Přehled e-commerce v Rakousku
![](https://www.retailys.cz/wp-content/uploads/2022/07/rakousko-0--1024x669.jpg)
Rakousko je stát, který leží ve střední Evropě a patří k velmi vyspělým zemím světa. Vysoký počet e-shopů svědčí o velké konkurenci a poměrně velkých nákladech spojených s provozem e-shopů. Stabilní růst e-commerce ukazuje, že tato oblast má velký růst už za sebou. Víc a víc Rakušanů nakupuje v zahraničních e-shopech, a to převážně v německých. V našem článku popíšeme nejen jak se používá internetový obchod v Rakousku, v jakých kategoriích se zde nejvíce nakupuje a jaké jsou nejpoužívanější platební metody, ale i poskytneme informace o faktorech, kterými se tato země odlišuje od ostatních.
Základní sociální a ekonomické údaje
Rakousko leží ve střední Evropě a skládá se z 9 spolkových zemí a jeho hlavním městem je Vídeň. Současné Rakousko je federativní parlamentní republikou. Hlavou státu je prezident a hlavou vlády je spolkový kancléř. Stát má tržní ekonomiku. Většina jeho obyvatel mluví jedním jazykem – němčinou a vyznává římskokatolické náboženství (57 %). Hlavní měnou je euro (EUR).
Počet obyvatel v r. 2019 | 8,95 milionů |
Rozloha | 83 879 km2 |
Hustota zalidnění | 98 obyvatel/km2 |
HDP v r. 2018 | 411 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2018 | 46 348 EUR |
HDP v r. 2019 (odhad) | 403 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad) | 45 155 EUR |
Roční narůst HDP (%) | 1,61 |
Během Druhé světové války bylo Rakousko součástí Třetí říše. Tento fakt pak významně ovlivnil postavení Rakouska ve světě: v roce 1986 se dostalo Rakousko do mezinárodní izolace kvůli nacistické minulosti tehdejšího prezidenta. Po pádu nacistické moci bylo Rakousko obsazeno Spojenci a rozděleno do okupačních zón, v roce 1955 pak získalo plnou suverenitu. Rakousko se nezařadilo do východního bloku a stalo republikou, což umožnilo pozoruhodný hospodářský vzestup a prosperitu. Ale i přesto bylo sociálním státem, proto do 80. let byla značná část podniků ve státních rukách. Po skončení 80. let přišla privatizace státního majetku a podniky byly privatizovány. Podle státní smlouvy nemůže být členem Severoatlantické aliance, ale i přesto se začlenilo do západních nevojenských struktur.
V současné době patří Rakousko k velmi vyspělým státům světa. Je tranzitní zemí pro cesty na Balkán a do Itálie. Díky svojí poloze značně využívá také svůj turistický potenciál kvůli Alpám. Hojně navštěvované je pak zejména hlavní město Vídeň, které je kulturním i hospodářským centrem Rakouska. Významné je zemědělství, především v nížině Dolního Rakouska. Nejdůležitějšími odvětvími rakouského hospodářství v roce 2018 byly velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (23 %), průmysl (22 %) a veřejná správa (17 %). Obchod v rámci EU představuje 71 % celkového vývozu Rakouska, a to především do Německa (30 %). Dovoz do Rakouska je ze 78 % realizován ze členských států EU. Rakouské daňové zatížení je 20 %.
Přehled stavu e-commerce v Rakousku
Počet uživatelů internetu | 6,8 milionů |
Míra užívání internetu | cca 76 % |
Objem tržeb za r. 2018 | 5,289 miliard EUR |
Odhad tržeb pro r. 2019 | 5,746 miliard EUR |
Odhadovaný meziroční růst (%) | 8,4 |
Počet aktivních e-shopů | cca 18 000 |
ARPU | cca 773 EUR |
Míra užívání internetu je poměrně vysoká – 76 %, což je kolem 7 milionů obyvatel. Meziročně počet uživatel narůstá o 4 %. Podle predikce bude v roce 2023 užívat internet 84 % populace, což je přibližně 7,5 milionu lidí. 95 % obyvatel vlastní mobilní telefon, z nichž 75 % chytrý mobilní telefon. Počítače a notebooky má 78 % populace a 35 % vlastní tablety. Každý den se k internetu připojí 82 % uživatelů, alespoň jednou za týden 16 % a jednou za měsíc 2 %. Z těchto údajů je jasně vidět, že frekvence užívání internetu je docela vysoká. Většinou je internet využíván ke sledování videí – až 92 %, ze 47 % ke sledování TV přes internet. Musíme upozornit, že V Rakousku dnes funguje kolem 18 000 aktivních e-shopů, což napovídá o vyšší konkurenci na trhu e-commerce.
