Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

Fulfillment by Amazon (FBA): vše, co potřebujete vědět

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o jedno ze dvou stěžejních logistických řešení prodeje na největším online tržišti světa. To druhé představuje služba Fulfillment by Merchant (FBM), kde se o kompletní logistiku a zákaznický servis stará sám prodejce. 

V rámci distribučního programu FBA musíte zajistit pouze dodání svých produktů do skladu Amazonu, přičemž přesné místo vám bude určeno. Amazon se pak postará o zbytek: kompletní vyřízení objednávky, počínaje vyskladněním zboží, přes jeho zabalení a odeslání až po zákaznickou podporu či vyřízení reklamací. Na vás už je pak jen marketing a propagace vašeho e-shopu.

FBA představuje jeden z nejoblíbenějších způsobů, jak vydělávat na internetu. To dokládá fakt, že na Amazonu prodává přes 2 miliony lidí. Za zhruba polovinou prodejů uskutečněných na tomto online tržišti stojí takzvaní prodejci třetích stran. A z 10 000 nejúspěšnějších prodejců na této platformě jich rovných 66% využívá FBA. 

Jak FBA funguje

  • nejprve dodáte své produkty do skladu Amazonu
  • Amazon uskladní vaše zboží
  • vyřízení vaší objednávky
  • odeslání zásilky
  • Amazon se postará o zákaznický servis
  • proplacení objednávek Amazonem

Povinnosti prodejce

V porovnání se službou FBM vám u FBA odpadne celá řada úkolů. Ani zde se však nevyhnete následujícím povinnostem: 

  • výběr produktů k prodeji
  • objednání zboží od dodavatele
  • monitorování skladových zásob
  • marketing a propagace

Pozn.: Ačkoliv se o zákaznický servis kompletně postará Amazon, odpovědi na dotazy ohledně konkrétního produktu (např. rozměry, barva apod.) spadají do vašich kompetencí.

Výhody FBA

78 % obchodníků využívajících službu FBA uvedlo, že zaznamenalo růst prodeje. 

Tím, že nemusíte zajišťovat logistiku a zákaznickou podporu, se můžete plně koncentrovat na marketing a reklamu a celkově na růst svého byznysu. 

Pokud jde o konkrétní výhody, které vám z účasti v tomto programu plynou, jmenujme následující:

  • Získání přístupu k zákazníkům využívajících výhod placeného členství (tzv. Amazon Prime). Ti nakupují pouze u prodejců, kteří si zřídili FBA.
  • upřednostnění vás jako prodejce v některých kategoriích produktů
  • bezplatná doprava pro zákazníky při objednávkách v celkové výši nad 35 USD
  • garance rychlého doručení zboží
  • možnost dárkového balení produktů

Nevýhody FBA

Vysoký komfort služeb, jakož i celá řada benefitů pro prodejce využívající FBA a v neposlední řadě špičkový zákaznický servis jsou spojeny s nemalými poplatky. 

Kromě toho vám vyvstává povinnost přihlásit se v místě (zemi) skladování vašich produktů k DPH. 

Poplatky

Jak  již bylo uvedeno výše, služba FBA stojí nemalé peníze: 

Poplatky se vypočítávají na základě hmotnosti a rozměrů produktů a lze je rozdělit do tří kategorií: 

  • provize z objednávek (tzv. referral fee)
  • poplatek za naskladnění zboží
  • měsíční poplatek za uskladnění

Pozn.: S relativně vysokou částkou je spojen případ, kdy bude vaše zboží na skladě déle než 6 měsíců. Proto mějte přehled o délce jeho uskladnění.

 

Vyzkoušejte Retailys nezávazně

Nezávazně si vyzkoušejte, jak funguje Retailys, jaké má funkce, a jak vám vyhovuje uživatelské rozhraní. Zdarma si vytvoříte e-shop do 10 produktů a 10 objednávek.
Vyzkoušet zdarma