Přehled e-commerce ve Francii

Francie je stát ležící převážně v západní Evropě. Jedná se o čtvrtou nejlidnatější zemi Evropy a francouzská ekonomika je šestá největší na světě. Francie je jedním ze zákládajících členů Evropské unie a Organizace spojených národů. Prodej na francouzském online trhu je vhodný pro obchodníky, kteří sledují mezinárodní trendy v online nakupování. V následujících řádcích se dočtete, jaké zastoupení má elektronické obchodování ve Francii, jaké jsou nejprodávanější kategorie zboží, a seznámíte se s výhodami a nevýhodami expanze svého e-shopu na francouzský trh.   

Základní sociální a ekonomické údaje

Francie (Francouzská republika) je státním zřízením poloprezidentská republika. V čele státu stojí prezident. Země má tržní ekonomiku. Většina obyvatel mluví jedním jazykem – francouzštinou, která je také jazykem úředním. V národnostním složení převládají Francouzi, pak následují Portugalci a Italové. V roce 2002 přestal stát používat svou historickou měnu francouzský frank, kterou nahradila měna společná – euro (EUR). Hlavním městem je Paříž. Francie se skládá z 18 správních regionů: 13 z nich leží v evropské části (tzv. metropolitní Francie) a 5 území je zámořských (tzv. zámořská Francie).

Počet obyvatel v r. 201967,84 milionů
Rozloha543 965 km2
Hustota zalidnění123 obyvatel/km2
HDP v r. 20182 488 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201838 447 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)2 423 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad)37 379 EUR 
Roční narůst HDP (%)1,25

Francie je členem skupiny G8 a má 5. největší ekonomiku na světě. Po válce, v roce 1945, vznikla Čtvrtá republika, následně tato země zažila na jednu stranu šťastnou ekonomickou éru, na stranu druhou stále zřetelněji ztrácela své bývalé velmocenské postavení. Důsledkem toho byl i rozpad její koloniální říše. Tyto konflikty otřásly i vnitřní francouzskou politikou a vedly k vytvoření Páté republiky, do jejíhož čela se postavil válečný hrdina De Gaulle. Politický systém byl pozměněn, daleko větší roli začala hrát osoba prezidenta. Současná ekonomika Francie kombinuje rozsáhlé soukromé společnosti se společnostmi se značnou měrou intervence vlády. Nicméně v posledních letech vláda pomalu odprodává své podíly ve společnostech France Telecom a Air France. Mezi příklady technologické vyspělosti francouzského průmyslu patří vysokorychlostní vlaky TGV a letadla Airbus.   

Nejdůležitějšími odvětvími francouzského hospodářství byly v roce 2018 veřejná správa, obrana a vzdělávání (22 %), velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (17,8 %), odborné, vědecké a technické činnosti (14 %). Obchod v rámci EU představuje 59 % celkového vývozu Francie, přičemž 14 % z toho jde do Německa, 8 % do Španělska a 7 % do Belgie. Pokud jde o země mimo EU, tak tady převládají Spojené státy (8 %) a Čína (4 %). Dovoz do Francie se ze 69 % realizuje z členských států EU, z toho 18 % z Německa a 10 % z Belgie. V případě zemí mimo EU pochází 5 % dovozu ze Spojených států a 5 % z Číny. Francouzské daňové zatížení činí 20 %.

Přehled stavu e-commerce ve Francii

Počet uživatelů internetu44,9 milionů
Míra užívání internetu69 %
Objem tržeb za r. 201835,693 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 201937,793 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst (%)9,4
Počet aktivních e-shopů120 000
ARPUcca 841 EUR

Míra užívání internetu má pozvolnou tendenci: v roce 2019 využívalo internet 69 % francouzské populace, což je kolem 45 milionů lidi. Předpokládá se, že do roku 2023 by se tento podíl měl zvýšit na 76 %, což bude kolem 49 milionů obyvatel Francie. Celkem 93 % populace vlastní mobilní telefon a 71 % z nich má smartphone. Počítač má 81 % francouzské populace a tablety vlastní 41 % lidí. Alespoň jednou za den se k internetu připojí 91 % Francouzů, minimálně jednou za týden 7 % lidi. 2 % obyvatel navštíví internet alespoň jednou za měsíc. Je třeba brát v potaz, že ve Francii je kolem 120 000 aktivních e-shopů. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že je to poměrně hodně, tak vzhledem k velkému počtu obyvatel toto číslo ve výsledku není tak vysoké. Proto se dá říci, že expanze na francouzský e-commerce trh má smysl.

