Přehled e-commerce v Itálii

Itálie leží v jižní Evropě na Apeninském poloostrově a patří do skupiny nejbohatších a nejrozvinutějších států světa (G7). Země je rozdělena na vyspělejší sever a méně rozvinutý jih. V Itálii je významný podíl šedé ekonomiky, a to v oblasti zemědělství, stavebnictví a služeb.  V posledních letech zde roste popularita online prodeje a zvyšuje se jeho podíl na celkových tržbách. V tomto článku vám poskytneme informace o stavu italského e-commerce, představíme vám tamní nejprodávanější kategorie zboží na internetu a seznámíme vás se specifiky italského online trhu.

Základní sociální a ekonomické údaje

Itálie (Italská republika) je parlamentní republikou, v jejímž čele stojí prezident, který jmenuje předsedu vlády. Podle počtu obyvatel patří tato země k nejlidnatějším státům Evropy a je vůbec nejlidnatější z celé jižní Evropy. Převažující národnost je italská (94 %), v drtivé většině (83 %) se jedná o křesťany. Sjednocující jazyk Italů je italština, která je zároveň jazykem úředním. Země se administrativně člení na 20 regionů. 

Počet obyvatel v r. 201960,36 milionů
Rozloha301 338 km2
Hustota zalidnění194 obyvatel/km2
HDP v r. 20191,779 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201929 489 EUR
HDP v r. 2020 (odhad)1,8 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2020 (odhad)29 924 EUR 
Roční narůst HDP (%)0,54

Během druhé světové války byla Itálie součástí aliance s Německem a Japonskem a podléhala diktátorské vládě Mussoliniho. Již v roce 1946 se však Italové v referendu rozhodli pro republiku. Volby v roce 1948 vyhráli křesťanští demokraté. Itálie se připojila k západnímu bloku a stala se součástí NATO. V letech 1950 až 1960 se dalo hovořit o italském hospodářském zázraku. Od konce 60. let však přišly problémy – ekonomická krize, rostoucí zadlužení, slábnoucí měna, politický radikalismus. Současné hospodářství Itálie lze charakterizovat jako vyspělou různorodou průmyslovou ekonomiku, která je rozdělená na rozvinutý průmyslový sever a sociálně závislý zemědělský jih. Velkou roli zde hraje i šedá ekonomika, která činí až 15 % HDP. Hospodářství je řízeno malými a středními podniky produkujícími vysoce kvalitní spotřební zboží.

Nejdůležitějšími odvětvími italského hospodářství byly v roce 2018 velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (21 %), průmysl (19 %) a veřejná správa, obrana a vzdělávání (16 %). Obchod v rámci EU představuje 56 % celkového vývozu Itálie, z toho 13 % putuje do Německa, 10 % do Francie a 5 % do Španělska. Co se týče zemí mimo EU, směřuje 9 % italského vývozu do Spojených států a 5 % do Švýcarska. Dovoz do Itálie se z 59 % realizuje ze zemí EU (17 % z Německa, 9 % z Francie a 5 % ze Španělska), zatímco v případě zemí mimo EU pochází 7 % dovozu z Číny a 4 % ze Spojených států. Daňové zatížení v Itálii činí 21 %.

Přehled stavu e-commerce v Itálii

Počet uživatelů internetu41 milionů
Míra užívání internetu67,8 %
Objem tržeb za r. 201913,99 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 202016,106 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst (%)14,9
Počet aktivních e-shopů120 000
ARPUcca 383 EUR

Míra užívání internetu vykazuje poměrně pomalou tendenci růstu: v roce 2020 to bude kolem 68 % Italů (41 milionů obyvatel země). Předpokládá se, že do roku 2024 by tento podíl měl narůst o 7 %, a dosáhnout tak 74,6 % z celkové populace (kolem 45 milionů lidi). Co se týče frekvence připojení k internetu, zde statistiky uvádí následující údaje: 88 % uživatelů se připojí k internetu každý den, dalších 11 % alespoň jedenkrát za týden a zbylé 1 % lidí zavítá na internet minimálně jednou za měsíc. Zastoupení technologických zařízení mezi Italy je následující: 97 % italské populace má mobilní telefon, z toho 76 % vlastní smartphone. Okolo 62 % lidí používá počítač a 31 %tablet. 

