Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít "okurkovou sezonu"

01. 07. 2020 | David Křišťan

Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací, kteří si výše uvedené dokáží představit pouze s přívlastkem “aktivní”. Ať už tuto část roku trávíme jakkoliv, většina z nás více než kdy jindy vypíná své počítače a prchá před všudypřítomným vedrem ven, ať už k vodě, do lesa nebo třeba na chalupu. Pro internetové obchody znamená toto období snížený zájem zákazníků o nabízené produkty či služby, méně objednávek a s tím spojený pokles tržeb. Ačkoliv se nejedná o nijak výrazný propad oproti ročnímu průměru (pokles tržeb v porovnání s průměrným měsícem činí zhruba 9 %), tak jsou letní měsíce z prodejního hlediska pro e-shopy nejslabším obdobím roku. Dobrou zprávou pro online obchodníky je, že se díky vzrůstajícímu počtu nákupů uskutečněných prostřednictvím mobilních zařízení tento pokles pomalu snižuje. Kromě toho je deficit v podobě ušlého zisku vlivem menší poptávky snad alespoň částečně vyvážen faktem, že je léto pro většinu obchodů poklidnější. Ideální čas zapracovat na svém e-shopu, vyladit jej k obrazu svému (a především svých zákazníků) a připravit ho nejen na podzimní část sezony, ale především na období adventu a Vánoc, které je naopak v tomto směru nejhektičtější a z pohledu tržeb nejdůležitější. V tomto článku vám přinášíme 6, respektive 7 prověřených tipů, jak se úspěšně vypořádat s “okurkovou sezonou” v oblasti e-commerce, na co se zaměřit a jak docílit toho, aby váš online byznys prosperoval i v letním režimu. Vězte, že se vám tato časová investice a takto vynaložené úsilí později vyplatí. A možná již dříve, než se ohlásí zima.

1. Využijte naplno vliv a sílu sociálních sítí 

Vhodným prostředkem pro komunikaci se zákazníky jsou sociální sítě, což v létě platí dvojnásob. Lidé mají najednou více času na jejich sledování. A to je voda na váš mlýn. Informujte touto cestou své zákazníky o novinkách na svém e-shopu či aktuálních slevách formou atraktivní fotografie produktu či slevového kuponu. Mějte na paměti, že sociální sítě jsou o sdílení emocí a zážitků, a uvědomte si, že léto je pro mnohé především o odpočinku a relaxaci. Nezahlcujte zákazníky nepotřebnými informacemi či zbytečně dlouhými texty, místo toho buďte kreativní! Představte jim své produkty zábavnou a originální formou nebo je rovnou nechte nahlédnout do svého soukromí a ukažte jim, jak léto trávíte vy. Platí zde více než kde jinde, že fantazii se meze nekladou. Nebo co takhle krátká anketa na Facebooku nebo Twitteru za účelem zjištění, jaký nový produkt by lidé na vašem e-shopu uvítali? Skvělou volbou se zdá být i Instagram. Například při využití Instagram Stories je úspěch téměř zaručen, neboť jsou zde uživatelé velice aktivní a sdílí zde své fotografie a zážitky z dovolené se svými známými. Nezapomínejte však na to, že interakce mezi vámi a vašimi zákazníky by měla být i o prázdninách co možná nejintenzivnější. Proto je důležité reagovat obratem. 

2. Nezapomeňte na e-mail marketing a newslettery

Výhoda e-mailů spočívá v tom, že je lidé kontrolují pravidelně a všude, dovolenou nevyjímaje.. Navíc na ně mají více času. Chyťte tuto šanci za pačesy a připomeňte se svým zákazníkům prostřednictvím důkladně promyšlených a obsahově kvalitních newsletterů s aktuální, letní tematikou, ve kterých je budete informovat o horkých novinkách ve svém sortimentu, slevách či o nové soutěži o atraktivní ceny. Newslettery lze, stejně jako sociální sítě, využít též k navázání dialogu mezi vámi a vašimi zákazníky. Získáte tak tolik potřebnou zpětnou vazbu, zvýšíte si renomé, budete budovat svůj brand a udržíte si zákazníky. Ti tak navíc nabydou dojmu, že se o ně i jejich názor vážně zajímáte. I zde by mělo být samozřejmostí, že e-maily budete pravidelně kontrolovat a rychle na ně reagovat. 

3. Přizpůsobte svůj e-shop pro mobilní zařízení

Letní pokles tržeb u internetových obchodů je částečně zmírněn stoupajícím poměrem online nákupů přes mobilní zařízení. Lidé tak mohou objednávat zboží či služby nezávisle na tom, kde se zrovna nachází. Proto je v létě více než kdy jindy důležité, aby váš e-shop disponoval mobilní nebo ještě lépe responzivní verzí pro potřeby chytrých telefonů a tabletů. V opačném případě se připravte na to, že pro vás bude mimořádně obtížné získávání nových zákazníků, natož jejich udržení, a to nejen v létě. Nemáte-li tedy stále ještě svůj web optimalizovaný pro mobilní telefony či tablety, je nejvyšší čas přizpůsobit se aktuálnímu trendu a zvyklostem zákazníků a v duchu motta “mobilní zařízení na prvním místě” jim umožnit nákup nebo si jen prohlédnout vaši speciální nabídku, ať už jsou zrovna na pláži, na terase své oblíbené restaurace nebo zkrátka kdekoliv.

