Vyzbrojte e-shop na Vánoce: Jděte úspěchu naproti

Jak v klidu přežít vánoční šílenství a slušně vydělat

23. 11. 2020 | David Křišťan

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či nikoliv. 

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a kvůli příchodu druhé vlny pandemie koronaviru lidé z pochopitelných důvodů více než kdy jindy (nuceně) nakupují z pohodlí a hlavně bezpečí svého domova. Oblast e-commerce proto očekává rekordní tržby. Ideální šance, jak více vydělat nebo alespoň částečně dohnat ušlý zisk z předcházejících měsíců.

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a velkou výzvu. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky na čele a je spojen s mnohými nástrahami. Pro ty, které v tomto ohledu čeká premiéra, se může jednat o pořádnou zatěžkávací zkoušku nebo přímo hotový křest ohněm. Jak se tedy správně nachystat, vytěžit co nejvíce, a přesto zůstat nad věcí? 

Nečekejte od nás nějaké všeobecně platné a rádoby zaručené rady, které se dají plošně paušalizovat na každý e-shop a kterých na síti najdete nespočetné množství. Vždy záleží na velikosti obchodu, na druhu nabízeného zboží, na cílové skupině apod. Také nám jistě dáte za pravdu, že k nezaplacení jsou vždy vlastní zkušenosti mající hodnotu zlata. Cílem tohoto článku je spíše poskytnout vám doporučení univerzálnějšího rázu, která ocení především ti, kteří si s přípravou dávají na čas. Může tak posloužit i jako jakýsi “last minute” návod, ve kterém se dozvíte, jaká největší rizika na vás coby provozovatele e-shopů v předvánočním období číhají, co byste rozhodně neměli opomenout a jak si šikovně ušetřit práci i nervy. Jistě se vám budou hodit i naše "tajné" tipy, jak chytře dohnat případný deficit v přípravě díky konkurenčním výhodám a tomu, že se odlišíte od ostatních. 

Ujistěte se, že máte správně nastavené cenové srovnávače a dostatek kreditu, aby vás zákazníci snadno  a rychle našli

Kalkulujte a testujte

Předpokládáme, že s přípravou vánoční kampaně jste začali s dostatečným předstihem. Sem patří důkladné plánování, jasné vytyčení cílů, promyšlení marketingové strategie a odhad investic. Dále pak pečlivá analýza vycházející z minulých let a vlastních předcházejících zkušeností, případně inspirace a “učení se” od konkurence s podobným konceptem a prodávající podobnou komoditu. 

V duchu hesla "štěstí přeje připraveným" je vhodné začít včas, nejlépe již na konci léta. Během dovolené či ve volných chvílích můžete zapracovat na svém webu, a ušetřit si tak čas, až budete mít v listopadu a prosinci největší shon (více zde). Je třeba neustále počítat s možnými problémy a být schopen na ně reagovat. A také se poučit z vlastních chyb, aby se již příště neopakovaly. Zbytečně pak přicházíte o objednávky.   

Těsně před Vánoci byste se už rozhodně neměli pouštět do nějakých větších zásahů na svém e-shopu, mohlo by to nadělat více škody než užitku. Když už, tak jen drobné kosmetické úpravy. Zaměřte se na celkovou kontrolu webu a vše otestujte. Přesvědčte se, zda máte v pořádku XML feed a celkově produkty, zkoukněte fotografie. Ujistěte se, že máte správně nastavené srovnávače, zkontrolujte výši kreditu, aby se nestalo, že vám dojde. Pozornost věnujte i správnému bidování. 

 

Mějte kapacity pro vyřizování zvýšeného počtu objednávek

Zajistěte si dostatečný počet zaměstnanců a navyšte kapacitu

Před Vánoci dochází k rapidnímu nárůstu poptávky, a tím pádem i počtu objednávek, které je potřeba vyřizovat. Logicky se tak zkracuje čas na jednu zásilku. S blížícím se Štědrým dnem také přibývá dotazů od zákazníků, které vyžadují promptní odezvu. To vše s sebou většinou nese nutnost najmout si nárazově na výpomoc brigádníky či jiný záskok. V tomto období běžná věc. Posilte včas svůj tým (zaměstnance na skladě, personál zodpovědný za balení a expedici zboží a osoby mající na starosti zákaznickou podporu), ať máte zajištěnou dostatečnou kapacitu a nestane se, že nebudete stíhat. V tom největším frmolu se počítá každá ruka, tak aby vám pak nescházela.

 

Zásobujte sklady dostatkem produktů 

Bezproblémová logistika a expedice = základ úspěchu

Asi vůbec nejdůležitější věcí je dostatečné naskladnění. Nejžádanější zboží najednou může zmizet během chvilky. Počítejte s tím a dostatečně se předzásobte. Produkty si nestačí pouze objednat u dodavatele, je třeba je mít všechny dostupné (skladem), být schopen je co nejrychleji expedovat a minimalizovat prodlevy v doručení.

Vánoce jsou v zimě, a proto nelze podcenit ani další faktory, jako je případná sněhová kalamita. Vytíženost přepravních společností je koncem roku zcela obvyklá. Vsaďte raději na jistotu a co možná nejspolehlivějšího a ideálně ověřeného dodavatele, resp. přepravce. Snažte se zajistit zákazníkům hladký průběh celého nákupního procesu od objednání zboží až po jeho doručení. Budete tak mít nálepku spolehlivého obchodu. A ještě jedna věc: Lepší mít více obalového materiálu než žádný. 

