Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít "okurkovou sezonu"

Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací, kteří si výše uvedené dokáží představit pouze s přívlastkem “aktivní”. Ať už tuto část roku trávíme jakkoliv, většina z nás více než kdy jindy vypíná své počítače a prchá před všudypřítomným vedrem ven, ať už k vodě, do lesa nebo třeba na chalupu. Pro internetové obchody znamená toto období snížený zájem zákazníků o nabízené produkty či služby, méně objednávek a s tím spojený pokles tržeb. Ačkoliv se nejedná o nijak výrazný propad oproti ročnímu průměru (pokles tržeb v porovnání s průměrným měsícem činí zhruba 9 %), tak jsou letní měsíce z prodejního hlediska pro e-shopy nejslabším obdobím roku. Dobrou zprávou pro online obchodníky je, že se díky vzrůstajícímu počtu nákupů uskutečněných prostřednictvím mobilních zařízení tento pokles pomalu snižuje. Kromě toho je deficit v podobě ušlého zisku vlivem menší poptávky snad alespoň částečně vyvážen faktem, že je léto pro většinu obchodů poklidnější. Ideální čas zapracovat na svém e-shopu, vyladit jej k obrazu svému (a především svých zákazníků) a připravit ho nejen na podzimní část sezony, ale především na období adventu a Vánoc, které je naopak v tomto směru nejhektičtější a z pohledu tržeb nejdůležitější. V tomto článku vám přinášíme 6, respektive 7 prověřených tipů, jak se úspěšně vypořádat s “okurkovou sezonou” v oblasti e-commerce, na co se zaměřit a jak docílit toho, aby váš online byznys prosperoval i v letním režimu. Vězte, že se vám tato časová investice a takto vynaložené úsilí později vyplatí. A možná již dříve, než se ohlásí zima.

1. Využijte naplno vliv a sílu sociálních sítí 

Vhodným prostředkem pro komunikaci se zákazníky jsou sociální sítě, což v létě platí dvojnásob. Lidé mají najednou více času na jejich sledování. A to je voda na váš mlýn. Informujte touto cestou své zákazníky o novinkách na svém e-shopu či aktuálních slevách formou atraktivní fotografie produktu či slevového kuponu. Mějte na paměti, že sociální sítě jsou o sdílení emocí a zážitků, a uvědomte si, že léto je pro mnohé především o odpočinku a relaxaci. Nezahlcujte zákazníky nepotřebnými informacemi či zbytečně dlouhými texty, místo toho buďte kreativní! Představte jim své produkty zábavnou a originální formou nebo je rovnou nechte nahlédnout do svého soukromí a ukažte jim, jak léto trávíte vy. Platí zde více než kde jinde, že fantazii se meze nekladou. Nebo co takhle krátká anketa na Facebooku nebo Twitteru za účelem zjištění, jaký nový produkt by lidé na vašem e-shopu uvítali? Skvělou volbou se zdá být i Instagram. Například při využití Instagram Stories je úspěch téměř zaručen, neboť jsou zde uživatelé velice aktivní a sdílí zde své fotografie a zážitky z dovolené se svými známými. Nezapomínejte však na to, že interakce mezi vámi a vašimi zákazníky by měla být i o prázdninách co možná nejintenzivnější. Proto je důležité reagovat obratem. 

2. Nezapomeňte na e-mail marketing a newslettery

Výhoda e-mailů spočívá v tom, že je lidé kontrolují pravidelně a všude, dovolenou nevyjímaje.. Navíc na ně mají více času. Chyťte tuto šanci za pačesy a připomeňte se svým zákazníkům prostřednictvím důkladně promyšlených a obsahově kvalitních newsletterů s aktuální, letní tematikou, ve kterých je budete informovat o horkých novinkách ve svém sortimentu, slevách či o nové soutěži o atraktivní ceny. Newslettery lze, stejně jako sociální sítě, využít též k navázání dialogu mezi vámi a vašimi zákazníky. Získáte tak tolik potřebnou zpětnou vazbu, zvýšíte si renomé, budete budovat svůj brand a udržíte si zákazníky. Ti tak navíc nabydou dojmu, že se o ně i jejich názor vážně zajímáte. I zde by mělo být samozřejmostí, že e-maily budete pravidelně kontrolovat a rychle na ně reagovat. 

