Přehled e-commerce v Irsku

Irsko (Irská republika) je státním zřízením parlamentní republika, v jejímž čele stojí prezident. Stát má tržní hospodářství a hlavní měnou je zde euro (EUR). Úředními jazyky jsou angličtina a irština, kterou mluví přibližně 38 % obyvatelstva. Co se týče náboženství, je v Irsku nejvíce rozšířena římskokatolická církev. Samostatný stát vznikl v roce 1922, kdy Irsko získalo nezávislost na VB. V roce 1973 se Irsko stalo součástí evropského společenství. Mezi nejméně rozšířené odvětví hospodářství zde patří zemědělství. Stát je silně orientován na služby, které tvoří 49 % HDP, a průmysl s podílem 46 % na HDP. Rozvíjí se především chemický, elektronický, petrochemický a potravinářský průmysl. V rámci EU je realizováno 50 % celkového vývozu Irska. Dovoz do Irska se pak ze 64 % realizuje z členských států. Daňové zatížení v Irsku je 23 %.

Základní sociální a ekonomické údaje

Španělsko je konstituční monarchií s parlamentní formou demokracie. V čele státu stojí král, v čele vlády premiér. Většina obyvatel mluví jedním jazykem – španělštinou – a řadí se mezi katolíky. V závislosti na daném regionu se zde hovoří i katalánštinou a baskičtinou. V národnostním složení převládají Španělé. Hlavní měnou je euro (EUR) a metropolí Madrid. Španělsko je unitární stát složený ze 17 autonomních oblastí a 2 autonomních měst.

Během druhé světové války si Španělsko zachovalo neutralitu. Po válce se postupně vymanilo z izolace a díky své jednoznačně antikomunistické vládě se během Studené války stalo spojencem západního světa. V šedesátých letech země zažila nebývalý rozvoj ekonomiky i turistického ruchu. V roce 1982 se Španělsko stalo členem NATO, o čtyři roky později členem Evropské unie a v roce 1999 vstoupilo do eurozóny. Od ledna 2002 zavedl tento stát euro, které nahradilo předchozí španělskou pesetu. V Katalánsku v roce 2015 vyhrály regionální volby separatistické strany usilující o nezávislost na Španělsku a o republikánské zřízení. 

Nejdůležitějšími odvětvími španělského hospodářství byly v roce 2018 velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (24 %), veřejná správa, obrana, vzdělávání a sociální péče (18 %) a průmysl (17 %). Obchod v rámci EU představuje 66 % veškerého vývozu Španělska (15 % vývozu putuje do Francie, 11 % do Německa). Pokud jde o státy mimo EU, směřují 4 % vývozu do Spojených států a 3 % do Maroka. Dovoz do Španělska se z 58 % realizuje z členských států EU (14 % z Německa, 12 % z Francie), zatímco v případě zemí mimo EU pochází 7 % dovozu z Číny a 3 % ze Spojených států. Španělsko je největším pěstitelem oliv na světě, dále se zde daří vinné révě, citrusům a zelenině. Hlavní složky průmyslu představuje dopravní a lehké strojírenství. Velký rozvoj zaznamenal chemický průmysl. Významnou roli hraje též obuvnictví, oděvní průmysl, potravinářství a zpracování korku. Daňové zatížení ve Španělsku činí 21 %. 

Počet obyvatel5 milionů
Rozloha70 273 km2
Hustota zalidnění67 obyvatel/km2
HDP v r. 2019356,2 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201971 965 EUR
HDP v r. 2021 (odhad)371,9 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2021 (odhad)74 272 EUR
Roční nárůst HDP3,5 %

Přehled stavu e-commerce v Irsku

Počet uživatelů internetu3,6 milionů
Míra užívání internetu73,5 %
Objem tržeb za r. 20202,361 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20202,738 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst16 %
Počet aktivních e-shopů10 000
ARPU754 EUR

Míra užívání internetu byla v roce 2019 na hodnotě 73 %. Do roku 2024 se pak předpokládá postupný nárůst na 78 %. V této charakteristice se dá Irsko přirovnat k ČR, kde jsou hodnoty míry užívání internetu podobné. V Irsku je oproti okolním státům nadstandartní frekvence připojení k internetu – přibližně 85 % obyvatel se připojí alespoň jednou denně. Chytrý mobilní telefon v Irsku vlastní 81 % populace.

Věková struktura uživatelů internetu v podstatě odpovídá věkové struktuře populace. Nejvíce internet užívají lidé ve věkovém rozmezí 25 až 54 let. Menší zastoupení pak mají věkové skupiny 18 až 24 let (12,8 %) a 55 až 64 let.

Oblast e-commerce v Irsku

Mezi lety 2019 a 2020 se očekává se růst e-commerce trhu na 16 % a dosažení obratu 2,74 miliard EUR. Do roku 2024 se pak očekává stabilní každoroční nárůst o 9 %. Obrat by měl v tomto roce dosáhnout 3,816 miliard EUR.

