Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

Fulfillment by Amazon (FBA): vše, co potřebujete vědět

12. 03. 2020 | David Křišťan

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o jedno ze dvou stěžejních logistických řešení prodeje na největším online tržišti světa. To druhé představuje služba Fulfillment by Merchant (FBM), kde se o kompletní logistiku a zákaznický servis stará sám prodejce. 

V rámci distribučního programu FBA musíte zajistit pouze dodání svých produktů do skladu Amazonu, přičemž přesné místo vám bude určeno. Amazon se pak postará o zbytek: kompletní vyřízení objednávky, počínaje vyskladněním zboží, přes jeho zabalení a odeslání až po zákaznickou podporu či vyřízení reklamací. Na vás už je pak jen marketing a propagace vašeho e-shopu.

FBA představuje jeden z nejoblíbenějších způsobů, jak vydělávat na internetu. To dokládá fakt, že na Amazonu prodává přes 2 miliony lidí. Za zhruba polovinou prodejů uskutečněných na tomto online tržišti stojí takzvaní prodejci třetích stran. A z 10 000 nejúspěšnějších prodejců na této platformě jich rovných 66% využívá FBA. 

Jak FBA funguje

  • nejprve dodáte své produkty do skladu Amazonu
  • Amazon uskladní vaše zboží
  • vyřízení vaší objednávky
  • odeslání zásilky
  • Amazon se postará o zákaznický servis
  • proplacení objednávek Amazonem

Povinnosti prodejce

V porovnání se službou FBM vám u FBA odpadne celá řada úkolů. Ani zde se však nevyhnete následujícím povinnostem: 

  • výběr produktů k prodeji
  • objednání zboží od dodavatele
  • monitorování skladových zásob
  • marketing a propagace

Pozn.: Ačkoliv se o zákaznický servis kompletně postará Amazon, odpovědi na dotazy ohledně konkrétního produktu (např. rozměry, barva apod.) spadají do vašich kompetencí.

Výhody FBA

78 % obchodníků využívajících službu FBA uvedlo, že zaznamenalo růst prodeje. 

Tím, že nemusíte zajišťovat logistiku a zákaznickou podporu, se můžete plně koncentrovat na marketing a reklamu a celkově na růst svého byznysu. 

Pokud jde o konkrétní výhody, které vám z účasti v tomto programu plynou, jmenujme následující:

  • Získání přístupu k zákazníkům využívajících výhod placeného členství (tzv. Amazon Prime). Ti nakupují pouze u prodejců, kteří si zřídili FBA.
  • upřednostnění vás jako prodejce v některých kategoriích produktů
  • bezplatná doprava pro zákazníky při objednávkách v celkové výši nad 35 USD
  • garance rychlého doručení zboží
  • možnost dárkového balení produktů

Nevýhody FBA

Vysoký komfort služeb, jakož i celá řada benefitů pro prodejce využívající FBA a v neposlední řadě špičkový zákaznický servis jsou spojeny s nemalými poplatky. 

Kromě toho vám vyvstává povinnost přihlásit se v místě (zemi) skladování vašich produktů k DPH. 

Poplatky

Jak  již bylo uvedeno výše, služba FBA stojí nemalé peníze: 

Poplatky se vypočítávají na základě hmotnosti a rozměrů produktů a lze je rozdělit do tří kategorií: 

  • provize z objednávek (tzv. referral fee)
  • poplatek za naskladnění zboží
  • měsíční poplatek za uskladnění

Pozn.: S relativně vysokou částkou je spojen případ, kdy bude vaše zboží na skladě déle než 6 měsíců. Proto mějte přehled o délce jeho uskladnění.

 

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze by mohla být, po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.