3. Přizpůsobte svůj e-shop pro mobilní zařízení

Letní pokles tržeb u internetových obchodů je částečně zmírněn stoupajícím poměrem online nákupů přes mobilní zařízení. Lidé tak mohou objednávat zboží či služby nezávisle na tom, kde se zrovna nachází. Proto je v létě více než kdy jindy důležité, aby váš e-shop disponoval mobilní nebo ještě lépe responzivní verzí pro potřeby chytrých telefonů a tabletů. V opačném případě se připravte na to, že pro vás bude mimořádně obtížné získávání nových zákazníků, natož jejich udržení, a to nejen v létě. Nemáte-li tedy stále ještě svůj web optimalizovaný pro mobilní telefony či tablety, je nejvyšší čas přizpůsobit se aktuálnímu trendu a zvyklostem zákazníků a v duchu motta “mobilní zařízení na prvním místě” jim umožnit nákup nebo si jen prohlédnout vaši speciální nabídku, ať už jsou zrovna na pláži, na terase své oblíbené restaurace nebo zkrátka kdekoliv.

4. Optimalizujte svůj web

Léto a s ním spojená menší návštěvnost vašeho webu nahrává tomu, abyste zapracovali na struktuře svého e-shopu, zdokonalili jeho obsah a vymýtili případné nedostatky. Zkrátka dohnali resty, na něž jinak v průběhu roku nemáte čas. V praxi mohou tyto úpravy v závislosti na konkrétním stavu internetového obchodu vypadat například takto:

Můžete též popřemýšlet o zdokonalení své obchodní strategie. Můžete si nechat projít hlavou například to, zda rozšíříte stávající nabídku o nové produkty, zda svým zákazníkům nabídnete další možnosti platby či dopravy apod. Možná vás okurková sezona přivede na myšlenku, že začnete psát pravidelný blog.

5. Nalaďte se a své zákazníky na letní sezonu

Jako dobré řešení pro letní období se jeví různé speciální letní akce (např. poštovné zdarma na určitý druh zboží, dárek k jistému produktu zdarma apod.), rozšíření nabídky o nové produkty (nejlépe ty “letní”), limitované edice, slevy či výprodeje. Zákazníky o tom všem informujte, zejména pak v případě, že nabízíte sortiment s aktuální tematikou. Plánujte různé soutěže, léto je pro ně jako stvořené. Využijte k tomu sociálních sítí, kde každý sdílí své zážitky a emoce. Lidé slyší na slevy. Kromě soutěží proto připravujte zajímavé nabídky, a to ideálně denně nebo alespoň každý týden. Abyste své zákazníky upozornili na určité produkty či akce, neváhejte jim poslat slevové kupony. Vedle  rozesílání slevových kuponů můžete na svém e-shopu prezentovat i vybrané zlevněné “letní” zboží. Nebojte se přitom zdůraznit, že je tato nabídka časově omezena jen na letní období. V zákaznících tak navodíte dojem “naléhavosti” a přinutíte je rychleji reagovat. K informování o speciální akci využijte newsletter. Není koneckonců žádným tajemstvím, že obchodníci přizpůsobují svou nabídku a ceny dané sezoně. Od věci není ani vytvoření originální kampaně s vhodným použitím klíčových slov, která lidé vyhledávají právě v letních měsících (slova lze vyhledat pomocí Google Analytics). Dobrý dojem zanechá v zákazníkovi též letně vyvedený design e-shopu a sázka na světlé barvy a motivy. 

6. Připravte se v předstihu na Vánoce

Říkáte si, že je zbytečné začít již v létě přemýšlet o tom, jak připravit váš e-shop na největší nápor na konci roku? Ne tak docela. Uvědomte si, že někteří začínají se sháněním dárků již v září. Tak proč nevyužít dovolenou například. k přípravě PPC kampaní, bannerů, vyladění online podpory apod. Podnikáte-li již déle, důkladně si zanalyzujte uplynulý rok tak, abyste zvládli ten letošní. Vždy se hodí být o krok před konkurencí a takový neplánovaný oddych v předvánočním frmolu také jistě není k zahození. 

7. Načerpejte síly a předcházejte burnoutu

Podcenit byste v létě rozhodne neměli ani tak samozřejmou věc, jako je dostatečný odpočinek. Najděte si čas na svou rodinu a své známé, vyrazte na dovolenou, natankujte energii a vitamin D ze slunečních paprsků a dopřejte si zasloužený odpočinek. Vždyť konec roku pro vás bude hektický až až.