DACH


Kolektivně známé jako země DACH, Německo, Rakousko a Švýcarsko jsou úzce spjaté geograficky a kulturně a jsou velmi úspěšné ekonomicky.

Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel (z nichž přibližně 80% žije v Německu) a více než 80% spotřebitelů využívá internet. Vyhlídky elektronického obchodování v těchto třech německy mluvících zemích jsou velice slibné.

Meziročně dochází k růstu obratu v těchto zemích. Například v Německu dochází ke každoročnímu nárůstu obratu o více než 7 %, ve Švýcarsku byl nárůst v roce 2017 10 % a v Rakousku dokonce 14,3 %. (statista.com)

Jak nakupují uživatelé DACHu online?

Největší rozdíly mezi jednotlivými zeměmi spočívají v typu produktů, které upřednostňují u online nákupů. Například prvním významným rozdílem ve Švýcarsku od ostatních dvou zemí je, že společnost Digitec, maloobchodní prodejce spotřební elektroniky, se stala nejvýznamnějším internetovým obchodem. Na druhou stranu Německo a Rakousko nakupuje více sortiment oděvů a obuvi v závěsu za ním je elektronika, knihy, eknihy a nábytek. Vyšší míru návratnosti zboží v Německu a Rakousku není způsobeno pouze typem produktu a tedy tím, že se zákazník netrefí do správné velikosti, ale také zákonem poskytnutým obdobím, kdy spotřebitelé mohou z jakéhokoli důvodu vrátit zboží do 14 dnů.

Jaké jsou trendy elektronického obchodu v systému DACH? Jako obecné pravidlo platí, že pokud už znáte německý trh, pravděpodobně využijete toto učení pro vaše úsilí i v Rakousku a ve Švýcarsku.

Kromě skutečnosti, že rakouští a švýcarští spotřebitelé často nakupují z Německa, typicky vidíte, že obě země sledují trendy v Německu. To, co nyní funguje v Německu,by mohlo později v ostatních dvou zemích fungovat dobře.

Je zajímavé, že vzestup starších generací, které online nakupují, je poměrně výrazný ve všech třech zemích. Zatímco penetrace internetu pro osoby starší 55 let je nižší než průměr, je také jasné, že starší věkové skupiny mají více peněz na to, aby utrácely.

Mladší generace využívají internet více a zejména sociálních médií, ale je věková skupina 45-54, která zaujímá nejvyšší místo pro podíl na trhu elektronického obchodu. V roce 2017 bylo 26% uživatelů elektronického obchodu v Německu a 24% v Rakousku ve věkové skupině 45-54 let, což je největší skupina uživatelů elektronického obchodu. Švýcarsko v tomto trendu své sousedy nekopíruje, a jeho  největší skupinou uživatelů jsou lidé ve věku 25-34 let. (statista.com)

 

Jaké jsou nejoblíbenější nákupní kanály v zemích DACH?

 

Amazon Marketplace

Stále největší online prodejce ve všech třech zemích DACH, kteří používají především německé stránky.

 

eBay

Jedním z největších trhů pro eBay je Německo, které slouží jako druhý největší trh v Evropě.

Idealo

Jako jedna z míst srovnání cen v Německu může společnost Idealo pomoci vašim produktům oslovit miliony kupujících (15 milionů za měsíc).

Preis.de

Cena, kterou jste možná naznačili z názvu, je stránka pro srovnání cen, která umožňuje zobrazovat vaše výrobky mnoha lidem v německy mluvících zemích.

Billiger.de

Jedním z největších internetových stránek porovnání cen je billiger.de, který se stal populárním v roce 2003, kdy elektronický obchod vstoupil do hlavního proudu. Platforma hostí 59 000 obchodů v širokém sortimentu včetně elektroniky, módy, sportu a her. Má také srovnávací model pro další oblasti, jako je elektřina a cestování.

 

Platební metody

Platební metody patří také k poměrně citlivému tématu, jejichž špatný výběr může poslat veškerou snahu internetového prodejce do záhuby. Proto jsme seřadili nejdůležitější platební metody seřazené dle oblíbenosti německy mluvícího zákazníka:

Platba přes:

  1. Platba přes PayPal
  2. Platba na fakturu
  3. Platba kreditní kartou
  4. Přímá bankovní platba
  5. Platba při převzetí

Ve Švýcarsku je nejoblíbenější platba přes fakturu a druhá nejoblíbenější platba přes PayPal, dále už je seřazení v pořádku.

Další specialita Švýcarska, která je jedinou zemí mimo EU v oblasti DACH, jsou všechny dodávky ze zahraničí předmětem cla a DPH. Aby se vyrovnala situace na trhu pro švýcarské a zahraniční prodejce, všechny dovezené výrobky podléhají daním a clu. V některých případech existují výjimky. Společnost Swiss Post zveřejnila aktuální informace o této problematice. Existují rozdíly podle částky, které za zboží platíme, co je to za zboží a z jaké země zboží přišlo, v případě sousedských státu je pak částka o něco nižší.

Pokud chceme bezproblémové jednání se Švýcarskými zákazníky měly by být uvedeny ceny včetně všech daní a dodatečných poplatků. Místní partneři pomoci při řešení těchto formalit. Nejdůležitější je, že zákazník nebude v okamžiku obdržení objednávky konfrontován s neočekávanými náklady.

 

 

Získání důvěry zákazníka

Sdružení atributů, které vyvolávají pocit důvěryhodnosti:

- adresy URL konkrétní země

- místní telefonní číslo a adresu

- ceny v místní měně

- přesné uvedení nákladů na doručení v místní měně

- místní marketingový obsah

Zobrazení místních značek důvěry

Německo:

      
Raskousko:

  

Švýcarsko:

      

 

 

Všechny tři země v regionu DACH zaznamenaly v roce 2017 dvojciferný růst eCommerce. Mají také silný trh elektronického obchodování, stejně jako dobře zavedené značky. To znamená, že trh eCommerce stále vyspěl v každé zemi DACH, přičemž všichni odborníci předpovídají růst v příštích letech. Globální eCommerce značky berou na vědomí tento trend - prostě se podívejme na kroky Amazonu, které usilují o vytvoření místní přítomnosti ve Švýcarsku. Jinými slovy, pro webové stránky eCommerce existuje spousta příležitostí k založení přítomnosti v zemích DACH.

Všechny tři země v regionu DACH zaznamenávají růst nezanedbatelný růst e-commerce. Mají velice silný trh online obchodováná, stejně jako zavedené místní i cross-border značky. To znamená, že trh e-commerce se bude do budoucna stale rozvíjet a vylepšovat, přičemž všichni odborníci předpovídají růst v příštích letech a globální e-commerce značky tento trend berou na vedomí. Jinými slovy, pro e-commerce omnichannel existuje spousty příležitostí k založení nebo rozšíření působnosti do zemí v regionu DACH.

Monica Axinte. eCommerce in the DACH Region [online]. Místo: webretailer.com, 27.4.2018.  [8.1.2019]. Dostupné zhttps://blog.datafeedwatch.com/ecommerce-dach-region