Přehled e-commerce v Řecku

Řecko je stát ležící v jižní Evropě na jihu Balkánského poloostrova, který se rozkládá jak na evropské pevnině, tak na četných ostrovech. Řecká ekonomika patří mezi nejslabší v EU.  Nízký počet e-shopů v zemi má za následek nízkou konkurenci na zdejším poli e-commerce. Stále více Řeků nakupuje online. V tomto článku se dozvíte vše podstatné o stavu e-commerce v této zemi, zjistíte, jaké jsou zde nejprodávanější kategorie zboží na internetu, a seznámíte se se specifikami místního online trhu. 

Základní sociální a ekonomické údaje

Řecko je parlamentní republika v čele s předsedou vlády (premiérem). Hlavou státu je prezident. Stát má tržní ekonomiku. Většina obyvatel mluví jedním jazykem – řecky, který je též jazykem úředním. V národnostním složení převládají Řekové. Většina řecké populace (98 %) vyznává řecké ortodoxní náboženství. Pouhých 1,3 % obyvatel země se hlásí k islámu. Řecko je členem eurozóny a hlavní měnou je zde od roku 2001 euro (EUR). Hlavním městem jsou Athény. Řecko se skládá z 13 krajů rozdělených do 4 regionálních jednotek a 1 autonomního státu (Athos). 

Počet obyvatel v r. 201910,71 milionů
Rozloha131 948 km2
Hustota zalidnění81 obyvatel/km2
HDP v r. 2018195,337 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201818 186 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)191,56 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad)17 878 EUR 
Roční narůst HDP (%)1,93

V letech 1941–44 bylo Řecko obsazeno Německem, Itálií a Bulharskem. K osvobození došlo za pomoci spojeneckých armád. Po porážce komunistů v roce 1949 se Řecko orientovalo na západní demokracie a v roce 1952 vstoupilo do NATO. Demokratické volby v roce 1974 spolu s referendem ukončily období vojenské diktatury a zrušily monarchii, na základě čehož se země stala parlamentní demokracií. Řecké hospodářství v současné době patří mezi nejslabší v celé EU. Významnou část řecké ekonomiky představuje turistický ruch, který tvoří přibližně 15 % HDP. Dalším důležitým odvětvím je námořní průmysl, který představuje 4,5 % HDP. V roce 2015 prožívalo Řecko mimořádně dramatickou hospodářskou krizi. 

Nejdůležitějšími odvětvími řeckého hospodářství byly v roce 2018 velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování, stravování (25,1 %), veřejná správa, obrana, vzdělávání (20,3 %) a činnosti v oblasti nemovitostí (16,3 %). Obchod v rámci EU představuje 53 % celkového vývozu Řecka, z toho 10 % putuje do Itálie, 6 % do Německa a 6 % na Kypr. Pokud jde o země mimo EU, směřuje 6 % řeckého vývozu do Turecka a 4 % do Libanonu. Dovoz do Řecka se z 51 % realizuje z členských států EU, z toho se 11 % dováží z Německa a 8 % z Itálie. V případě zemí mimo EU pochází 8 % dovozu z Iráku, 8 % z Ruska a 7 % z Číny. Daňové zatížení v Řecku činí 23 %. 

Přehled stavu e-commerce v Řecku

Počet uživatelů internetu8,13 milionů
Míra užívání internetucca 73 %
Objem tržeb za r. 20183,7 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20194 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst (%)8 %
Počet aktivních e-shopů6 500
ARPU155 EUR

Míra užívání internetu v Řecku vykazuje pozvolně stoupající tendenci (mezi lety 2018 a 2019 to bylo kolem 4,1 %). Penetrace internetu v zemi není tak vysoká a je přibližně stejná jako v ČR (76 %). V následujících letech se má toto číslo i nadále zvyšovat. Míra využívání chytrých telefonů zde činí 66 %, proto je vhodné zajistit optimalizaci webových stránek pro smartphony. Vysoká frekvence návštěvnosti webových stránek (87 % obyvatel Řecka se k internetu připojí alespoň jednou za den) nahrává propagaci vašeho e-shopu prostřednictvím internetu

Co se týče věkové struktury uživatelů internetu v zemi, nejvíce na internet zavítají lidé ve věku 25 až 34 let, přičemž 93 % z nich se připojí každý den. U řeckých uživatelů intermetu ve věku 16 až 24 a 35 až 44 let toto číslo činí 89 %. Z uživatelů ve věku 45 až 54 let navštíví internet alespoň jednou denně 77 % a u obyvatel starších 55 let je to 68 %.

