Přehled e-commerce na Slovensku

Slovensko je vnitrozemský stát ležící ve střední Evropě, který přímo sousedí s ČR a díky společné historii je tak spousta charakteristik místního online trhu podobná České republice. Země patří mezí menší evropské ekonomiky. Nízký počet e-shopů v dané zemi a nízká konkurence poskytují skvělou příležitost pro online prodej. Stát je silně závislý na svém hlavním obchodním partneru – Německu. V našem článku vám poskytneme základní informace o elektronickém obchodování na Slovensku a přiblížíme hlavní faktory, kterými se slovenský e-commerce trh odlišuje od okolních trhů v Evropě.

Základní sociální a ekonomické údaje

Slovensko je parlamentní demokratickou republikou v jejímž čele stojí prezident (respektive prezidentka). Stát má tržní ekonomiku. Většina jeho obyvatel mluví jediným úředním jazykem, a to slovenštinou. Velmi často používaným jazykem je ovšem také čeština. V národnostním složení převládají Slováci (86 %), kteří jsou v drtivé většině římští katolíci. Hlavní měnou státu je euro (EUR). Země je rozdělená na 8 krajů a hlavním městem je Bratislava. 

Počet obyvatel v r. 20195,45 milionů
Rozloha46 096 km2
Hustota zalidnění110 obyvatel/km2
HDP v r. 201896,2 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201817 693 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)96,1 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad)17 644 EUR 
Roční narůst HDP2,6 %

Do roku 1989 převládal na Slovensku komunistický režim, který byl svržen během listopadové revoluce. Neshody mezi českými a slovenskými politickými elitami vyústily roku 1993 v rozdělení Československa, důsledkem toho tak vznikl suverénní slovenský stát – Slovenská republika. V této době také probíhala transformace slovenského hospodářství. V prvních rocích nezávislosti se objevila korupce a vzrostl státní dluh. Již v roce 1998 přišla změna, vznikla široká koalice politických stran a ekonomika se začala mírně stabilizovat, přesto se v tom období zvýšila inflace a nezaměstnanost. Po vstoupení země do Evropské unie se nezaměstnanost začala snižovat a do země začal proudit cizí kapitál z ostatních zemí.  

Mezi hlavní vývozní komodity se řadí automobily, strojní a elektrické zařízení, kovy a chemické prostředky. Nejdůležitějšími odvětvími slovenského hospodářství byly v roce 2018 průmysl (26 %), velkoobchod a maloobchod, doprava a ubytování (20 %), a veřejná správa (15 %). Obchod v rámci EU představuje 86 % celkového vývozu Slovenska, dovoz na Slovensko se z 80 % realizuje od členských států EU. Slovenské daňové zatížení je 20 %. 

Přehled stavu e-commerce na Slovensku

Počet uživatelů internetu3,9 milionů
Míra užívání internetu72 %
Objem tržeb za r. 2018759 milionů EUR
Odhad tržeb pro r. 20197,23 milionů EUR
Odhadovaný meziroční růst10 %
Počet aktivních e-shopů10 000
ARPUcca 209 EUR

Míra užívání internetu roste mírně, a je na přibližně stejné úrovni jako v jiných státech Evropy (v roce 2019 užívá internet 72 % populace Slovenska, což je asi 3,9 milionů lidí). V roce 2023 bude užívat internet 74 % obyvatel, což je kolem 4 milionů lidí. 95 % populace vlastní mobilní telefon, z toho 70 % má smartphone. Celkem 79 % obyvatel vlastní mobilní telefony a 32 % tablety. K internetu se připojí 80 % uživatelů alespoň jednou za den, dalších 15 % jednou za týden, 4 % jednou měsíčně, a 1 % užívá internet méně než jednou za měsíc. Na Slovensku je oproti ČR relativně málo aktivních e-shopů (kolem 10 000), což značí relativně nízkou konkurenci v oblasti e-commerce a na trhu je tak prostor pro expandující e-shopy.

V následujících řádcích přiblížíme informace o věkové struktuře uživatelů internetu, které mohou pomoci definovat cílovou skupinu zákazníků na Slovensku:

Podle statistik z roku 2019 používají internet zejména lidé ve věku 25 až 34 let. Ti se podílí na celkovém užívání zhruba na 28 %. Následuje věková skupina 35 až 44 let, která obsazuje 25 %. Přibližně stejně využívají internet obyvatelé ve věkových rozmezích 45 až 54 (19 %) a 18 až 24 let (18 %). Na věkovou skupinu 44 až 64 připadá 11 %. 

