Přehled e-commerce ve Švýcarsku

Švýcarsko je to stát ležící v západní Evropě. Je zakládajícím členem Evropského sdružení volného obchodu, ale není členem EU ani Evropského hospodářského prostoru. Země je silně ekonomický rozvinutá a podle HDP na hlavu je na 9. místě ve světě. Prodej na švýcarském online trhu je skvělou volbou pro prodejce zaměřené na růst. Švýcarsko se od jiných zemí odlišuje jednak tím, že je zde několik úředních jazyků, jednak náboženstvím. V našem článku poskytneme informace o elektronickém obchodování ve Švýcarsku a shrneme výhody a nevýhody při expanzi do této země.

Základní sociální a ekonomické údaje

Současné Švýcarsko je federativní stranickou direktoriální republikou s prvky přímé demokracie. V čele státu stojí prezident. Stát má tržní ekonomický systém. Většina jeho obyvatel mluví z velké části němčinou (64 %), ale také francouzštinou či italštinou. Hlavní používanou měnou státu je švýcarský frank (CHF). Švýcarská ústava nezná pojem hlavní město federace, ale většina federálních institucí sídlí v Bernu. Švýcarsko je federací 26 autonomních kantonů, které jsou rovnoprávné. 

Švýcarsko bylo ještě v 19. století v některých oblastech hospodářsky vyspělým státem. Malé a přesné přístroje nenáročné na suroviny daly základy přesnému strojírenství. Současně se rozvíjely další obory, například chemie a farmacie. Švýcarsko je známé také pro svou produkci a zpracování potravin, zejména sýrů a čokolády. Ekonomika je postavena na špičkovém průmyslu, produkčních a distribučních systémech a finančnictví na trzích Evropy. Síla a základ švýcarské ekonomiky je v malých a středních firmách, které vytvářejí přes 90 % jejího DPH. Ve Švýcarsku má sídlo mnoho vědeckých a výzkumných společností, které se zabývají činnosti v různých oblastech vědy (CERN, HFSJG), dále zde sídlí veřejné instituce a sídla velkých společností.

Nejvýznamnějšími vývozními komoditami jsou zlato, léky, lidská a živočišná krev, hodinky a sloučeniny dusíku. Populárními destinacemi pro export jsou Německo, USA, Čína a Indie. Mezi hlavní importované komodity patří zlato, balené léky, šperky a auta. Hlavní dovozní destinace jsou Německo, USA, Itálie, Spojené království a Francie. Nejznámější oblastí služeb je bankovnictví. Významnou oblastí hospodářství je turistika, která na sebe váže množství činností, například provoz hotelů, penzionů či privátní ubytování. Daňové zatížení ve Švýcarsku je 7,7 %. 

Počet obyvatel v r. 20198,55 milionů
Rozloha41 285 km2
Hustota zalidnění188 obyvatel/km2
HDP v r. 2018631,5 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201874 437 EUR
HDP v r. 2019 641,2 miliard EUR 
HDP na hlavu v r. 2019 74 934 EUR
Roční nárůst HDP1,06 %

Základní charakteristiky uživatelů internetu ve Švýcarsku

Počet uživatelů internetu7,2 milionů
Míra užívání internetu64 %
Objem tržeb za r. 20185,969 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20196,481 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst (%)7 %
Počet aktivních e-shopů10 000
ARPUcca 900 EUR

Míra užívání internetu je poměrně vysoká, v roce 2019 užívalo internet 84 % populace, což je 7,2 milionů lidí, a předpokládá se, že do roku 2023 by měla míra užívání vzrůst až na 92 % (8,1 milionů lidí). Z celkové populace vlastní mobilní telefon 93 % lidí, z nichž 79 % používá chytrý telefon. Počítače vlastní 86 % obyvatel, stejně tak jsou zde velmi oblíbené tablety, které vlastní 45 % populace. Frekvence návštěvnosti webových stránek se vypadá následovně: 86 % obyvatel se připojí alespoň 1x denně, 11 % alespoň jednou za týden, 2 % jednou za měsíc a 1 % méně než jednou za měsíc.