E-commerce v Řecku

Online nákupy se v Řecku v posledních letech stávají čím dál tím více populárnějšími. Mezi lety 2018 a 2019 dosáhl růst tamního e-commerce trhu kolem 8 %. A to se ještě předpokládá, že v následujících letech se tato hodnota bude citelně zvyšovat. Hlavními důvody pro rozkvět řeckého online trhu jsou růst počtu nakupujících na internetu a zvyšující se množství e-shopů, které nabízejí vysoce kvalitní integrované služby. Procento online zákazníků stoupá, jelikož více než 31 % Řeků uskuteční jeden ze dvou nákupů na internetu.   

Mezi 10 nejprodávanějších kategorií zboží na internetu patří v Řecku: oděvy a obuv (61 %), potraviny (59 %), knihy (49 %), elektronika (47 %) a osobní péče (45 %). Podle statistické předpovědi se tento trend výrazně nezmění ani v následujících letech, procentuální podíly u výše uvedených kategorií produktů ostatně zůstaly konstantní po několik posledních let. 

Okolo 10–15 % řeckých online zákazníků nakupuje výhradně v zahraničí. U této země se jedná o poměrně vysoký podíl, a to především z toho důvodu, že řecký e-commerce trh je slabě rozvinutý a největší nárůst jej čeká teprve v příštích letech. 

Nejpopulárnějšími zahraničními destinacemi pro nákupy na internetu z hlediska Řeků jsou Velká Británie, Čína, USA a Německo. Postupně se zvyšuje počet online zákazníků, kteří nakupují pouze v tuzemských e-shopech (v roce 2016 to bylo 6 z 10 Řeků nakupujících online a o rok později již dokonce 7 z 10). 

Typický řecký spotřebitel nakupující na internetu utratí za online nákupy v průměru okolo 155 EUR (ARPU) ročně. V posledních letech je patrný pokles daného ukazatele. Důvodem je dlouhodobá dluhová krize. Dle této statistiky se Řecko nachází na posledních místech mezi evropskými zeměmi.

Doprava

Do Řecka můžete posílat své balíky a zásilky přes mezinárodní přepravní společností:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy a širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejúspěšnějších svého druhu v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • UPS – jedna z největších společností na světě pro expedici zásilek, která nabízí rovněž specializované přepravní a logistické služby.
  • GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro společnost je Evropa, ale poskytuje služby po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.

Platební metody 

Dobírka zůstává nejoblíbenější platební metodou, stále více Řeků však používá elektronické platby (kreditní a debetní karty, PayPal a bankovní převod). V roce 2016 51 % online zákazníků v zemi využilo při svých nákupech na internetu kreditní kartu, zatímco v roce 2014 činil tento podíl jen 44 %. Oblíbenost dobírky je spojena se strachem řeckých spotřebitelů z narušení bezpečnosti a soukromí (podvody online) a také s obavami o produkt, který nakonec dostanou.

E-commerce platformy v Řecku

V Řecku, stejně jako v ostatních evropských státech, můžete prodávat své zboží přes největší online platformy, mezi které patří: 

  • Public.gr je největší online prodejní platforma v Řecku. Web registruje kolem 4 milionů návštěv měsíčně, z 95 % se jedná o řecké zákazníky. Platforma umožňuje prodej různorodého zboží: osobní péče, krása a zdraví, domácí spotřebiče, elektronika, knihy a oblečení.
  • eBay.com je původně americký internetový aukční portál. Umožňuje prodej produktů od osobních a dopravních prostředků po elektroniku a módu, dům a zahradu, sport a hračky. Web navštíví kolem 356 milionů lidí měsíčně.
  • Plasio.gr je další řecká online prodejní platforma. Tento internetový portál spolupracuje s řeckými e-shopy. Nabízí zboží v různých kategoriích: hračky, věci pro dům, domácí spotřebiče a elektronika, nábytek a věci pro školy.