Průměrná roční útrata v roce 2019 činila 671 EUR (18 600 Kč). Do roku 2024 se očekává výrazný nárůst tohoto ukazatele až na 953 EUR (26 400 Kč). 

Nejčastější zahraniční destinací pro online nákupy je pro obyvatele Irska sousední Spojené království. Dalšími oblíbenými destinacemi jsou USA, Německo, Nizozemsko a Francie. 

Irové se považují za největší mezinárodní online zákazníky – až 84 % všech uskutečněných online nákupů je realizováno v zahraničí. Mezi hlavní důvody patří nižší ceny, větší sortiment zboží a příznivé ceny za doručení zboží.

Kategorie zboží

Nejpopulárnější kategorií pro nákup bylo v roce 2019 oblečení, jehož podíl na online nákupech byl 29 %, a elektronika s podílem 26 %. Mezi další oblíbené komodity patřily hračky (21 %), nábytek (14 %) a potraviny (10 %).

Do roku 2024 se očekávají následující změny: obliba nákupů oblečení bude nadále růst a jeho podíl na nákupech dosáhne 30 %, podíl elektroniky bude zachován (26 %), podíl hraček klesne o 5 % a podíl 16 % nábytku a 11 % potravin se zvýší o jednotky procent. 

Platební metody

Nejpoužívanější platební metodou je platební karta (Visa, MasterCard), kterou bylo v roce 2019 zaplaceno 43 % online nákupů. Velmi populární je rovněž platba e-peněženkou (39 %). Výrazně méně oblíbené jsou pak platby bankovním převodem (9 %) nebo na dobírku (6 %).

V roce 2023 se očekává nárůst oblíbenosti e-peněženky, jejíž podíl vzroste na 50 %.  Očekává se pokles platby kartou na 33 % a nárůst plateb bankovním převodem na 11 %. Metoda platby na dobírku klesne na 3 %. 

Vzhledem k četnosti zahraničních nákupů se místním online zákazníkům nejvíce osvědčila platba přes PayPal, mezi další oblíbené e-peněženky zde patří ApplePay, GooglePay, Neteller a Skrill.

Způsoby doručení zboží

Do Irska lze posílat zboží přes několik mezinárodních přepravních společnosti:

  1. Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější přepravce balíků v Evropě.
  2. TNT Express –společnost poskytující široký sortiment přepravních služeb, snaží se zvyšovat kvalitu svých služeb a dodávat balíky osobně a včas.
  3. DPD – mezinárodní společnost, která patří pod DPDGroup. Tato společnost je jednou z nejlepších v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa.
  4. DHL je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  5. UPS – jedna z největších světových přepravních společností, která nabízí specializované přepravní a logistické služby.

E-commerce platformy v Irsku

Nejoblíbenější e-commerce platformy v Irsku jsou:

  1. Amazon.com – největší e-commerce platforma na světě patřící americké společnosti ve státě Washington. Patří mezi nejstarší a největší obchody svého druhu na světě. Pro Irsko není v současné době lokalizován.
  2. eBay.com – organizuje prodej produktů od osobních a dopravních prostředků po elektroniku a módu, dům a zahradu, sport a hračky.
  3. Argos.ie je původně britský maloobchodní prodejce, v současnosti spolupracuje se 40 obchody pro celém Irsku.
  4. ASOS.com je specializovaný online prodejce módy a kosmetiky pro muže a ženy. Je to přední původně britská e-commerce společnost.

Vedle prodeje přes online platformy můžete využít také možnost propagace svého e-shopu a inzerce na cenových srovnávačích. Nejoblíbenější srovnávač v Irsku je britský PriceSpy.co.uk. Nabízí srovnání cen v různých kategoriích: krása a zdraví, elektronika, dům a zahrada.

Sociální sítě

V Irsku jsou sociální sítě velmi oblíbené. Používá je celkem 3,2 milionů zaregistrovaných uživatelů, tedy 66 % populace. Mezi nejoblíbenější platformy patří Facebook s 2,9 miliony uživatelů, Instagram (1,8 mil. uživatelů) a Twitter (1,23 mil. uživatelů).

Zajímavosti e-commerce trhu v Irsku

  1. Dobře rozvinutá infrastruktura a s ní související rychlost doručení objednávek.
  2. Vysoké vysoké útraty za online nákupy, které budou v dalších letech významně narůstat.
  3. Irsko je otevřený trh a nejpopulárnější e-commerce platformy jsou zahraniční.
  4. Velmi časté využívání moderních platebních metod.
  5. Cena je pro místní zákazníky důležitým faktorem při rozhodování o koupi.
  6. Tempo růstu trhu je velmi vysoké.
  7. Místní e-commerce trh je silně ovlivněn Velkou Británií (platformy, nákupní zvyklosti).
  8. Velkými hráči na trhu jsou zahraniční e-shopy.
  9. Silně rozvinutý e-commerce trh – vysoká konkurence a vysoké náklady na provoz a expanzi e-shopu.