Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Online tržiště v Německu: přehled a srovnání pěti vybraných prodejních platforem 

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která jsou zde velmi rozšířená a těší se rostoucí oblibě. Současným trendem je jejich využití za účelem elektronického prodeje. 

Dle studie s názvem E-Commerce-Markt-Deutschland 2019 (německý e-commerce trh 2019), kterou provedly výzkumný a vzdělávací institut EHI Retail Institute a statistický portál Statista, využívá téměř každý druhý z top 1000 e-shopů v Německu jedno či více online tržišť. Největší zastoupení zde má jednoznačně Amazon, přes který v roce 2018 prodávalo 43 % internetových obchodníků. Těm tak odpadá práce s vytvářením a správou vlastního e-shopu. Tím, že zákazníci tato tržiště znají či na nich v minulosti již nakupovali, se jedná o vskutku snadný a pohodlný způsob,  jak obchodníci mohou proniknout na pole e-commerce. Ti v podstatě jen naskočí do rozjetého vlaku a těží z již existující a zavedené platformy. 

Kromě Amazonu existuje v Německu celá řada dalších takových online tržišť, jež mohou být využity buď jako samostatný prodejní kanál nebo jako doplňkový k již stávajícímu e-shopu. V následujícím přehledu si představíme pět u našich západních sousedů hojně rozšířených prodejních platforem. O některých nebo dokonce o většině z nich jste možná ještě neslyšeli, přesto se vám jistě mohou následující informace při vaší snaze expandovat do zahraničí hodit.

Amazon

Amazon je jasnou jedničkou mezi německými online tržišti. Za zřízení firemního účtu zaplatí online prodejci základní poplatek ve výši 39 EUR měsíčně, k němuž je nutno připočítat poplatky z prodeje, které se v závislosti na kategorii produktu pohybují mezi 7 a 15 %. Připlatit si budete muset tehdy, rozhodnete-li se využívat tzv. Fulfillment by Amazon (FBA). V tomto případě se však Amazon postará o skladování, balení a dopravu a vyřídí veškeré žádosti o vrácení zboží.

Internetoví obchodníci mohou v rámci svého účtu v tzv. Seller Central (prodejní centrála) používat různé analytické a marketingové nástroje, dále pak způsoby rozvržení textu, množstevní slevy a poukazy. Amazon nabízí koncovým zákazníkům následující možnosti platby: bankovní převod, platbu na fakturu, platbu kreditní kartou a poukazy. Aplikace Amazonu patří k nejvyužívanějším v Německu

eBay

Pomyslnou druhou příčku mezi největšími online tržišti v Německu zaujímá eBay, původem, stejně jako Amazon, z USA. Prvotní záměr byl vybudovat aukční portál s použitým zbožím nabízeným jednotlivci. Dnes toto online tržiště hojně využívají i obchodníci, pro něž je online prodej hlavní obživou. 

Cena za registraci, jež funguje na základě předplatného, začíná na částce 39,95 eur v případě základního obchodu (Basis-Shop). V rámci tohoto tarifu můžete nahrát až 400 položek s pevnými cenami. Nejdražší variantou je tzv. platinový obchod (Platin-Shop) určený pro profesionální prodejce s velkým objemem obchodu. Cena za jeho založení je 4 999,95 eur. 

Díky tomu, že každý přidaný produkt je zobrazen samostatně, je úprava stránek s popisky produktů snazší, než jak je tomu u Amazonu. Lze si též zvolit vlastní rozvržení textu v závislosti na značce zboží. Mezi poskytovatele platebních služeb na eBay patří Ayden, Google Pay, Apple Pay, využít lze též klasické způsoby platby, jako je příkaz k inkasu a platba kreditní kartou. V roce 2019 se eBay oddělil od PayPal. 

Rakuten

Původně japonský Rakuten figuruje na německém online trhu od roku 2011. Za tu dobu se natolik etabloval, že přes něj prodává přes 7000 obchodníků více než 22 milionů produktů 3 milionům zákazníků. Podobně jako konkurenční Amazon nachází i Rakuten uplatnění rovněž mimo samotný internetový obchod. Příkladem je bankovnictví, pojišťovnictví a streaming. Firma dokonce vytvořila vlastní bonusový program Rakuten Super Points. Rakuten však na rozdíl od výše uvedeného Amazonu nefunguje jako samostatný obchodní portál. Registrace v rámci základního tarifu vyjde obchodníky na 39 eur za měsíc + procentuální podíl z prodeje. Tarif pro profesionální obchodníky je naproti tomu vypočítáván individuálně a poskytuje prodejcům speciální funkcionality.

Platit lze prostřednictvím PayPal, příkazu k inkasu, platby kartou, zálohy a faktury. Zvláštností tohoto tržiště je, že zákazníci mohou platit hotově na pokladně obchodu REWE, dm, Penny a dalších maloobchodů. Co se týče marketingu, dostane se online prodejcům podpory od vlastní agentury Rakutenu poskytující individuální kampaně, marketingové nástroje, prodejní strategie, jakož i další analýzu obratu a výkonu.

Real

Real má mnoho spotřebitelů v paměti ještě jako řetězec supermarketů s potravinami, ale i jinými druhy zboží.  Od roku 2017 funguje též jako online tržiště nabízející rovněž své vlastní produkty. Za účelem usnadnit evropským obchodníkům přístup na doplňkové prodejní kanály a jejich používání založil real.de spolu s dalšími třemi online tržišti ve Francii, Itálii a Rumunsku tzv. International Marketplace Network (Mezinárodní síť online tržišť). Real.de dále poskytuje osobní poradenství a služby v oblasti marketingu. Základní poplatek za napojení na toto tržiště činí 39,95 eur měsíčně. Smlouva není nijak časově omezena. Přidání produktů do databáze není žádným způsobem zpoplatněno, prodejci musí pouze zaplatit provizi ve výši 6,5-12,5 %.

Hood

 

Hood byl založen v roce 2000 v Německu a má nálepku největšího a nejrychleji rostoucího online tržiště v zemi s více než 10 miliony zákazníků. Hood představuje dobrou alternativu k Amazonu a eBay. Tato platforma sází na servis šitý na míru zákazníkům a na transparentní nastavení poplatků. Pro profesionální obchodníky je registrace bezplatná, cena je dána pouze provizí z prodeje ve výši 3 až 8 % a měsíčním základním poplatkem mezi 10,95 až 29,95 eury. Přes různá uživatelská rozhraní lze využívat rozlišné platební metody. Jmenujme například Klarnu a PayPal či různé přepravní služby. Zato možnosti prezentace produktů jsou do jisté míry omezené a spoustu speciálních funkcí je třeba opatřit si dodatečně. Takto lze například u produktu využít jen jedné fotografie zdarma. Zvlášť zpoplatněno je i použití podnadpisu v názvu produktu a založení další kategorie produktů. V plném rozsahu nejsou dostupné ani možnosti marketingu. Obchodníci si zde mohou za malou částku alespoň deaktivovat reklamy v textu.