Jak ušetřit za přepravu zboží

5 tipů pro online prodejce, jak snížit náklady na přepravu zboží

David Křišťan

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou. 

1. Ušetřete za náklady na obalový materiál

Zde platí obecná zásada: materiálu použijte co možná nejméně a zároveň tolik, kolik je třeba. Zejména u zboží, které je křehké a náchylné k poškození, byste v žádném případě neměli šetřit na nesprávném místě. To, že přepravní společnosti s balíky zachází jakkoliv jinak než v rukavičkách, není žádným tajemstvím. 

Jako nepsané pravidlo platí, že balík musí vydržet pád z výšky 1,5 m. Robustní krabice, kvalitní lepicí páska a vnitřní obal přizpůsobený danému produktu jsou nezbytnou součástí každé bezpečné zásilky.

Za obalový materiál můžete ušetřit například tak, že budete uchovávat krabice a výplňové materiály, které obdržíte při vrácení zboží, při příjmu zboží od dodavatelů nebo od další firmy ve vašem okolí, která takový, ještě zachovalý materiál již nepotřebuje. Především menší e-shopy takto mohou výrazně snížit náklady na přepravu a expedovat za nižší ceny. 

Odkupem obalového materiálu u specializovaných obchodníků z oblasti velkoobchodu můžete získat značnou množstevní slevu. Její výše závisí na objemu objednaného materiálu, proto se zde nabízí možnost spojit se s ostatními firmami.

2. Dbejte na správné rozměry balíku

Ušetřit lze i tím, že budete pravidelně a bedlivě kontrolovat rozměry zásilek. Čím menší je balíček, tím vás vyjde doprava levněji. Počítá se každý centimetr. Zboží tedy balte co možná nejkompaktněji a pro každou zásilku zvlášť vyberte nejmenší možnou velikost balíku. Snížíte tak výdaje za obalový materiál na vnější a vnitřní balení a ještě tím prospějete životnímu prostředí. Použití zbytečně velkých krabic se naopak negativně projeví na vaší ziskové marži.

3. Oslovte více přepravců

Každá přepravní společnost má nastavenou svou vlastní cenovou politiku, která se ve většině případů liší v závislosti na objemu zásilek. Expedujete-li často, pokuste se vyjednat nízké ceny za přepravu zboží u několika různých speditérů a uvidíte, který z nich vám učiní nejlepší nabídku. Dalším řešením je využití regionálních dopravců. Ti zpravidla nabízejí stejné služby jako nejznámější přepravní společnosti, avšak za podstatně nižší sazby. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že u regionálních dopravců je doručovací síť omezena, neboť operují v rámci malé zeměpisné oblasti. Jakmile najdete přepravce, který uspokojí vaše nároky ohledně nákladů na přepravu, držte se jej. Vyberte si jednu či dvě společnosti a umocněte svou vyjednávací sílu. 

4. Dbejte na správnost adresy

Nedoručené zboží může mít za následek vysoké náklady pro váš internetový obchod. Budete muset zaplatit za zpáteční poštovné a dodatečné doručení na správnou adresu. A to ještě nebereme v potaz problémy se zákaznickým servisem, které tak mohou nastat. Adresy či telefonní čísla se dají snadno špatně opsat. Proto apelujte na své zaměstnance, ať jsou maximálně obezřetní.

5. Využijte logistiky třetí strany (3PL)

V tomto případě nemusíte vyjednávat s přepravními společnostmi, vše za vás vyřídí druzí. Odpadne vám tak podepisování smluv a budete moci využít služeb největších přepravců. Toto řešení je výhodné zejména pro ty online prodejce, jejichž objem expedovaného zboží za každý měsíc je tak malý, že by sami sotva byli schopni domluvit u speditérů výhodné podmínky.

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze je po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. V Retailys pomáháme klientům jejich podnik nejen připravit, ale také se o něj staráme i po jeho rozšíření. Nad čím byste se ovšem měli zamyslet, než uděláte další krok?  Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít \"okurkovou sezonu\"Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací,...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či...

Omnichannel: budoucnost e-commerce

Že ještě neznáte omnichannel? Seznamte se!Oblast e-commerce se vyznačuje neskutečně rychlým vývojem. Je-li celkový pokrok patrný u všech odvětví napříč veškerými sférami...

Není kanál jako kanál aneb Omnichannel ≠ multichannel!

Multichannel vs. omnichannel: najděte x rozdílůV minulém díle blogu jsme se společně podívali na termín “omnichannel” (“strategie omnichannel\") a jeho význam, jakož i na jeho...

Pravidelné novinky v e-mailu

Připravujeme pro vás pravidelnou dávku informací ze světa online e-commerce a novinek v Retailys. Schránky odběratelů našich newsletterů jsou vždy jednou měsíčně plné zajímavého...