Vedle online platforem můžete za účelem inzerce a propagace rovněž využít následujících cenových srovnávačů:

  • Skroutz.gr –  v současné době jednička mezi řeckými cenovými srovnávači. Web se může pochlubit více než 34 miliony návštěv měsíčně,  v 97 % se jedná o řecké uživatele. Portál umožňuje porovnávat produkty různých kategorií: věci pro dům a zahradu, oblečení, věci pro zdraví, elektronika.
  • Bestprice.gr se nachází na druhém místě mezi řeckými srovnávači. Navštíví jej zhruba 5,5 milionů lidí měsíčně a v 96 % případů jsou jimi Řekové. Umožňuje porovnání produktů v následujících kategoriích: elektronika, věci pro dům a zahradu, oblečení, věci pro děti a zdraví.
  • Xe.gr je na třetím místě a uvádí kolem 4 milionů návštěvníků měsíčně (97 % jsou řečtí online zákazníci). Porovnání zde probíhá v následujících kategoriích: elektronika, věci pro zvířata, knihy, oblečení, hudební nástroje.

Řečtí online zákazníci jsou velmi citliví na ceny a v posledních letech si uvědomili, že online maloobchod může nabídnout lepší ceny a slevy ve srovnání s tradičními kamennými obchody. Kromě toho se otevřelo mnoho nových místních e-shopů ve všech kategoriích produktů a služeb a zákazníci často na internetu najdou širokou škálu produktů. 

Hlavními faktory, které ovlivňují řecké spotřebitele při výběru konkrétního e-shopu, jsou důvěra, možnost bezpečného způsobu placení a výběru známého dopravce, nízké ceny, rychlé a bezproblémové doručení, přehledné webové stránky e-shopu, dále pak jasné podmínky použití produktu a dobré recenze na blogu.

Sociální sítě

Celkem je na sociálních sítích v Řecku zaregistrováno kolem 6 milionů lidí, což je 54 % celkové populace země. Na prvním místě se nachází Facebook s 5,5 miliony uživatelů, což je kolem 90 % z celkového počtu uživatelů. Druhé místo zaujímá Instagram, kde je zaregistrováno kolem 3,1 milionů lidí (51 %). Pořadí nejpopulárnějších sociálních sítí uzavírá Twitter s 485 tisíci zaregistrovaných uživatelů, což představuje 8 % celkových uživatelů. Míra užívání sociálních sítí v Řecku není tak vysoká jak v ostatních evropských státech, ale i tak se jedná o dobrou možnost pro propagaci vašeho e-shopu.

Zajímavosti řeckého e-commerce trhu

  • Nízký počet e-shopů má za následek nízkou konkurenci v oblasti řecké e-commerce a s tím spojené nižší náklady na propagaci a provoz e-shopu v Řecku.
  • I přesto, že nové platební metody jsou v Řecku oblíbené, je důležité poskytnout řeckým online zákazníkům možnost platby na dobírku. To představuje výhodu i pro české e-shopy.
  • Dalším plusem pro české e-shopy je shodnost nákupních preferencí Čechů a Řeků, proto při expanzi nebudete muset příliš měnit sortiment svého českého e-shopu.
  • Dobrou zprávou pro vás je též rostoucí popularita online nákupů v Řecku, což svědčí o tom, že obrat tamního e-commerce, počet nakupujících na internetu a průměrné roční útraty se v této zemi budou v příštích letech zvyšovat.
  • Míra využívání mobilních zařízení za účelem provádění digitálních transakcí rychle roste. Řečtí online nakupující používají mobilní zařízení jako základ pro své komerční digitální transakce.

Zde jsou uvedeny specifika řeckého online trhu:

  • Hlavní odlišností je delší doba dodání zboží než v ostatních státech.
  • Dlouhá doba přijetí objednávky v Řecku na rozdíl od e-shopů v ostatních evropských státech, kde je patrná snaha tuto lhůtu zkrátit.
  • Řecké e-shopy často poskytují málo informaci o nákupu a rad a určité obtíže způsobují také reklamace a dodatečné vrácení vadných produktů.
  • Dalším problémem řeckého e-commerce trhu jsou v současné době potíže s telefonní komunikací, která může zkomplikovat propagaci vašeho e-shopu mezi řeckými zákazníky.
  • Řekové jsou velmi citliví na cenu produktů. Tento faktor představuje nejdůležitější aspekt při výběru e-shopu.