosti je kvalitní brand a získané certifikace. Konkrétně Trusted Shops je jasná známka toho že, eshop splňuje náročné německé standardy jako je ochrana osobních údajů, serióznost, či bezpečnost přepravy zboží. Certifikací získá daný e-shop nejen vyšší věrohodnost, ale i rady ohledně německých právních nástrah.

Trusted shops. Gütesiegel. [online]. Místo: Trustedshops.de,[18.10.2018]. Dostupné z:https://www.trustedshops.de/

 

Zákazník podle věku

Sociální média

Němci jsou i přes jejich konzervativní pohled na svět, a internet poměrně zvyklí. Poslední studie ukazují, že 71,73 mil. z celkového počtu 80,69 mil. obyvatel tvoří aktivní uživatelé internetu. 29mil. jsou aktivní uživatelé sociálních sítí. Němec průměrně na e-shopu utratí 1 585 euro ročně. Zajímavým faktem je, že smartphony se v roce 2016 staly internetovým zařízením číslo jedna. V závěsu je laptop společně s dalšími zařízeními. Optimalizace webových stránek by tedy měla být „mobile friendly“! Dominantou sociálních sítí zůstává Facebook. Němci jej rádi používají jako nástroj k získání recenzí a zkušeností dalších uživatelů o předmětu jejich zájmu kam samozřejmě patří produkty a e-shopy. Internetový prodejci by tedy neměli na sociální sítě zapomínat. Hlavní komunikační kanál však není Facebook (Messenger) ale 2x více používaný WhatsApp. Oblíbený je ještě Instagram či Snapchat, sítě jako Twitter či LinkedIn se v Německu příliš neopakují.

eMarketer.com. Social Media Platforms Used by Internet Users in Germany, Feb 2017.  [online]. Místo: eMarketer.com, 22.9.2017. [18.10.2018]. Dostupné z: https://www.emarketer.com/Chart/Social-Media-Platforms-Used-by-Internet-Users-Germany-Feb-2017-of-respondents/209465

 

Založení e-shopu v Německu

  1. Vytvořit kvalitní funkční e-shop propracovaný do detailu. Zároveň je důležité aby byl e-shop přehledný intuitivní a jednoduchý, s vhodným rozhraním pro chytré telefony.
  2. Vše musí být podpořeno kvalitním popisem a dostatkem informací u produktů a služeb, které zákazník vyžaduje. Vyžadovat bude také proklientský servis na který se bude moci zákazník obrátit. Je to i z důvodu častějších vrácení zboží u kterého německý zákazník může čekat  proplacení zpětného poštovného.
  3. Založit si a řádně spravovat sociální sítě, na nich se propagovat a zároveň inzerovat. Hlavní a nejvíce využívanou sociální sítí je Facebook.( https://www.extradigital.co.uk/articles/social-media/german-social-media-use.html)
  4. Předchozí kroky dělat tak aby e-shop působil důvěryhodně, u Němců hraje právě důvěryhodnost velkou roli při online nákupu.
  5. Zajistit jistou škálu platebních metod a to hlavně přes Paypal, který je v Německu velmi oblíbený, na fakturu, platbu kartou, bankovním převodem a na dobírku.
  6. Kvalita produktů/služeb se taktéž musí odvíjet od očekávaného standardu německého zákazníka.
  7. Vytvořit cenové portfolio v poměru cena/výkon. Němci používají cenové srovnávače jako například billiger.de, presvergleich.de, idealo.de. Dobré je určitě využít právě zaběhlých srovnávačů a být u nich na předních pozicích.
  8. Plně obsáhnout omnichannel strategii e-commerce prodeje. Prodávat s maximální dostupností pro co nejvíce platforem.
  9. Určitě se vyplatí prodávat na Amazonu, protože jeho samotný obrat byl 28% z celkové e-commerce v Německua to 30,5 bilionu euro za rok 2017. (https://ecommercenews.eu/top-100-online-shops-in-germany-2018/)