Přehled e-commerce ve Španělsku

Španělsko (Španělské království) se nachází na Pyrenejském poloostrově. Stát je členem NATO, Evropské unie a dalších organizací. Specifikem této země je, že kromě španělštiny jsou další jazyky uznávány jako úřední jednotlivými autonomními společenstvími. Španělské hospodářství lze charakterizovat jako vyspělou různorodou průmyslovou ekonomiku. Španělsko patří k nejnavštěvovanějším zemím světa. V tomto článku se dozvíte vše podstatné o španělském e-commerce, které kategorie zboží zde jdou nejvíce na odbyt, jakož i klady a minusy případné expanze na tamní online trh.

Základní sociální a ekonomické údaje

Španělsko je konstituční monarchií s parlamentní formou demokracie. V čele státu stojí král, v čele vlády premiér. Většina obyvatel mluví jedním jazykem – španělštinou – a řadí se mezi katolíky. V závislosti na daném regionu se zde hovoří i katalánštinou a baskičtinou. V národnostním složení převládají Španělé. Hlavní měnou je euro (EUR) a metropolí Madrid. Španělsko je unitární stát složený ze 17 autonomních oblastí a 2 autonomních měst.

Během druhé světové války si Španělsko zachovalo neutralitu. Po válce se postupně vymanilo z izolace a díky své jednoznačně antikomunistické vládě se během Studené války stalo spojencem západního světa. V šedesátých letech země zažila nebývalý rozvoj ekonomiky i turistického ruchu. V roce 1982 se Španělsko stalo členem NATO, o čtyři roky později členem Evropské unie a v roce 1999 vstoupilo do eurozóny. Od ledna 2002 zavedl tento stát euro, které nahradilo předchozí španělskou pesetu. V Katalánsku v roce 2015 vyhrály regionální volby separatistické strany usilující o nezávislost na Španělsku a o republikánské zřízení. 

Nejdůležitějšími odvětvími španělského hospodářství byly v roce 2018 velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (24 %), veřejná správa, obrana, vzdělávání a sociální péče (18 %) a průmysl (17 %). Obchod v rámci EU představuje 66 % veškerého vývozu Španělska (15 % vývozu putuje do Francie, 11 % do Německa). Pokud jde o státy mimo EU, směřují 4 % vývozu do Spojených států a 3 % do Maroka. Dovoz do Španělska se z 58 % realizuje z členských států EU (14 % z Německa, 12 % z Francie), zatímco v případě zemí mimo EU pochází 7 % dovozu z Číny a 3 % ze Spojených států. Španělsko je největším pěstitelem oliv na světě, dále se zde daří vinné révě, citrusům a zelenině. Hlavní složky průmyslu představuje dopravní a lehké strojírenství. Velký rozvoj zaznamenal chemický průmysl. Významnou roli hraje též obuvnictví, oděvní průmysl, potravinářství a zpracování korku. Daňové zatížení ve Španělsku činí 21 %. 

Počet obyvatel v r. 201946,94 milionů
Rozloha504 782 km2
Hustota zalidnění88 obyvatel/km2
HDP v r. 20181 277,3 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201827 509 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)1 251 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad)26 818 EUR
Roční nárůst HDP2,18 %

Přehled stavu e-commerce ve Španělsku

Počet uživatelů internetu34,6 milionů
Míra užívání internetu74 %
Objem tržeb za r. 201814,397 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 201915,94 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst13 %
Počet aktivních e-shopů85 000
ARPUcca 460 EUR

Míra užívání internetu roste poměrně rychlým tempem: v roce 2019 využívalo internet kolem 74 % z celkové populace, což je kolem 35 milionů Španělů. Předpokládá se, že v roce 2023 počet uživatelů vzroste na 37 milionů (kolem 81 % z celkové populace země). Mobilní telefon vlastní 96 % obyvatel, z toho 87 % má smartphone. Počítač má 72 % populace, dalších 41 % pak tablet. Frekvence připojení k internetu se ve srovnání s ostatními evropskými státy příliš neodlišuje: každý den se k internetu připojí kolem 92 % španělské populace, alespoň jednou za týden 6 % lidí a minimálně jednou měsíčně pouze 2 %. Co se týče konkurence na poli e-commerce, tak množství e-shopů v zemi v přepočtu na počet obyvatel není tak vysoké jako v ČR, což nahrává možnosti expandovat na španělský online trh. 