Věková struktura uživatelů internetu víceméně odpovídá věkovému složení celé francouzské populace. Nejvíce však internet používají lidé ve věku 45 až 54 let, jejich podíl na celkové míře užívání internetu v zemi je 23 %. Další 2 skupiny – uživatelé mezi 25 až 34 a 35 až 44 lety – se na celkové struktuře uživatelů internetu podílejí stejnou měrou a každá z těchto 2 skupin na ní má 22% podíl. Lidé ve věku 55 až 64 let představují 18% podíl. Nejméně využívají internet mladí Francouzi mezi 18 až 25 lety.

Francouzský zákazník v průměru za rok utratí za nákupy na internetu kolem 841 EUR, Do roku 2024 by měla roční útrata dosáhnout hodnoty 970 EUR. Popularita přeshraničních nákupů ve Francii stále roste a ty se stávají víc a víc oblíbenějšími. Jejich podíl nicméně není tak vysoký jako v ostatních státech Evropy. Pouze 4 % Francouzů vždy nakupují online v zahraničních e-shopech. Nejpopulárnějšími destinacemi pro nákup jsou Německo, Velká Británie a Belgie. Přitom Francie je mezi evropskými internetovými zákazníky třetí nejoblíbenější zemí pro přeshraniční online nakupování.

Mezi léty 2018 a 2019 se předpokládá se, že narůst francouzského e-commerce bude činit 9 % a dosáhne 37,793 miliard EUR. Podle predikce dosáhne do roku 2024 celkový obrat francouzského e-commerce trhu 52,990 miliard EUR a bude vykazovat každoroční růst kolem 7 %. Podíl e-commerce na celkovém obratu činí zhruba 12 %. 

Nejprodávanější kategorie zboží

Nejprodávanějším kategoriím zboží vévodí oblečení s 32% podílem na veškerých nákupech na internetu a s tržbami ve výši 12,290 miliard EUR za rok 2019. Další relativně populární kategorií jsou hračky s 22% podílem na celkových tržbách z online prodeje. O pomyslné třetí místo se mezi sebou dělí elektronika a nábytek (shodně 17 %). Následuje jídlo (11 %). Výhled do budoucna nenasvědčuje tomu, že se tyto tendence do roku 2024 změní. Předpokládá se, že lidé budou i nadále nejvíce nakupovat oblečení (33% podíl), zatímco u hraček klesne podíl o 2 %. U nábytku a jídla se pak neočekává žádná změna.

Platební metody

Nejpoužívanější platební metodou ve Francii byla v roce 2019 platební karta, která stojí za 47 % všech tamních nákupů na internetu. Druhý nejpopulárnější způsob platby zde představuje platba pomocí e-peněženky s 27% podílem na celkových online nákupech. Významné zastoupení má e-faktura (13 %). Do roku 2023 se toto pořadí nemá příliš změnit. Klesne podíl platby prostřednictvím platební karty (o 8 %), ale přitom se zvýší procentuální zastoupení využití e-peněženky (až na 33 %). Vzroste též obliba e-faktury, platba touto metodou zaznamená nárůst o 4% na 17 %.

Doprava

Do Francie můžete zasílat své balíky a zásilky většinou přes mezinárodní přepravní společnosti: 

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • DPD– tato společnost je jednou z  nejvýznamnějších společností svého druhu v Evropě. Poskytuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro společnost je Evropa, ale zboží dodává po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společnosti. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování. 
  • UPS – jedna z největších světových společností pro expedici zásilek, která nabízí taky specializované přepravní a logistické služby.
  • TNT Express – poskytuje širokou nabídku přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky. 

Online platformy ve Francii

Ve Francii, stejně jako v ostatních evropských zemích, můžete své zboží prodávat přes online prodejní platformy nebo jej můžete inzerovat na stránkách cenových srovnávačů, abyste mohli propagovat svůj e-shop Vašem v dané země. Mezi největší prodejní platformy ve Francii patří:

  • Amazon.com je původně americký internetový obchod. Patří mezi nejstarší a největší obchody svého druhu na světě. Ve Francii je číslem jedna, registruje přes 29 milionů návštěv měsíčně, což je kolem 47 % celkové populace Spojených států..
  • Cdiscount.com je online platforma s více než 20 miliony návštěvníků měsíčně a 9 miliony aktivních zákazníků, prodává všechny kategorie produktů. Své zboží přes tento portál nabízí přes 12 000 obchodníků ze 70 zemí světa, nabídka přesahuje 63 milionů produktů.
  • Veepee.fr je online platforma, která má přes 14 milionů návštěvníků měsíčně, což je kolem 23 % populace Francie. Dneska je tady přes 34 milionů členů v 8 zemích.
  • Fnac.com je online obchod, který se zabývá prodejem domácích spotřebičů a elektroniky. Web navštíví kolem 13 milionů lidi měsíčně, což je kolem 21 %celkové populace Francie.
  • Carrefour je prodejce potravin ve více než 30 zemích s 12 000 obchody. Web navštíví kolem 12 milionů lidí měsíčně, což je přes 20 % francouzské populace.