Typický zákazník v oblasti e-commerce

Věková struktura uživatelů internetu víceméně odpovídá věkovému složení obyvatel Itálie. Z toho vyplývá, že kolem 26 % italských uživatelů internetu jsou lidé ve věku 45 až 54 let. Významný je ale i podíl uživatelů ve věku 35 až 44 let, celkem tyto dvě věkové skupiny zastupují více než 50 % všech uživatelů internetu v Itálii. Na lidi od 25 do 34 let připadá kolem 20 %. Další dvě skupiny (55 až 64 a 18 až 24 let) se na celkové míře užívání internetu podílí přibližně stejným dílem – 16 %, resp. 13 %.

Italský zákazník v průměru za rok utratí za nákupy na internetu okolo 383 EUR (ARPU). Předpokládá se, že do roku 2023 by se útrata měla zvýšit, ale i přesto nedosáhne tak vysoké částky jako v nejrozvinutějších evropských státech.

Nákupy v zahraničních e-shopech nejsou v Itálii tak populární. Pokud už Italové nakupují online v zahraničí, tak především přes britské, čínské a německé e-shopy.

E-commerce v Itálii

Mezi lety 2018 a 2019 se předpokládalo, že meziroční růst e-commerce v Itálii by měl dosáhnout 15 % a celkový obrat 13,987 miliard EUR. Podle predikce bude do roku 2024 činit každoroční růst okolo 7 % a v roce 2024 bude obrat trhu kolem 21,385 miliard EUR. Celkový podíl italského e-commerce na tržbách z maloobchodu je 6,5 %.

Nejprodávanější kategorie zboží

Nejprodávanějšími kategoriemi zboží byly v roce 2019 oblečení a elektronika, které mají stejný podíl na celkovém obratu – kolem 27 %. Další relativně populární kategorií jsou hračky s 18% podílem na celkových e-commerce tržbách v zemi. Nábytek (15 %) a potraviny (12 %) již tak oblíbené nejsou. Podle statistických výhledů do budoucnosti se tato tendence do roku 2024 příliš nezmění. Zvýší se podíl prodeje oblečení na 30 %, zvýšený odbyt zaznamená též nábytek (16 %) a elektronika (28 %). Naopak pokles se bude týkat prodeje hraček – 14 %, žádná změna pak nepotká kategorii jídla, kde zůstane podíl konstantní (12 %).

Platební metody

Platebním metodám používaným v rámci online nakupování v Itálii vévodí platba platební kartou, pomocí které bylo v roce 2019 uhrazeno okolo 38 % z celkového počtu všech online plateb v Itálii. Další relativně populární způsoby platby představuje bankovní převod (20 %) a e-peněženka (17 %). Dále následuje dobírka (15 %) a ostatní metody platby (11 %). Předpokládá se, že do roku 2023 by měla klesnout míra využívání platební karty, a dosáhnout tak 30 %, přičemž podíl platby bankovním převodem zůstane přibližně stejný (22 %), podíl dobírky se také příliš nezmění a procentuální zastoupení e-peněženky, jakož i ostatních platebních metod se o několik procent zvýší. 

Doprava

Do Itálie můžete posílat balíky a zásilky přes mezinárodní logistické společnosti:

  • TNT Express – poskytuje širokou nabídku přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejvýznamnějších svého druhu v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek. 
  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společností. Poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.  
  • UPS – jedna z největších světových společností pro expedici zásilek, která nabízí taky specializované přepravní a logistické služby. 

Tipy pro internetový prodej v Itálii

V Itálii můžete prodávat své produkty i prostřednictvím mezinárodních a původně italských online tržišť. Mezi největší a nejpopulárnější internetové prodejní platformy v zemi patří:

  • Amazon.it, který je dnes v Itálii již plně lokalizován a má vlastní výdejní místa. Jedná se o původně americký internetový obchod.  Patří mezi nejstarší a největší online obchody svého druhu na světě. 
  • MediaShopping.it je značka společnosti RTI patřící do skupiny Mediaset Group, která je lídrem na italském trhu s dálkovým prodejem a jejímž cílem je uspokojit potřeby veřejnosti. Nabízí široký sortiment produktů z oblasti sportu, zdraví, věcí pro domácnost a vaření.
  • Aliexpress.com má také lokalizaci pro italské zákazníky. Web je vlastněn čínskou společnosti Alibaba Group a je poměrně rozptýlený po světě. Funguje na principu zprostředkování internetového obchodu(neprodává vlastní zboží).
  • Dmail.it je původně italská značka v oblasti prodeje produktů pro každodenní život: potřeby pro kuchyně, věci pro hobby a zahradu, pro domácí zvířata a dárkové sady. V současné době nabízí přes 32 vlastních značek produktů.