Věková struktura uživatelů internetu v zemi v podstatě odpovídá věkovému složení celé populace Španělska. Nejvíce internet využívají lidé ve věku 35 až 44 let, jejich podíl dosahuje 28 % ze všech uživatelů internetu. Následují Španělé ve věku od 45 do 54 let (25 %). Na třetím místě se nachází skupina lidí ve věku 25 až 34 let s 20% podílem. Přibližně stejné procentuální zastoupení mají španělští uživatelé internetu ve věku 18 až 24 a 55 až 64 let (12 %, resp. 15 %).

E-commerce ve Španělsku

Předpokládá se, že mezi lety 2019 a 2020 zaznamená e-commerce ve Španělsku nárůst o 13% a dosáhne obratu 15,94 miliard EUR. Podle predikce by měl obrat španělského e-commerce trhu do roku 2024 při každoročním růstu 9 % dosáhnout 24,623 miliard EUR. Podíl e-commerce na celkovém obratu trhu dosahuje 6 %.

Nejprodávanějším kategoriím zboží vévodí oblečení a elektronika, jejich podíly na celkových tržbách za nákupy na internetu jsou stejné a dosahují shodně 29 %. Na druhém místě se nachází kategorie hraček, která se na celkovém obratu podílí zhruba 19 %. Následuje jídlo (13 %) a nábytek (10 %). V dalších letech se tato tendence příliš nezmění a v roce 2024 bude nejprodávanější kategorií produktů oblečení se stále stejným podílem na celkových tržbách z online nákupů (29 %), v těsném závěsu za ním bude elektronika s 28% podílem. Dalšími relativně populárními kategoriemi zůstanou jídlo (15 %) a hračky (16 %). Poslední místo zaujme i nadále kategorie nábytku s 13% podílem na celkových e-commerce tržbách v zemi. 

Španělský zákazník v průměru za rok utratí za nákupy na internetu okolo 460 EUR. Předpokládá se, že do roku 2024 by průměrná roční útrata měla dosáhnout 640 EUR.

Pouze okolo 26 % Španělů nakupuje v zahraničních internetových obchodech. Z toho vyplývá, že obyvatelé Španělska preferují tuzemské e-shopy. Přitom platí, že ze zbylého podílu zahraničních online nákupů připadá 90 % na země Evropské unie. 

Platební metody

Jak lze vysledovat ze statistik, nejpoužívanější platební metodou v roce 2019 byla platební karta, pomocí které bylo uhrazeno kolem 48 % všech nákupů na internetu. Na druhém místě dle oblíbenosti se nachází bankovní převod s 22% podílem na celkových online nákupech. Následuje e-faktura (16 %). Poměrně populární je rovněž e-peněženka (9 %). Za ní se umístily dobírka a ostatní způsoby platby. Dle statistického výhledu do budoucnosti se tento trend do roku 2023 příliš nezmění. Španělé budou při svých nákupech na internetu i nadále nejvíce používat platební kartu, její podíl z hlediska všech platebních metod však výrazně poklesne až na 36 %. Vzroste obliba ostatních způsobu platby, jako je e-faktura (20 %), bankovní převod (27 %) a e-peněženka (12 %). 

Způsoby doručení zboží

Své zásilky a balíky můžete do Španělska nechat posílat prostřednictvím mezinárodních logistických společností:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje širokou nabídku přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejúspěšnějších svého druhu v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější expedici zásilek.
  • DHL je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • UPS – jedna z největších logistických společností na světě, která nabízí také specializované přepravní a logistické služby.

Tipy pro internetový prodej ve Španělsku

Stejně jako v ostatních evropských zemích, tak i ve Španělsku můžete prodávat své zboží přes online tržiště, a to i včetně těch mezinárodních. Případně můžete za účelem propagace svého e-shopu využít možnosti inzerce na španělských cenových srovnávačích. Mezi největší online tržiště v zemi patří:

  • Amazon.es jeonline tržiště amerického původu. Patří mezi nejstarší a největší internetové obchody svého druhu na světě. Ve Španělsku se nachází na prvním místě mezi online prodejními platformami. Je plně lokalizován a má vlastní logistická centra.
  • ElCorteIngles.es se nachází na druhém místě a ve Španělsku je velmi populární, svůj původ má toto online tržiště přímo ve Španělsku. Nabídka produktů je zde velmi pestrá a uspokojí potřeby všech zákazníků.
  • MediaMarkt.es je součásti německého řetězce a specializuje se na prodej spotřební elektroniky a souvisejících služeb. Ve Španělsku provozuje kolem 85 kamenných obchodů. Nabízí široký sortiment produktů
  • PCComponentes.com je společnost ze skupiny YF Networks, která se zaměřuje hlavně na online prodej PC příslušenství. Tento internetový portál nabízí ty nejlepší komponenty k počítačům za dostupné ceny, a to nikoliv na úkor kvality a servisu.
  • Zalando.es je součástí stejnojmenné německé společnosti, která se zabývá prodejem oblečení a obuvi. Web nabízí téměř 2 tisíce světových a tuzemských, ale též vlastních značek. Portál je ve Španělsku plně lokalizován.