E-commerce na Slovensku

Mezi lety 2018 a 2019 narostl e-commerce trh na Slovensku přibližně o 8 % a očekává se přibližně stejný stabilní nárůst v následujících letech. Podle predikce v roce 2023 dosáhne obrat e-commerce oblasti částky 1,122 milionů EUR. Daná oblast se podílí na celkovém obratu maloobchodu zhruba na 7 %. 

Hlavní příčinou růstu tržeb v následujících letech bude zvýšení průměrné hodnoty jednoho nákupního košíku v kombinaci s navýšením frekvence online nákupů. Ve srovnání s ČR, kde daná oblast se meziročně narůstá o 6 %, roste slovenský trh rychleji. 

Slovenský zákazník průměrně utratí za online nákupy kolem 209 EUR (ARPU), což je přibližně 5 300 českých korun. Podle predikce by měla do roku 2023 tato hodnota dosáhnout 285 EUR, což je 7 300 českých korun. 

Nákupy v zahraničních e-shopech jsou na Slovensku poměrně populární. Většina obyvatel, kteří nakupují přes internet mají zkušenost s nákupem na zahraničním e-shopu. Mezi nejoblíbenější zahraniční platformy pro online nákupy patří eBay, Amazon UK a Amazon DE, Alibaba a Aliexpress. 

Nejprodávanější kategorie zboží

Nejvíce prodávaným zbožím je stejně jako v okolních státech elektronika. Obrat dané kategorie dosáhl v roce 2019 kolem 310 milionů EUR a podílí se na celkových tržbách oblasti e-commerce zhruba na 36 %. Dalšími populárními kategoriemi pro online nákupy jsou hračky (29 %) a oblečení (19 %). Podle predikce se do roku 2023 tento poměr příliš nezmění, avšak očekává se rychlejší nárůst podílu nákupů oblečení, čímž poklesne podíl hraček. 

Platební metody

Nejpoužívanější platební metodou na Slovensku je platební karta, pomocí které bylo v roce 2019 zaplaceno kolem 40 % uskutečněných online nákupů. Na druhém místě se nachází platba na dobírku, jejíž podíl je kolem 33 %. Do roku 2023 se předpokládá, že podíl platební karty klesne na 38 %, platba na dobírku se bude pohybovat kolem 30 %, platba e-peněženkou dosáhne 11 % a bankovní převod bude mírně narůstat až na 19 %. Nárůst e-peněženky bude spojen zejména se zavedením metody ApplePay. 

Doprava

K zasílání balíků na Slovensko lze využít služby následujících společností:

  1. Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější řešení pro posílání balíků po Evropě.
  2. DPD – tato společnost je jednou z nejlepších v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa a neustále pracuje na vývoji řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  3. TNT Express – poskytuje širokou škálu přepravních služeb.
  4. DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  5. UPS – jedna z největších světových společností pro posílání zásilek, která nabízí mimo jiné i specializované přepravní a logistické služby.

Online platformy na Slovensku

Na Slovensku jsou populární domácí i zahraniční online platformy. Mezi největší slovenské cenové srovnávače patří: 

  1. Heureka.sk – oblíbený cenový srovnávač, který má přes 11 milionů návštěv ročně. Nabízí širokou nabídku produktů.
  2. Najnakup.sk nabízí rovněž rozsáhlou nabídku zboží – přes jeden milion produktů z různých kategorií, a má přes půl milionu návštěv měsíčně. Spolupracuje s více než 8 000 e-shopy.
  3. Pricemania.sk je slovenský srovnávač s více než 300 000 návštěvami měsíčně, který nabízí přes milion produktů a spolupracuje s 6 000 slovenských a více než 100 českých e-shopů.
  4. Glami.sk je specializovaný vyhledávač pro oblečení a módu. Shromažďuje nabídku módních e-shopů na jednom místě a umožňuje rychlé a snadné nákupy.
  5. Favi.sk se zabývá nábytkem a dekoracemi pro interiér a zahradu. Má více než 13 milionů návštěv měsíčně a přes 4,7 milionů produktů. Působí v 5 zemích.

