Přehled e-commerce v Belgii

Belgie (Belgické království) je stát ležící v západní Evropě. Země je součástí významné jednotky Benelux a jednou ze 6 zakladatelských zemí EU. V hlavním městě sídlí několik evropských institucí a NATO. Jedná se o zajímavou zemi z toho důvodu, že se zde mluví 3 oficiálními jazyky: nizozemštinou, francouzštinou a němčinou. Belgie je vysoce rozvinutý průmyslový stát s velkou koncentrací výroby a intenzivním zemědělstvím. Online nákupy nabývají v zemi vysoké popularity. V našem článku se dozvíte, jaké zastoupení má místní e-commerce, jaké druhy zboží jsou zde nejprodávanější, a seznámíme vás s výhodami a nevýhodami expanze vašeho e-shopu na belgický trh.

Základní sociální a ekonomické údaje

Belgie (Belgické království) – je federální konstituční monarchie. V jejím čele stojí král. Stát má tržní ekonomiku. Většina jeho obyvatel (60 %) mluví nizozemsky, dále francouzsky (kolem 40 %) a 1 % hovoří německy. V národnostním složení převládají Vlámové a Valoni. Nejrozšířenějším náboženstvím je katolicismus (77 % populace). Hlavní měnou státu je euro (EUR). Země se skládá z 10 provincií, které tvoří 2 regiony. Třetí region představuje samotný Brusel.

Počet obyvatel11,6 milionů
Rozloha312 679 km2
Hustota zalidnění123 obyvatel/km2
HDP v r. 2018525,8 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201813 848 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)532,43 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad)14 026 EUR 
Roční narůst HDP5,1 %

Belgie je zakládajícím členem NATO (1949) i Evropského společenství uhlí a oceli (1951). V roce 1957 se podílela na vzniku Euratomu a EHS, které později daly základ budoucí Evropské unii. Federalizace Belgie proběhla v pěti etapách v období od roku 1970 do roku 2001. Současná Belgie platí za vysoce rozvinutý průmyslový stát s velkou koncentraci výroby a intenzivním zemědělstvím. Hlavní průmyslová odvětví představují hutnictví, strojírenství, chemický a textilní průmysl. Těžba uhlí se již téměř zastavila. Zemědělství je vysoce produktivní, živočišná produkce převažuje nad rostlinnou. I přesto se Belgie dlouhodobě potýká s vysokým zadlužením, které v roce 2019 činilo 105,1 % HDP. 

Nejdůležitějšími odvětvími belgického hospodářství byly v roce 2018 veřejná správa, obrana a vzdělávání (22 %), velkoobchod a maloobchod, doprava, stravování (19,4 %), a průmysl (16,7 %). Obchod v rámci EU představuje 73 % celkového vývozu země (18 % do Německa, 14 % do Francie a 12 % do Nizozemska). Pokud jde o země mimo EU, 5 % belgického vývozu putuje do Spojených států, 2 % do Indie a 2 % do Číny. Dovoz do Belgie se ze 64 % realizuje z členských států EU (18 % z Nizozemska, 13 % z Německa a 9 % z Francie), v případě zemí mimo EU pochází 7 % dovozu ze Spojených států a 4 % z Číny. Daňové zatížení v Belgii činí 21 %.

Přehled stavu e-commerce v Belgii

Počet uživatelů internetu9,2 milionů
Míra užívání internetu79,5 %
Objem tržeb za r. 20194,72 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20205,136 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst (%)9,4
Počet aktivních e-shopů24 000
ARPUcca 557 EUR

Penetrace internetu v Belgii je ve srovnání s ČR poměrně vysoká (76 %) a v následujících letech se bude i nadále zvyšovat. Míra užívání zejména chytrých mobilních telefonů (71 %) poskytuje prostor pro optimalizaci webových stránek vašeho internetového obchodu pro mobily. Velká frekvence návštěvnosti webových stránek (85 % Belgičanů se připojí k internetu každý den) nahrává elektronickému podnikání. 

Typický  zákazník v oblasti e-commerce

Věková struktura uživatelů internetu víceméně odpovídá věkovému složení populace a nepříliš se odlišuje od ostatních evropských států, zejména sousedících s Belgií. Nejvíce však internet využívají lidé ve věku 35 až 44 let – tato věková skupina představuje 23%podíl. Další dvě skupiny – uživatelé mezi 25 až 34 a 45 až 54 lety – se  na celkové struktuře podílejí stejnou měrou a každá z těchto 2 skupina ní má 22% podíl. Celkem tedy představují 44 % z celkového počtu uživatelů internetu. Věková skupina 55 až 64 let má 17% podíl a věkové rozmezí 18 až 24 pak 16% podíl.