Míra užívání internetu roste rychle, a ve srovnání s Českou republikou je mnohem vyšší. V následujících trendech se předpovídá nárůst užívání internetu až na 92 %. 

Věková struktura uživatelů více méně odpovídá věkové struktuře obyvatel. Podle statistik z roku 2019 používají internet zejména lidé ve věkovém rozmezí 25 až 34 let (28 %), dále následuje věková skupina 35 až 44 let s podílem 25 %. Přibližně stejně využívají internet lidé ve věku 18 až 24 let s podílem 18 %, a 45 až 54 let s podílem 19 %. Na věkové rozmezí 55 až 64 let připadá 11 %. 

Oblast e-commerce ve Švýcarsku

Stejně jako v okolních zemích zaznamenává i švýcarské e-commerce meziroční nárůst. Do roku 2023 se předpokládá růst o 6,7 % ročně, a v daném roce by dosáhnout 8,387 miliard EUR. Podíl e-commerce trhu na celkových tržbách dosahuje 12 %.

Podle statistik v roce 2019 se největší oblibě těšil nákup elektroniky (29 %). Obrat dané kategorie dosáhl v roce 2019 1,988 miliard EUR. Dalšími populárními kategoriemi jsou oblečení (29 %) a jídlo (17 %). V následujících letech situace se příliš nezmění – kolem 56 % celkového obratu bude pocházet z kategorií oblečení a elektronika. Nákup potravin naroste o 3 % a dosáhne 20 % podílu na celkových tržbách. U ostatních kategorií se tendence nebude měnit a jejích podíly budou stejné. 

Průměrný švýcarský zákazník ročně utratí za online nákupy kolem 900 EUR (ARPU), což je přibližně 23 000 českých korun. Podle predikce by v roce 2023 měla průměrná roční útrata za online nákupy dosáhnout 991 EUR, což je 25 300 českých korun. 

V posledních letech narůstá popularita online nákupů v zahraničních e-shopech, podle statistik 81 % kupujících nakupuje na domácích e-shopech a 19 % nakupuje pouze v zahraničí. Hlavními důvody, proč místní obyvatelé nakupují v zahraničních e-shopech, jsou lepší ceny, dostupnost produktů a služeb, větší výběr a nabídka produktů. 

Platební metody

Nejpoužívanější platební metodou při online nakupování v roce 2019 byla platba kartou, která byla využita ve 49 % uskutečněných nákupů. Na druhém místě se umístila platba e-peněženkou, jejíž podíl je 31 %. Podle predikce by do roku 2023 měla mírně poklesnout obliba platby kartou na 41 %, zatímco platba e-peněženkou vzroste na 36 %. Ostatní metody, jako dobírka či platba na fakturu, by měly zůstat v menšině. Předpokládá se však nárůst popularity bankovního převodu z 6 % na 8 %. Mezi nové platební metody patří platba přes PayPal. 

Doprava

Mezi mezinárodní společnosti, pomocí kterých můžete dopravit balíky nebo zásilky do Švýcarska, patří:

  1. Zásilkovna – má rozptýlenou síť dopravy po Evropě, širokou síť výdejních míst, a v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  2. UPS – jedna z největších světových společností přepravující zásilky, která nabízí také specializované přepravní a logistické služby.
  3. DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  4. TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb.
  5. DPDgroup – tato společnost je jednou z nejlepších v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, a vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.

Tipy k prodeji ve Švýcarsku

Své zboží ve Švýcarsku můžete prodávat nejen přes vlastní e-shop, ale i přes největší online platformy, mezi které patří:

  1. Digitec.ch – lídr na online trhu ve Švýcarsku. Platforma se zabývá prodejem spotřební elektroniky a produktů pro IT a telekomunikace. Spolu s Galaxus.ch společně tvoří Digitec Calaxus AG. Jako největší online obchodní dům ve Švýcarsku má Galaxus neustále rostoucí sortiment produktů, vždy dodává spolehlivě, rychle za nízké ceny a zdarma.
  2. Zalando je německý prodejce oblečení a obuvi nabízející téměř 2 tisíce světových, místních a vlastních značek. Celkem nabízí kolem 450 tisíc produktů. Web působí v 17 zemích a měsíčně ho navštíví kolem 5,5 milionů lidí.
  3. Amazon.de, který podepsal se Swiss Post dohodu o provádění celního odbavení pro švýcarské zákazníky, což zrychlilo dobu doručení balíků do 24 hodin od dokončení objednávky. Ve Švýcarsku funguje mimo jiné služba Amazon Prime – zákazníci mají možnost přístupu ke kompletní nabídce, která zahrnuje 229 milionů produktů.
  4. Nespresso.com je webová stránka a e-shop společnosti Nespresso. Společnost je přítomná v 76 zemích světa.
  5. Brack.ch je online platforma, která nabízí přes 200 000 produktů od více než 2 700 výrobců. Společnost poskytuje svoje služby pro více než 500 000 zákazníků.

Stejně tak lze využít možnost umístění zboží na místní cenové srovnávače. Nejznámějším z nich je Toppreise.ch – jeden z největších cenových srovnávačů ve Švýcarsku. Nabízí srovnání cen pro produkty v mnoha kategoriích jako například auto a motocykly, dětského sortimentu, oblečení, sortimentu pro dům a zahradu či komponentů pro počítače. Pokud chcete mít jistotu, že dostanete nejlepší cenu, tak použijte ten srovnávač. 

Kromě původně švýcarských online platforem se oblibě místních zákazníků těší také čínské maloobchodní platformy. Dvě nejpopulárnější čínské online platformy, které ve Švýcarsku si dokázaly získat silnou pozici na trhu, jsou AliExpress a Wish. Tyto platformy oproti minulému roku zdvojnásobily své tržby na místním trhu. Oblíbené jsou také obchody ze Švédska, protože balíky do Švýcarska jsou posílány hned následující den po provedení objednávky. 

Sociální sítě 

Sociální sítě využívá celkem 4,4 milionu obyvatel, což je kolem 52 % populace. Nejvíce je využíván Facebook, kde je zaregistrováno 4,4 milionu lidí. Druhé místo obsazuje Instagram s 2,2 miliony registrovaných uživatelů. Tak vysoké užívání sociálních sítí poskytuje možnost pro úspěšnou propagaci na sociálních sítích. 

Proč je švýcarský trh zajímavým trhem pro expanzi?

  1. Švýcarský trh je přitažlivý hlavně z důvodu vysoké útraty na online nákupy ze strany švýcarských zákazníků.
  2. Elektronický obchod ve Švýcarsku je velmi rozvinutý, při zajišťování provozu tak lze využít mnoho služeb třetích stran.
  3. Kvalita infrastruktury je na vysoké úrovni, což umožňuje rychlé doručování balíků a zásilek.
  4. Vysoký počet uživatelů internetu a vysoká míra užívání sociálních sítí poskytuje prostor pro propagaci.
  5. Díky podobnosti nákupních preferencí Švýcarů a Čechů není nutné provádět velké změny v nabídce místního e-shopu.

Na co se připravit při expanzi do Švýcarska?

  1. Náklady spojené s provoze e-shopu jsou vzhledem k místní cenové hladině poměrně vysoké.
  2. Zpomalení růstu online zákazníků může způsobit pokles objednávek a obratu vašeho e-shopu.
  3. Švýcarský trh je silně rozvinutý, proto je nutné počítat s vysokou konkurencí.
  4. Zvyšující se popularita čínských online platforem může způsobit problémy s prodejem některých druhů zboží.
  5. Dopravu je nejlepší se zajistit přes mezinárodní společnosti, abyste byli schopni cenově konkurovat již zavedeným online platformám.
  6. Vzhledem k tomu, že místní obyvatelé jsou ochotni platit vyšší částky je vhodné zaměřit pozornost také na změnu nacenění produktů.
  7. Protože většina populace vlastní chytrý mobil, je nutné zajistit dokonalou optimalizaci pro mobilní zařízení.
  8. Švýcarsko není součástí EU ani Schengenského prostoru, mohou se tak vyskytnout nějaké problémy s celním odbavením, výší DPH a cenou dovezeného produktu.