Mezi nejoblíbenější slovenské online platformy patří:

  1. Alza.sk – slovenská pobočka internetového obchodu Alza.cz a.s., která patří k největším českým online obchodníkům se spotřební elektronikou. Kromě elektroniky má v nabídce také například hračky a sortiment pro hobby, sport, media.
  2. Aliexpress.com je internetové tržiště provozované čínskou společností, které umožňuje obchodníkům, výrobcům a distributorům prodávat zboží po celém světě. Nevyužívá princip internetové aukce.
  3. Bazar.sk je online platforma, na které lze inzerovat jako firma nebo soukromá osoba. Umístění inzerátu je zdarma, platí se zde pouze za prémiové umístění inzerátu do boxu jako samostatné nabídky.

Získat důvěryhodnost slovenských zákazníků vám stejně jako v jiných zemích pomůže zřízení kamenné prodejny vašeho obchodu. Mezi další trendy zvyšující úroveň e-shopu patří prvky virtuální reality, které umožní komplexní představení vašich produktů. Zvýšit důvěru vašeho e-shopu můžete také optimalizací e-shopu pro mobilní zařízení, které je v dnešní době vzhledem k rostoucí oblibě nákupů přes mobil spíše nutností. Plná lokalizace e-shopu a zejména kvalitní překlad, převod velikostí, nabídka různých měn a zacílený marketing jsou rovněž základními předpoklady pro úspěch e-shopu v zahraničí.

Slovenští zákazníci jsou poměrně citliví na ceny produktů, což dokazuje četnost nákupů na Black Friday. V této době nakupují přes internet přibližně 2 miliony lidí, důkladná příprava slevové nabídky je proto velice důležitá.

Sociální sítě

Podle dostupných průzkumů je na sociálních sítích registrováno více než 50 % populace. Nejpopulárnější sociální sítí je Facebook, na kterém je zaregistrováno kolem 2,6 milionu obyvatel Slovenska. Na druhém místě je Instagram, na kterém je více jak 1,1 milionu aktivních uživatelů. Poměr žen a mužů užívajících sociální sítě je 52 % ku 48 %. Při plánování propagace je na místě zvážit kromě klasických marketingových nástrojů i cestu propagace přes sociální sítě, jejíž obrovskou výhodou je demograficky dokonalé zacílení reklamy. 

Charakteristiky slovenského trhu

Na závěr shrneme základní údaje charakterizující online trh na Slovensku:

  1. Nákupní preference slovenských zákazníků jsou velice podobné preferencím zákazníků v ČR.
  2. Ve srovnání s ČR je místní trh méně rozvinutý, proto je zde také nižší konkurence. Díky podobnostem obou trhů v kombinaci s nízkou konkurencí je tak Slovensko zpravidla první volbou pro expanzi českého e-shopu.
  3. Díky nízké konkurenci jsou na Slovensku také nižší náklady na provoz a propagaci e-shopu. Velmi příznivé jsou zejména ceny propagace na sociálních sítích.

Na co se zaměřit při expanzi na Slovensko

  1. Při vaší expanzi doporučujeme nepodcenit kvalitní překlad stránek a produktů. Přestože jsou si čeština a slovenština velmi podobné, plná lokalizace je vždy nutnou podmínkou pro zajištění naprosté důvěryhodnosti e-shopu.
  2. Trend nakupování z mobilních zařízení bude i nadále narůstat, proto nepodceňte optimalizaci e-shopu pro mobilní telefony.
  3. Zajištění kamenné prodejny je jedním z klíčových faktorů, které mohou hrát roli při rozhodování o nákupu.
  4. Trendem v současné e-commerce je zavádění prvků virtuální reality či chatbotů, které mohou rovněž významně ovlivnit nákupní rozhodnutí zákazníků.
  5. Základem je také registrace e-shopu na tržištích a srovnávačích. Slováci si oblíbili kromě místních také zahraniční online platformy, které mohou rovněž zajistit úspěch vašeho e-shopu na místním trhu.
  6. Důležitá a efektivní je propagace na sociálních sítích, včetně YouTube, který je zejména u mladší generaci velmi oblíben.
  7. Nejpopulárnějšími dny pro online nákupy jsou Vánoce, den Svatého Valentýna a Velikonoce. Nejpopulárnější je stejně jako v ostatních zemích střední Evropy Black Friday.