Charakteristiky e-commerce v Belgii

Mezi lety 2019 a 2020 měla oblast e-commerce přibližně 9,4% meziroční růst a v roce 2020 se předpokládá, že dosáhne obratu ve výši 5,236 miliard EUR. Podle predikce dosáhne do roku 2024 celkový obrat e-commerce trhu 6,295 miliard EUR a bude vykazovat každoroční růst kolem 5,2 %. Podíl e-commerce na celkovém obratu činí zhruba 18 %, což je poměrně vysoké číslo. Hlavně z toho důvodu, že popularita online nákupů v zemi stále narůstá. Hlavní příčinou nárůstu podílu e-commerce v příštích letech budou častější nákupy ze strany belgických zákazníků. 

Podle statistik z roku 2019 nejprodávanějším kategoriím zboží dominuje oblečení, které má 34% podíl na celkových nákupech na internetu. Další populární kategorií je elektronika s 24% podílem na celkových tržbách. Třetí místo zaujímají hračky, u kterých podíl na veškerých online nákupech činí 19 %. Na čtvrtém místě se nachází nábytek (15 %) a pak následuje jídlo s 9% podílem na celkových tržbách. Výhled do budoucna nenasvědčuje tomu, že se tyto tendence do roku 2024 změní. Lidé budou i nadále nejvíce nakupovat oblečení, o 2 % se sníží podíl elektroniky, který tak dosáhne 22 %. U hraček a nábytku to bude vždy 17 %, u jídla pak 10 %.

Belgický zákazník v průměru za rok utratí za online nákupy kolem 557 EUR (ARPU), přičemž tato částka bude v následujících letech neustále narůstat. Je to velká výhoda, protože zákazníci utrácejí mnohem více než v zemích střední Evropy. 

Jelikož belgický e-commerce trh není tak rozvinutý jako například ve Francii nebo v Německu, tak jsou přeshraniční nákupy mezi belgickými zákazníky celkem populární. Celkem přes zahraničních e-shopy probíhá kolem 39 % z celkových online nákupů uskutečňovaných Belgičany. Nicméně i tak vám doporučujeme dávat si velký pozor na lokalizaci vašeho e-shopu, protože zákazníci tomu přikládají velkou váhu, především se jedná o správný překlad webových stránek a produktů. 

Platební metody

Jak lze odvodit ze statistik, tak nejpoužívanější platební metodou v roce 2019 byla platební karta, pomocí které bylo zaplaceno kolem 42 % z celkových nákupů na internetu. Na druhém místě se nachází e-peněženka s 23% podílem na celkových online nákupech. Významné zastoupení zde má platba bankovním převodem (22 %). Přibližně stejné podíly vykazují platební metody, jako je dobírka (7 %) a e-faktura (5 %). Nejmenší oblibě se těší inkaso a ostatní platební metody (shodně 1 %). Do roku 2023 se toto pořadí nemá příliš změnit. Bude narůstat podíl platby prostřednictvím bankovního převodu (až 27 %) a e-peněženky (27 %), ale přitom poklesne procentuální zastoupení platební karty (na 34 %). Ostatní změny nebudou natolik významné. 

Doprava

Do Belgie můžete zasílat zboží přes mezinárodní logistické společnosti, mezi které patří:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje širokou nabídku přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejvýznamnějších v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společnosti. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • UPS – jedna z největších světových společností pro expedici zásilek, která nabízí rovněž specializované přepravní a logistické služby.
  • GLS – společnost poskytuje spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro ni je Evropa, ale zboží dodává po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.