![](https://www.retailys.cz/wp-content/uploads/2022/07/rakousko_graf_vek_uzivatelu.jpg)
Věková struktura uživatelů internetu víceméně odpovídá struktuře populace. Nejvíce však internet využívají lidi ve věkově skupině 45-54, to je 24 %. Významné je i procento uživatelů ve věku od 25 do 34 a od 35 do 44, tyto dvě skupiny se podílí na celkovém počtu uživatelů zhruba ze 45 %. Na věkové rozmezí 18 až 24 připadá 14 % a lidé ve věku 55-64 let tvoří 17 % z celkového počtu uživatelů.
Abychom mohli podrobněji prozkoumat e-commerce oblast v Rakousku, musíme se podívat na informace o celkovém obratu a nejprodávanější kategorie zboží:
![](https://www.retailys.cz/wp-content/uploads/2022/07/rakousko_graf_nejprodavanejsi.jpg)
Mezi lety 2019 a 2020 se předpokládá, že e-commerce trh v Rakousku naroste o 8,4 % a dosáhne 5,742 miliard EUR. Podle statistik do roku 2023 by měl e-commerce trh dosáhnout tržeb ve výši 6,951 miliard EUR. Oblast internetového prodeje se podílí na celkovém obratu zhruba 5%.
Trendem posledních let je, že oblast e-commerce narůstá rychleji než klasický prodej v kamenných obchodech. Pro srovnání v Rakousku a v ČR je meziroční růst e-commerce oblasti přibližně stejný. Což nám napovídá, že se místní trh rozvíjí podobným tempem.
Podle statistik Rakušani nejvíce na internetu nakupují oblečení. Obrat dané kategorie je 29 % z celkového obratu e-commerce oblasti v roce 2019, což je 1,559 miliard EUR. Odhaduje se, že v roce 2023 to bude přibližně 30 %. Dalšími populárními oblastmi jsou elektronika (29 %) a hračky (23 %). V následujících letech se tyto tendence příliš nezmění. Bude se zvyšovat pouze celkový obrat e-commerce a tržby.
Rakouský zákazník utratí ročně za online nákupy v průměru 773 EUR, což je cca 19 700 českých korun.
Mezi rostoucí trendy online nakupování v Rakousku patří používání chytrých telefonů. 83 % online zákazníků preferuje nákup v domácích e-shopech. Podle predikce se tato tendence do roku 2023 nezmění.
Doprava
Balíkové zásilky do Rakouska můžete zasílat skrz následující dopravce:
- Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
- UPS – jedna z největších světových společností přepravující zásilky, která nabízí též specializované přepravní a logistické služby;
- GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro GLS je Evropa, ale poskytuje služby po celém světě. Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti;
- DPD – mezinárodní společnost, která patří ke skupině DPDGroup. Tato společnost je jednou z nejlepších v Evropě a provozuje služby ve více než 40 zemích světa;
- Hermes Group – nabízí logistiku námořní a letecké přepravy, komplexní služby včetně skladování a řízení návratů. Společnost se snaží být spolehlivým partnerem pro maloobchodníky a realizovat řešení na míru;
- DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společnosti. Poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
Rakušané nejvíce věří rakouské poště a soukromým dopravcům jako DHL, DPD a Hermes, proto je dobrou strategií zajištění těchto dopravců pro doručení balíků rakouským zákazníkům. Nejoblíbenější metodou doručení balíků je vyzvednutí ve výdejních místech, která poskytují flexibilní dobu pro pohodlné vyzvednutí.
Platební metody
![](https://www.retailys.cz/wp-content/uploads/2022/07/rakousko_graf_platebni_metody.jpg)
Ze statistik je vidět, že nejpoužívanější platební metody jsou bankovní převod a E-peněženka. Jejich pomocí bylo dohromady v roce 2019 zaplaceno kolem 54 % z celkových online nákupů. Na druhém místě je platební karta, jejíž podíl je 27 %. Předpokládá se, že do roku 2023 se tyto tendence příliš měnit nebudou, nejvíce bude klesat podíl platební metody dobírka.
Tipy k prodeji v Rakousku
Jelikož v Rakousku je vysoký podíl přeshraničních nákupů, tak se Vám prodávat přes zahraniční platformy určitě vyplatí. Těmi největšími pro prodej v Rakousku jsou:
- Amazon, který je v současné době plně lokalizován v Rakousku a všechny rakouské objednávky jsou zasílány z Německa.
- Zalando je německý prodejce oblečení a obuvi, nabízí téměř dva tisíce světových a místních značek, ale taky i svoje privátní.