Mezi největší cenové srovnávače ve Francii patří:

  • Style Lounge – velký nákupní portál s možností porovnávání cen a se silným zaměřením na módu. Sídlí v Německu a má 6 různých mezinárodních webových stránek.
  • Cherchons.com je jedním z nejpopulárnějších prodejních kanálů pro porovnání cen ve Francii. Měsíčně jej navštíví více než 4 miliony uživatelů a poskytuje přístup k více než 10 milionům produktů. Je zde přes 1 500 aktivních obchodníků.
  • Rue Montgallet je skvělý prodejní portál pro srovnání cen se sídlem ve Francii. Zaměřuje se na elektroniku od domácích spotřebičů po špičkové počítačové díly.
  • LeGuide má kořeny ve Francii a expandoval do dalších evropských zemí, jako je Německo, Španělsko a Velká Británie. Prodává na něm 80 000 obchodníků a je zde nabídka více než 200 milionů produktů, měsíčně web navštíví kolem 20 milionů lidí.

Mezi hlavní svátky ve Francii a s nimi spojené slevové akce pro online nákupy patří Vánoce, Den matek (poslední neděle), Den otců (druhý až poslední neděle v červnu) a Den svatého Valentýna. 

Důvěra spotřebitelů v masový maloobchod a velké společnosti je dvakrát nižší než v malé obchody a řemeslníky. Naproti tomu Francouze stále více láká online prodej v podobě e-commerce a m-commerce. Výrobky „Made in France“ však získávají na významu u 79 % francouzských spotřebitelů. Typický francouzský zákazník v současnosti usiluje o přijetí odpovědnějších spotřebních návyků (kvalita, sledovatelnost, složení, autentičnost, transparentnost a ohled na životní prostředí). 

Sociální sítě

Celkem sociální sítě využívá 38 milionů Francouzů, což je 58 % celkové populace země. První místo zaujímá Facebook, na kterém je zaregistrováno přes 35 milionů lidí.Následuje Instagram se 17 miliony uživatelů. Na pomyslné třetí příčce figuruje Twitter, kde je registrováno kolem 6 milionů lidí. Tak vysoká míra užívání sociálních sítí poskytuje prostor pro možnost propagace jejich prostřednictvím.

Zajímavosti e-commerce trhu ve Francii

  • Největší výhodou je vysoká rozvinutost trhu a velká oblíbenost online nákupů mezi Francouzi.
  • Konkurence není tak vysoká ve srovnání s ČR, proto expanze na francouzský e-commerce trh dává smysl.
  • Internetový nákup přes tablety a smartphony roste na popularitě, což se dá říci i o možnosti vícekanálového přístupu (web-store-store nebo store-to-web). Svědčí to o sledování trendů, tento jev je mezi francouzskou komunitou celkem rozšířený.
  • Růst počtu plateb uskutečňovaných prostřednictvím nových platebních metod poskytuje prostor pro zavádění dalších způsobů platby, které s vysokou pravděpodobností získají na popularitě.
  • Nákupní preference a struktura lidí nakupujících v pokročilejším věku jsou podobné českému těm na českém online trhu, proto nemusíte příliš měnit sortiment svého e-shopu.
  • Vysoká míra užívání sociálních sítí je pro vás skvělou příležitosti pro propagaci.

Nepodceňujme však ani odlišnosti francouzského e-commerce trhu:

  • Silně rozvinutý francouzský online trh může v některých případech komplikovat vaši expanzi.
  • I přesto, že nákupy v zahraničí jsou u Francouzů celkem populární, neměli byste podcenit lokalizaci svého e-shopu.
  • Poměrně nízká penetrace internetu mezi Francouzi může způsobit problémy v souvislosti s propagací vašeho internetového obchodu.
  • Vysoký podíl užívání mobilních telefonů poukazuje na to, že by bylo dobré mít optimalizaci pro smartphony.
  • Dopravu je nejlepší zajistit přes mezinárodní logistické společnosti, abyste byli více konkurenceschopní.
  • Zaregistrujte se na mezinárodních online prodejních platformách, především na Amazonu, ale i na původně francouzských internetových portálech.