Mezi největší španělské cenové srovnávače patří:

  • eBay.es zaujímá první místo mezi cenovými srovnávači ve Španělsku a je provozován přes nejznámější americkou společnost eBay Inc. Milanuncios.com je online srovnávač, na kterém se nachází přes 13 milionů inzerátů. Na webu můžete najít zboží v mnoha kategoriích: věci pro vozidla, nemovitosti, školení a knihy, různé typy služeb, IT a hry, móda a doplňky, věcí pro dům a zahradu.
  • Segundamano.mx je web, na kterém také můžete inzerovat v různých kategoriích: vozidla, výpočetní technika a elektronika, věci pro domov a osobní péče.

Nejoblíbenějšími dny pro nákupy na internetu ve Španělsku jsou svátek Tří králů, Den svatého Valentýna, Den otců a Den matek a Vánoce. Taková akce jako Black Friday je v posledních letech v zemi celkem populární a přizpůsobuje se jí velká řada prodejních portálů. Co se týče typického španělského online zákazníka, zde je jedna zajímavost: pro 7 z 10 zákazníků je při výběru způsobu dopravy velmi důležité, aby doprava nebyla účtována navíc. Velká část Španělů rovněž preferuje doručení domů. Dalšími výhodami, které nabízejí španělské e-shopy, je možnost pestrého výběru doby a místa dodání zásilky.

Sociální sítě

Celkem sociální sítě ve Španělsku využívá 28 milionů lidí, což je kolem 60 % celkové populace země. Na prvním místě se nachází Facebook s 24 miliony uživatelů. Druhé místo zaujímá Instagram, na kterém je zaregistrováno kolem 15 milionů lidí. Na třetím místě je Twitter s 6 miliony lidí. Ve Španělsku je vysoká míra užívání sociálních sítí,  proto je doporučujeme využít za účelem reklamy a propagace.

Zajímavosti španělského e-commerce trhu z hlediska online prodejců

Na závěr shrneme hlavní důvody, proč pro vás může být španělský e-commerce trh zajímavý:

  • Místní online trh je zajímavý hlavně z toho důvodu, že zde internetový prodej vykazuje poměrně rychlý růst.
  • Preference španělských online zákazníků jsou podobné preferencím Čechů, proto se pro zaběhlé české e-shopy expanze určitě vyplatí, jelikož nemusejí tak citelně měnit nabídku a cílit na jinou věkovou skupinu.
  • Vysoká míra užívání sociálních sítí a internetu v zemi je pro vás obrovskou příležitosti pro propagaci.
  • Španělští online zákazníci nejsou tak nároční na získání důvěry.
  • Vzhledem k vysoké míře úžívání mobilních telefonů, zejména smartphonů, je dobré zajistit si optimalizace vašeho webu pro chytré mobilní telefony.
  • Španělští zákazníci sledují nejnovější trendy a jsou ochotní používat nové technologie v oblasti plateb a nové způsoby platby, což pro vás může představovat jistou výhodu.
  • Poměrně nízká konkurence na poli španělského e-commerce poskytuje prostor pro expanzi.

Pro úplnost dále uvádíme ještě specifika španělského e-commerce trhu:

  • Poměrně rozvinutý online trh a zkušenost španělských zákazníků s nákupy na internetu mohou způsobit problémy při expanzi.
  • Potíže mohou nastat i z důvodu, že penetrace internetu v zemi není tak vysoká jako v těch nejvyspělejších státech Evropy.
  • Dopravu je nejlepší zajistit přes mezinárodní logistické společnosti. Dále se doporučuje nabídnout zákazníkům možnost doručení objednávek do domu.
  • Doporučujeme vám nepodcenit lokalizaci vašeho e-shopu. Zaregistrujte se na mezinárodních online tržištích jako Amazon a eBay, ale i na některých původně španělských.
  • Sledujte trendy v oblasti španělského online prodeje, protože pro španělské spotřebitele představují velmi důležitý aspekt. Vysoký podíl nákupů v tuzemských e-shopech svědčí o tom, že je vhodné udělat plnou lokalizaci vašeho e-shopu.