Online platformy v Belgii

K online prodeji v Belgii můžete využít mezinárodních e-commerce platforem, mezi které patří:

  • Bol.com je nizozemská společnost, která na belgickém trhu figuruje od roku 2002. V roce 2015 tato online platforma zaznamenala 50% narůst tržeb od belgických zákazníků. Web má v současné době kolem 10 milionů belgických zákazníků.
  • Coolblue.be je původně nizozemská společnost, která už mnoho let působí na území Belgie. V současné době je známá svým zákaznickým servisem a snahou, aby zákazníci byli spokojení během přednákupní i ponákupní fáze. Prodává elektroniku, věcí pro domácnost a zahradu.
  • Amazon.fr je jedním z největších online tržišť, které není belgického původu. Obchod je původně americkým gigantem v oblasti e-commerce, ale v Belgii nemá lokalizovaný online portál. Můžete také využít Amazon.de, protože Belgičané přes něj často nakupují.
  • Zalando.be je obchod provozovaný německou společností, která se zabývá prodejem oblečení a nabízí více než 2 tisíce módních značek. Působí současně ve Francii a Nizozemsku. Online platforma je v Belgii plně lokalizována.
  • Apple.com je 5. nejvyužívanějším portálem z hlediska Belgičanů a jedná se o společný obchod pro Francii a Belgii. Je to online portál americké společnosti Apple Inc., která se zabývá prodejem chytrých mobilních telefonů, počítačů a různého elektronického příslušenství.

Pro lepší propagaci svého e-shopu můžete využít inzerce na největších cenových srovnávačích v Belgii:

  • Hardware.info je přední portál pro porovnání cen v Belgii, který se zaměřuje na prodej hardwaru pro počítače a další spotřební elektroniku. Součástí společnosti je taky testovací laboratoř, kde se ročně testuje víc než 1 500 produktů.
  • Comparer.be je webová stránka pro porovnání produktů a cen, která je původně belgická a zaměřuje se na produkty na evropských trzích. Nabízí širokou škálu obchodů a online produktů, nabízí také kvalitní služby obchodníkům a spotřebitelům.
  • Tweakers.net je online srovnávač, který se zabývá spotřební elektronikou a zároveň dané produkty (notebooky, chytré telefony, tablety, hry a televizory) testuje. Web má přes 4 miliony návštěvníků měsíčně.

Online nákupy jsou v Belgii velmi populární: každý šestý Belgičan nakupoval online alespoň jednou v životě, každý čtvrtý Belgičan si objednává produkty online každý měsíc. Téměř polovina belgických spotřebitelů dává přednost nákupu v obchodě v regionu, který již znají. Hlavními důvody pro nakupování na internetu jsou pro Belgičany pohodlí a cena. Belgičtí spotřebitelé si cení hlavně možnosti ušetřit čas, nakupovat v režimu 24/7, mít všechno na jednom místě a porovnávat ceny jedním kliknutím. 

Sociální sítě

Celkem v Belgii využívá sociální sítě kolem 7,5 milionů lidi, což je přibližně 65 % populace. Sociálním sítím (podle počtu aktivních uživatelů) vévodí Facebook. Druhá je Instagram s 3,5 miliony uživateli. Následuje Twitter, na kterém je zaregistrováno kolem 1 milionu Belgičanů.

Zajímavosti e-commerce trhu v Belgii

  • Samotný belgický e-commerce trh je silně ovlivněn velkými e-commerce hráči, jakými jsou Francie nebo Německo.
  • Trh bude výrazně narůstat teprve v následujících letech, a proto současná expanze nebude natolik náročná z hlediska nákladů a konkurence.
  • Vysoká penetrace internetu a vysoká míra užívání sociálních sítí poskytuje prostor pro propagaci na internetu.
  • Země je hustě osídlená a disponuje špičkovou logistikou, což je velká výhoda z hlediska nákladů na dopravu, a tím i ceny pro zákazníky.
  • Belgický region se nachází v centru Evropy, což umožňuje zároveň expandovat na ostatní evropské trhy.
  • Vysoká ochota místní správy přejít co nejrychleji do digitální éry.
  • Nákupní preference a cílová skupina online zákazníků jsou podobné těm českým, a proto nebudete muset příliš měnit nabídku produktů.

Nepodceňujme však ani odlišnosti belgického e-commerce trhu:

  • Hlavními hráči na zdejším online trhu jsou mezinárodní společnosti, proto může být expanze komplikovaná.
  • Důležitý je překlad produktů a webových stránek do vlámštiny, francouzštiny a němčiny.
  • V Belgii jsou stále vysoké daně a vysoké náklady na zaměstnance.
  • Belgičané mají vysoké nároky a požadavky na kvalitu a rychlost doručení, ale i na možnost vyzkoušet zboží v obchodě.
  • Dbejte na dobré vztahy a zkušenosti se zákazníky a dobré recenze na internetu a sociálních sítích, jelikož je to důležitý faktor při rozhodování o nákupu na e-shopu.
  • Dopravu je nejlepší zajistit přes mezinárodní logistické společnosti.