Omnichannel: budoucnost e-commerce

Že ještě neznáte omnichannel? Seznamte se!

14. 01. 2021 | David Křišťan

Oblast e-commerce se vyznačuje neskutečně rychlým vývojem. Je-li celkový pokrok patrný u všech odvětví napříč veškerými sférami hospodářství, tak pro maloobchod a zejména obchodování na internetu to platí dvojnásob. Měnící se preference a stoupající nároky zákazníků vyžadují patřičnou odezvu v podobě (nejen) technologické inovace. Je třeba za každou cenu udržet krok a na současný trend vhodně a především včas zareagovat. Jednou z možností, která se pro maloobchodníky nabízí, je sázka na tzv. strategii omnichannelu. Pro mnohé termín stále ještě poměrně neznámý, Již dnes se dá s jistotou říci (a statisticky doložit), že omnichannel skutečně funguje a firmám prokazatelně pomáhá. Právem se označuje za budoucnost e-commerce. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá a na jakých principech je založený? A jaké konkrétní benefity využití omnichannel strategie přináší? 

Omnichannel se představuje

Omnichannel lze chápat jako obchodní či prodejní strategii založenou na principu propojení a vzájemné interakce většího množství prodejních či komunikačních kanálů najednou, jejímž hlavním cílem je zajištění bezproblémového nákupu a maximální možné spokojenosti zákazníka. Celý nákupní proces je zde vnímán jako komplexní událost probíhající na několika kanálech současně. Charakteristická je zde vzájemná provázanost všech distribučních kanálů. Jedná se o ucelený, holistický přístup, kde je vše nutné chápat jako jeden celek. Strategie omnichannel předpokládá vzájemnou provázanost a součinnost všech kanálů od počátku prodeje až do jeho samotného konce. Celkový zákaznický prožitek je utvářen bez ohledu na konkrétní zvolený kanál. Jak dokresluje přiložená infografika, zákazník se zde nachází uprostřed sítě (jakési pavučiny) společně propojených prodejních kanálů, které se navzájem prolínají a doplňují (viz obrázek).

Stále více zákazníků už dnes nečiní takový rozdíl mezi nakupováním na e-shopech a v kamenných prodejnách. V obou případech je to pro ně nákup jako takový. Často si též vyberou daný produkt na internetu, aby jej nakonec zakoupili na prodejně. A opačně. Model omnichannel stírá rozdíly mezi online a offline světem, resp. mezi různými prodejními a marketingovými kanály, ať už na síti či mimo ni. Na samotný nákup pohlíží jako na soubor událostí, který zahrnuje mimo jiné reklamu, shánění informací o produktech ze strany zákazníka, čtení recenzí, porovnávání zboží a ceny a konečnou objednávku. Využití všech dostupných kanálů umožňuje sbírat data o chování zákazníků bez ohledu na to, kde k nákupu došlo, a jejich pozdější využití a analyzování. Díky omnichannelu lze nejen obsáhnout maximální spektrum cílové skupiny, ale rovněž identifikovat potřeby zákazníků a podle toho uzpůsobit a později s nimi vést již přesně cílenou komunikaci. Dá se tedy říci, že dva největší přínosy této sofistifikované strategie spočívají v konzistenci a personalizaci. Personalizace v tomto případě znamená, že prodejce je schopen identifikovat konkrétního zákazníka. Konzistenci v této souvislosti můžeme chápat tak, že se zákazníkovi dostane vždy identických služeb i informaci bez ohledu na to, na jaký prodejní kanál jeho volba padne. To umožňuje jednotlivá data vyhodnocovat snáze a komplexněji.

Omnichannel - výhody a přednosti pod drobnohledem

  • nárůst tržeb a prodejů
  • větší spokojenost zákazníků a lepší “zážitek” z nakupování
  • rozpoznání zákazníků na všech prodejních kanálech
  • jednodušší, přesně cílená komunikace se zákazníky na jednotlivých prodejních kanálech
  • snížení nákladů na provoz e-shopu
  • snazší zjištění potřeb a preferencí zákazníků

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze by mohla být, po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít \"okurkovou sezonu\"Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací,...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či...

Není kanál jako kanál aneb Omnichannel ≠ multichannel!

Multichannel vs. omnichannel: najděte x rozdílůV minulém díle blogu jsme se společně podívali na termín “omnichannel” (“strategie omnichannel\") a jeho význam, jakož i na jeho...