5 Tipů – Růst e-shopu v dnešním konkurenčním prostředí!

Přemýšleli jste jakou zvolit strategii v konkurenčním prostředí e-commerce? Pokud ano, ale stále si nevíte rady, tak je článek právě pro vás. Pokud jste doposud neměli čas se na problematiku konkurence v online obchodování podívat, věříme, že i pro vás máme pár tipů do začátku! 

Online trh se rozpíná každým dnem a v některých kategoriích je dnes již nemožné prosadit se. V dnešní době založené na technologiích získává elektronický obchod nový tvar tím, že přijímá nové trendy a dává obchodování nový pokročilý vzhled.

Některé ze současných trendů online obchodu pokrývají: 

  • Udržitelnost v e-commerce 
  • Globální spotřebitelská základna 
  • Používání videa a interaktivního obsahu na vašem e-shopu
  • Vzestup elektronického obchodování B2B 
  • Prodej prostřednictvím sociálních sítí
  • Výdaje na vícekanálovou reklamu 
  • Obalový design 
  • Vzestup hlasového vyhledávání a zadávání objednávek 
  • E-Commerce automatizaci 

a seznam dalších trendů v ecommerce je nekonečně dlouhý. Všechny tyto trendy pomáhají vašemu e-shopu vyrůst. 


Něco málo ze vzrušujících statistik online obchodování: 

  • Odhaduje se, že do roku 2040 bude 95 % všech nákupů probíhat prostřednictvím elektronického obchodu. 
  • Odvětví online obchodu roste meziročně o 23 % (v globálním měřítku), ale i přesto například 46 % amerických malých podniků stále nemá webové stránky. 
  • 93,5 % globálních uživatelů internetu zakoupilo produkty online. 
  • Internetové obchody s přítomností na sociálních sítích mají v průměru o 32 % vyšší tržby než ty, které je nemají! 
  • 74 % spotřebitelů se při rozhodování o nákupu spoléhá na své sociální sítě. 
  • Okolo 40% všech online nákupů probíhá na chytrých telefonech. 

Strategie e-shopu při expanzi i ve známém prostředí 

Dlouhodobá statická e-commerce strategie vás nikdy nenechá odlišit se od konkurence. Proto se odvažte a nebojte se experimentovat. Pravidelně měňte obsah a buďte flexibilní! Čerpejte inspiraci ze společensko-sociální situace a získejte tak dosah navíc.

1. Nový evergreen v e-commerce – video, video, a zase video! 

Video obsah je atraktivním typem marketingu, který je výhodný pro B2B i B2C. Pomůže zvýšit vaše prodeje a konverze, zlepšit hodnocení ve vyhledávačích, důvěryhodnost značky i kvality produktu. Video obsah u produktu popíše produkt lépe než tisíc slov (slova jsou ale taky důležitá!) 

Zajímavost v globálním měřítku – v Indii přibližně 68% uživatelů v segmentu B2B nakupuje pouze produkty s video popisem. 

Video content vám pomůže také získat delší průměrnou dobu na webu, vyšší prodeje a nejdůležitější částí je získání důvěry zákazníků.  

2. Analyzujte, co vaši potenciální zákazníci na vašem
e-shopu hledají 

Pracujte na možnostech analýzy vyhledavače na vašem e-shopu. E-shopy s velkým množstvím produktů by dnes měly mít i možnost fulltext vyhledavače. Pro návštěvníka je pak vyhledávání pohodlnější. Zaměřte se na způsoby měření vyhledávaných výrazů. Některé platformy tvorby e-shopů již takovou statistiku podporují. V jiném případě se dá využít i aplikací třetích stran. Svůj internetový obchod můžete uspořádat pro dvě hlavní skupiny zákazníků, tedy návštěvníky, kteří vědí co chtějí koupit, nebo návštěvníky, kteří se zajímají pouze o prohlížení. Přehledné kategorie i fulltext vyhledavač je tedy nutností. 

3. Dejte si záležet na obsahu 

Dobře napsaný, obsáhlý a strukturovaný popis produktu dělá hodně! Snažte se produkt popisovat detailně, ale nezapomínejte text formátovat přehledně. Například s odrážkami a odstavci ulehčíte zákazníkovi práci s hledáním informací v nepřehledném bloku textu.  

TIP Pro menší e-shopy/one-man show 
Produkt foťte s dobrým osvícením (venkovní světlo nebo produktový stůl/kout). Dbejte na to, aby byl vyfocen každý detail. Nemusíte kupovat žádná drahá zařízení, dnes vyfotí produktovou fotku i telefon s kvalitním fotoaparátem. Kromě světla si dejte pozor i na čistotu produktu. (zaprášený povrch, otisky prstů na kovových nebo skleněných materiálech).   

4. Na mobilu jednoduše a přehledně 

Nejspíš to slýcháte stále dokola ale dnes je pravdou, že bez optimalizovaného zobrazení na každém zařízení v e-commerce nepochodíte. Lidé chtějí vidět celý produkt, celý popis a chtějí mít možnost jednoduše produkt objednat v několika krocích. Optimalizujte veškerý obsah pro zobrazení na mobilních zařízeních.  

Lidé nakupují v tramvajích, čekárnách, na kávě i v práci při konzumaci oběda. Pokud mají možnost nakoupit pohodlně, nakoupí. V opačném případě je svým obchodem odradíte a už se k vám možná nikdy nevrátí. Takže OPTIMALIZUJTE, UPRAVUJTE, ANALYZUJTE, ZKOUŠEJTE a zvítězíte! 

5. Recenze u produktu = zákazníkovo přesvědčení o koupi 

Zakládejte si na kvalitním produktu. Umožněte na svém e-shopu zákazníkovi ohodnotit produkt. Hodnocení produktu mohou být však dvojsečná. Máte-li nekvalitní produkt, nebo příliš nevěříte v jeho úspěch, mohou vám recenze spíše uškodit.  

Když ale zákazník vidí pět hvězdiček u produktu, je to pro něj jasný impulz ke koupi. Zakládejte si tedy na prodeji pouze kvalitních produktů a zvýšíte tak prodeje o vysoké desítky procent.    

Digitální éra tu zůstane ještě dlouho. Musíte zůstat konkurenceschopní a sledovat aktuální vyvíjející se trendy v odvětví elektronického obchodování. Online trh je obrovský a udržet si zde pevné místo není snadné. Ale nic není nemožné. Přijetím výše definovaných strategií můžete svůj web učinit působivějším a interaktivnějším. Jedna věc s druhou a po čase to začne fungovat. Důležitá je však konzistence a vytrvalost.  



Dušan Makrlík

E-commerce specialist & Sales manager

makrlik@retailys.com