Informujte o garanci dodání do Vánoc

Co si třeba ušetřit čas tím, že si s předstihem zabalíte zboží, po kterém bude na konci roku největší poptávka? Pak už jen nalepíte štítek a můžete expedovat. A ještě vám zbyde čas na jinou práci. Proč také nemít v záloze nouzové řešení a nevyrazit do ulic sám a zásilky nedoručit osobně? To když by “hořelo”.

Na co lidé jednoznačně slyší, je garance dodání zboží do Vánoc. Není nic horšího, než když si notně “zoufalý” zákazník pár dnů před Štědrým dnem u vás objedná dárek a jen se modlí, ať mu včas dorazí, protože vy nemáte nikde jasnou informaci o tom, zda to stihnete, nebo ne. Pokud už nejste schopni zboží do Vánoc dodat, hlavně nelžete nebo nemlžte a tuto věc zákazníkovi jasným způsobem oznamte. Dá se to kompenzovat například nabídkou voucherů. 

 

Zaměřte se na věrné zákazníky a propagujte

Marketing

Samotná byť sebelépe cílená kampaň nestačí. Zákazníky je nutno přilákat a vzbudit v nich zájem. Jinými slovy s nimi vhodně komunikovat. Volba marketingových kanálů je vždy individuální, ne vždy se vyplatí kombinovat jich větší množství. V období Vánoc se spíše zaměřte na stávající zákazníky než na ty nové. Jejich získání stojí hodně času, úsilí i peněz. Těm, kteří u vás již nakoupili, zasílejte newslettery, nejlépe personalizované. Nebo využijte retargeting. Vánoční kampaně můžete cílit zvlášť na „nedočkavce“ už v září, tak i „opozdilce“ v průběhu listopadu či prosince. Nezapomeňte klíčová slova trochu prošpikovat vánoční tematikou a důraz byste měli klást rovněž na aktuální trendy. Bannery použijte jako obsahovou reklamu. Dejte si záležet při psaní blogu a své příspěvky zveřejněte rovnou i na sociálních sítích, jejichž využití je v tomto směru více než žádoucí. Články můžete uveřejnit klidně až v listopadu, abyste na zákazníky nevyvíjeli zbytečný marketingový tlak. Lidé se k vám mohou dostat i přes různé speciální vánoční portály, na kterých můžete inzerovat.

Dodejte e-shopu vánoční atmosféru

 

Vánoční design e-shopu

Zapůsobte na lidi a "nakažte" je příjemnou atmosférou adventu. Ukažte kreativitu a dopřejte svému e-shopu design ve vánočním duchu. Na zákazníky tak dýchne duch Vánoc, budou se cítit jako v jiném světě (ne v tom přeplněných nákupních center), a tím spíše u vás nakoupí. I zde však platí, že čeho je moc, toho je příliš. Vsaďte na decentnost a vyvarujte se kýčovitosti. Raději ctěte české vánoční tradice než ty americké. Můžete upravit logo, vytvořit speciální vánoční bannery...

 

 

Nabídněte něco navíc

Přineste přidanou hodnotu a odlište se od konkurence

Cena nebo slevové akce nehrají u zákazníků při rozhodování o koupi vánočních dárků takovou roli jako jindy v průběhu roku, kdy díky cenovým srovnávačům šetří pomalu každou korunu. U dárků pro své blízké ale na peníze zdaleka tolik nekoukají. Důležitější než výše objednávky je pro ně jistota, že jim zboží dorazí do Vánoc. Jsou už tak nějak automaticky nastaveni, že si “pustí žilou”. Je třeba přinést něco navíc, nabídnout nějaké konkurenční výhody, odlišit se v pozitivním slova smyslu a být v něčem jedinečný a originální. Co takhle například návštěvníky vašeho webu inspirovat v podobě videí na Facebooku, YouTube či Instagramu, jak vhodně a vkusně zabalit dárky?

Nebo jim nabídnout prodlouženou lhůtu pro reklamaci či vrácení zboží. Případně delší zákaznickou podporu (ne jen například 8 - 17 h). Dárkovým balením jistě také nepohrdnou. A čím určitě zabodujete: Poraďte zákazníkům s výběrem dárku. Vytvořte za tímto účelem cílené kategorie (např. ON, ONA, BABIČKA, DĚDEČEK, MAZLÍČEK...) a přidejte k tomu konkrétní tipy.

Slovo na závěr

Tři asi nejpodstatnější věci, na které neradno před Vánoci zapomenout, jsou: mít veškeré zboží skladem a dostupné, zajistit si dostatečný počet zaměstnanců a pokusit se za každou cenu doručit zboží včas. Ačkoliv rozhodně nepodceňujeme vaše schopnosti a mnohdy si jistě vystačíte se svými zkušenostmi a „selským rozumem", budeme rádi, pokud vám tento článek v něčem pomohl.

Jinak z hlediska tržeb přejeme co nejbohatšího Ježíška a pokud možno co nejméně stresů.