- Universal zabývá se prodejem oblečení, obuvi a bytových doplňků.
- E-tec.at, který je v současné době prodejcem elektroniky.
- Electronic4you prodává produkty z oblasti hi-fi, videa a domácích spotřebičů.
- MediaMarkt je prodejce filmů, elektroniky, věcí pro domácnost a zahradu.
Mezi největší cenové srovnávače patří:
- Geizhals je nejčastěji navštěvovaný a srovnává ceny pro hardware, software a video nebo foto.
- Idealo se zabývá vyhledáním zboží, je tady přes 100 milionů produktů.
- Preisjager se zabývá hledáním, sdílením a hodnocením nejlepších nabídek od rakouských e-shopů.
- Preisvergleich, kde najdete přes 10 milionů produktových položek a víc než 400 obchodů, své zboží zde mohou nabízet i zahraniční e-shopy.
Abyste byli důvěryhodní v očích rakouských zákazníků, doporučujeme co nejlépe lokalizovat Váš e-shop. Je velmi důležité, aby Vaše webové stránky byly správně přeloženy do němčiny, na čemž rakouští i němečtí zákazníci velmi bazírují. Díky tomu bude e-shop působit více jako domácí a citliví Rakušani mu budou důvěřovat.
Sociální sítě
Celkem je na sociálních sítích kolem 4,4 milionů aktivních uživatelů, což je přibližně 50% celkového obyvatelstva. Nejvíc je užíván Facebook, kde je zaregistrováno přes 3,9 milionů obyvatel. Druhé místo obsazuje Instagram se 2,3 miliony uživatelů, na třetím místě je WhatsApp – přes 0,5 milionu uživatelů. V Rakousku je vysoká míra užívání sociálních sítí, proto se propagace na nich při expanzi určitě vyplatí.
Proč je pro vás rakouský trh zajímavý?
- Hlavním důvodem je, že oblast internetového prodeje roste rychleji, než klasický maloobchod a velkoobchod.
- Rakouský e-commerce trh a zvyklosti rakouských zákazníků jsou velmi podobné českým, a proto se pro zkušené české e-shopy expanze do této země určitě vyplatí, jelikož není třeba tak důrazně měnit strategii.
- V posledních letech se výrazně zvyšuje podíl lidí, kteří nakupují na internetu a to hlavně ve věku 35 až 44 let.
- Rakousko se odlišuje od ostatních zemí vysokým počtem přeshraničních nákupů.
- I když je konkurence na rakouském trhu docela vysoká, expandovat se vyplatí, protože u rakouských zákazníků stoupá frekvence a objem online nákupů.
- Vysoké užívání sociálních sítí a internetu je pro Vás skvělou příležitosti pro propagaci.
Doporučujeme nepodcenit odlišnosti rakouského trhu aneb na co si dát pozor:
- Rozvinutý a silný trh Rakouska může v některých odvětvích komplikovat expanzi, protože budete konkurovat nejen rakouským e-shopům, ale i s německým, ve kterých jsou Rakušani zvyklí nakupovat.
- I přesto, že Rakušani nemají problém s nakupováním v zahraničí, je třeba při vstupu na tento trh lokalizovat Vás e-shop. Lokální e-shopů jsou stále preferovány.
- Překlad do němčiny je jedním ze základních kritérií pro vybudování důvěry u zákazníků a Vašeho úspěchu na rakouském trhu.
- Důležitým bodem je cílení marketingu, zejména při výběru věkové skupiny.
- Nejlepší cestou je expandovat zároveň do obou německých zemí. Rakušané při nákupu v zahraničí upřednostňují Německo. I když jsou počáteční náklady vyšší, vyplatí se vstoupit do Německa a Rakouska současně. Rakouští zákazníci Váš e-shop rychleji objeví na německém trhu a naopak.
- Zvyšující se obliba nakupování přes mobil signalizuje, že musí být dobře zpracováno mobilní rozhraní webových stránek Vašeho e-shopu. Bez responzivity se dnes již žádný web neobejde.
- Ze strany rakouských zákazníků můžete očekávat, že budou chtít bezplatný kontakt a podporu na rakouském telefonním číslem s rodinným mluvčím. Kvalitní zákaznická podpora značně zvyšuje důvěryhodnost nejen u Rakušanů, ale je nedílnou součástí každé expanze.
- Důležitým rozdílem oproti ČR je, že v Rakousku je minimum na vrácení zboží pouze 7 dní. V Německu je to 14 dní, což rakouští zákazníci preferují, tudíž je dobré mít lhůtu pro vrácení zboží co nejdelší.