4. Optimalizujte svůj web

Léto a s ním spojená menší návštěvnost vašeho webu nahrává tomu, abyste zapracovali na struktuře svého e-shopu, zdokonalili jeho obsah a vymýtili případné nedostatky. Zkrátka dohnali resty, na něž jinak v průběhu roku nemáte čas. V praxi mohou tyto úpravy v závislosti na konkrétním stavu internetového obchodu vypadat například takto:

  • odstranění špatně přesměrovaných či neplatných odkazů
  • aktualizace textů, oprava chyb a překlepů
  • pořízení nových, kvalitnějších produktových fotografií (je-li to nutné)
  • nastudování si často kladených dotazů (FAQ) ze strany zákazníků a následná úprava či doplnění informací za účelem omezit množství těchto dotazů na minimum
  • vypracování analýzy klíčových slov a jejich následné zakomponování do textů na vašem e-shopu
  • správné nastavení optimalizace pro vyhledávače (v případě potřeby kontaktujte odborníka)
  • změna celkového vzhledu e-shopu (modernější design)
  • kontrola, případně úprava popisků produktů

Můžete též popřemýšlet o zdokonalení své obchodní strategie. Můžete si nechat projít hlavou například to, zda rozšíříte stávající nabídku o nové produkty, zda svým zákazníkům nabídnete další možnosti platby či dopravy apod. Možná vás okurková sezona přivede na myšlenku, že začnete psát pravidelný blog.

5. Nalaďte se a své zákazníky na letní sezonu

Jako dobré řešení pro letní období se jeví různé speciální letní akce (např. poštovné zdarma na určitý druh zboží, dárek k jistému produktu zdarma apod.), rozšíření nabídky o nové produkty (nejlépe ty “letní”), limitované edice, slevy či výprodeje. Zákazníky o tom všem informujte, zejména pak v případě, že nabízíte sortiment s aktuální tematikou. Plánujte různé soutěže, léto je pro ně jako stvořené. Využijte k tomu sociálních sítí, kde každý sdílí své zážitky a emoce. Lidé slyší na slevy. Kromě soutěží proto připravujte zajímavé nabídky, a to ideálně denně nebo alespoň každý týden. Abyste své zákazníky upozornili na určité produkty či akce, neváhejte jim poslat slevové kupony. Vedle  rozesílání slevových kuponů můžete na svém e-shopu prezentovat i vybrané zlevněné “letní” zboží. Nebojte se přitom zdůraznit, že je tato nabídka časově omezena jen na letní období. V zákaznících tak navodíte dojem “naléhavosti” a přinutíte je rychleji reagovat. K informování o speciální akci využijte newsletter. Není koneckonců žádným tajemstvím, že obchodníci přizpůsobují svou nabídku a ceny dané sezoně. Od věci není ani vytvoření originální kampaně s vhodným použitím klíčových slov, která lidé vyhledávají právě v letních měsících (slova lze vyhledat pomocí Google Analytics). Dobrý dojem zanechá v zákazníkovi též letně vyvedený design e-shopu a sázka na světlé barvy a motivy. 

6. Připravte se v předstihu na Vánoce

Říkáte si, že je zbytečné začít již v létě přemýšlet o tom, jak připravit váš e-shop na největší nápor na konci roku? Ne tak docela. Uvědomte si, že někteří začínají se sháněním dárků již v září. Tak proč nevyužít dovolenou například. k přípravě PPC kampaní, bannerů, vyladění online podpory apod. Podnikáte-li již déle, důkladně si zanalyzujte uplynulý rok tak, abyste zvládli ten letošní. Vždy se hodí být o krok před konkurencí a takový neplánovaný oddych v předvánočním frmolu také jistě není k zahození. 

7. Načerpejte síly a předcházejte burnoutu

Podcenit byste v létě rozhodne neměli ani tak samozřejmou věc, jako je dostatečný odpočinek. Najděte si čas na svou rodinu a své známé, vyrazte na dovolenou, natankujte energii a vitamin D ze slunečních paprsků a dopřejte si zasloužený odpočinek. Vždyť konec roku pro vás bude hektický až až.

 

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze je po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. V Retailys pomáháme klientům jejich podnik nejen připravit, ale také se o něj staráme i po jeho rozšíření. Nad čím byste se ovšem měli zamyslet, než uděláte další krok?  Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či...

Omnichannel: budoucnost e-commerce

Že ještě neznáte omnichannel? Seznamte se!Oblast e-commerce se vyznačuje neskutečně rychlým vývojem. Je-li celkový pokrok patrný u všech odvětví napříč veškerými sférami...

Není kanál jako kanál aneb Omnichannel ≠ multichannel!

Multichannel vs. omnichannel: najděte x rozdílůV minulém díle blogu jsme se společně podívali na termín “omnichannel” (“strategie omnichannel\") a jeho význam, jakož i na jeho...

Pravidelné novinky v e-mailu

Připravujeme pro vás pravidelnou dávku informací ze světa online e-commerce a novinek v Retailys. Schránky odběratelů našich newsletterů jsou vždy jednou měsíčně plné zajímavého...