Jak ušetřit za přepravu zboží

5 tipů pro online prodejce, jak snížit náklady na přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou. 

1. Ušetřete za náklady na obalový materiál

Zde platí obecná zásada: materiálu použijte co možná nejméně a zároveň tolik, kolik je třeba. Zejména u zboží, které je křehké a náchylné k poškození, byste v žádném případě neměli šetřit na nesprávném místě. To, že přepravní společnosti s balíky zachází jakkoliv jinak než v rukavičkách, není žádným tajemstvím. 

Jako nepsané pravidlo platí, že balík musí vydržet pád z výšky 1,5 m. Robustní krabice, kvalitní lepicí páska a vnitřní obal přizpůsobený danému produktu jsou nezbytnou součástí každé bezpečné zásilky.

Za obalový materiál můžete ušetřit například tak, že budete uchovávat krabice a výplňové materiály, které obdržíte při vrácení zboží, při příjmu zboží od dodavatelů nebo od další firmy ve vašem okolí, která takový, ještě zachovalý materiál již nepotřebuje. Především menší e-shopy takto mohou výrazně snížit náklady na přepravu a expedovat za nižší ceny. 

Odkupem obalového materiálu u specializovaných obchodníků z oblasti velkoobchodu můžete získat značnou množstevní slevu. Její výše závisí na objemu objednaného materiálu, proto se zde nabízí možnost spojit se s ostatními firmami.

2. Dbejte na správné rozměry balíku

Ušetřit lze i tím, že budete pravidelně a bedlivě kontrolovat rozměry zásilek. Čím menší je balíček, tím vás vyjde doprava levněji. Počítá se každý centimetr. Zboží tedy balte co možná nejkompaktněji a pro každou zásilku zvlášť vyberte nejmenší možnou velikost balíku. Snížíte tak výdaje za obalový materiál na vnější a vnitřní balení a ještě tím prospějete životnímu prostředí. Použití zbytečně velkých krabic se naopak negativně projeví na vaší ziskové marži.

3. Oslovte více přepravců

Každá přepravní společnost má nastavenou svou vlastní cenovou politiku, která se ve většině případů liší v závislosti na objemu zásilek. Expedujete-li často, pokuste se vyjednat nízké ceny za přepravu zboží u několika různých speditérů a uvidíte, který z nich vám učiní nejlepší nabídku. Dalším řešením je využití regionálních dopravců. Ti zpravidla nabízejí stejné služby jako nejznámější přepravní společnosti, avšak za podstatně nižší sazby. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že u regionálních dopravců je doručovací síť omezena, neboť operují v rámci malé zeměpisné oblasti. Jakmile najdete přepravce, který uspokojí vaše nároky ohledně nákladů na přepravu, držte se jej. Vyberte si jednu či dvě společnosti a umocněte svou vyjednávací sílu. 

4. Dbejte na správnost adresy

Nedoručené zboží může mít za následek vysoké náklady pro váš internetový obchod. Budete muset zaplatit za zpáteční poštovné a dodatečné doručení na správnou adresu. A to ještě nebereme v potaz problémy se zákaznickým servisem, které tak mohou nastat. Adresy či telefonní čísla se dají snadno špatně opsat. Proto apelujte na své zaměstnance, ať jsou maximálně obezřetní.

5. Využijte logistiky třetí strany (3PL)

V tomto případě nemusíte vyjednávat s přepravními společnostmi, vše za vás vyřídí druzí. Odpadne vám tak podepisování smluv a budete moci využít služeb největších přepravců. Toto řešení je výhodné zejména pro ty online prodejce, jejichž objem expedovaného zboží za každý měsíc je tak malý, že by sami sotva byli schopni domluvit u speditérů výhodné podmínky.