Další možností propagace vašeho e-shopu je inzerce na cenových srovnávačích:

  • eBay.it je americké online tržiště, které umožňuje lidem a podnikům prodávat přímo prostřednictvím své online aukční platformy. Organizuje prodej produktů od osobních a dopravních prostředků po elektroniku a módu, dům a zahradu, sport či hračky. V Itálii je plně lokalizován.
  • Subito.it je původně italská online platforma pro prodej zboží. Web má měsíčně kolem 11 milionů návštěvníků a je na něm umístěno okolo 6 milionů reklamních příspěvků. Tento portál nefunguje jako internetový obchod, ale jako zprostředkovatel – pouze poskytuje informace o zboží a nabízí velké množství kategorií produktů.
  • Trovaprezzi.it je jeden z nejlepších kanálů pro porovnání cen v Itálii s více než milionem zákazníků. Umožňuje svým uživatelům najít nejlepší možnou cenu produktu na více než 1000 důvěryhodných e-shopů.
  • Uvinum.it je srovnávač cen, který se zaměřuje na víno. Na tomto webu mohou uživatelé objevovat vína, přijímat různá doporučení na základě svého vkusu a hovořit se zbytkem komunity milující víno.

Italští spotřebitelé si zvykli na pomalé a někdy nespolehlivé domácí poštovní služby, i když v současné době je vyvíjen tlak na rychlou a kvalitní dopravu. Nejoblíbenější metodou doručení zásilky je doručení domů nebo do práce. Pro italské zákazníky je přitom důležitá cena dopravy.

Sociální sítě

Sociální sítě využívá kolem 35 milionů Italů, což je kolem 59 % populace. Na prvním místě se nachází Facebook s 31 miliony aktivních uživatelů (58 % z celkových aktivních uživatelů). Druhé místo zaujímá Instagram s 19 miliony uživatelů (kolem 54 %). Následuje Twitter s 2,35 miliony uživatelů (5,5 %). Italové jsou ve využívání sociálních sítí poměrně aktivní. 

Zajímavosti italského e-commerce trhu

Na závěr shrneme hlavní důvody, proč pro vás může být italský e-commerce trh zajímavý:

  • Popularita a rozvoj e-commerce v Itálii je stále na začátku, takže můžete počítat s velkým obratem a častějšími nákupy ze strany italských zákazníků.
  • Italové jsou ochotní přijmout nové platební metody a nové technologie, stále více používají platební metodu PayPal.
  • Vysoká míra užívání sociálních sítí v zemi poskytuje prostor pro propagaci vašeho e-shopu.
  • Nákupní preference Italů jsou podobné těm u českých zákazníků, proto při expanzi nebudete muset rapidně měnit sortiment svého internetového obchodu.
  • Vysoká penetrace internetu nahrává expanzi na italský online trh. Ta by se vám v konečném důsledku mohla vyplatit

Je však třeba uvést rovněž odlišnosti italského e-commerce:

  • Nízký podíl nákupů v zahraničních e-shopech svědčí o nutnosti plné lokalizace vašeho e-shopu po vzoru nejpopulárnějších online trhů a cenových srovnávačů.
  • Italové jsou nároční v tom, že hledají nejnižší cenu za dopravu, proto vám doporučujeme expedovat zásilky přes mezinárodní logistické společnosti.
  • Vysoká míra užívání mobilních telefonů je pro vás znamením k tomu, abyste měli optimalizaci svých webových stránek pro mobily.
  • Zaregistrujte se na nejznámějších online tržištích, a to především na těch mezinárodních. Pak můžete být úspěšní.
  • Ačkoliv italští internetoví zákazníci hojně využívají platební metodu PayPal, doporučujeme vám nabízet i ostatní způsoby platby, např. platbu kartou.
  • Občas tak rychlý vývoj online trhu jako v Itálii může způsobit problémy při expanzi, a proto vám doporučujeme vymyslet dobrou strategii a na expanzi se důkladně připravit.
  • Zajistěte tu nejdůvěryhodnější dopravu a ty nejspolehlivější platební metody, abyste získali důvěru italských zákazníků.