Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

23. 11. 2020 | David Křišťan

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky na čele a je spojen s mnohými nástrahami. Pro ty, které v tomto ohledu čeká premiéra, se může jednat o pořádnou zatěžkávací zkoušku nebo přímo hotový křest ohněm. Jak se tedy správně nachystat, vytěžit co nejvíce, a přesto zůstat nad věcí? 

Díky našim třem tematicky propojeným příspěvkům nemusíte na tyto otázky hledat odpovědi. My vám totiž rádi pomůžeme. Seznámíme vás postupně s těmi nejdůležitějšími a často se vyskytujícími aspekty a riziky, které s sebou předvánoční období přináší. To vše doplněné o praktické a ověřené rady. Šli jsme na to tak trochu “od lesa” a oprostili se od nějakých vágních formulací a obecných tipů. Naše informace mají pomoci i těm, kteří s přípravou na Vánoce nezačali zrovna včas nebo ji dosud trochu opomíjeli. 

Vyzpovídali jsme své klienty z řad provozovatelů e-shopů a zjišťovali, s čím každoročně v předvánoční sezoně bojují. Dnešní blog odkrývá nástrahy spojené s logistikou a expedicí zboží, jakož i možné problémy spojené s nedostatkem personálu v období Vánoc. Řiďte se našimi radami a můžete jim předejít. Nebudete zbytečně ztrácet čas malichernostmi a zaměříte se jen na to podstatné.

Zajistěte si dostatečný počet zaměstnanců a navyšte kapacitu

Před Vánoci dochází k rapidnímu nárůstu poptávky, a tím pádem i počtu objednávek, které je potřeba vyřizovat. Logicky se tak zkracuje čas na jednu zásilku. S blížícím se Štědrým dnem také přibývá dotazů od zákazníků, na které je potřeba rychle reagovat. To vše s sebou většinou nese nutnost najmout si brigádníky či jiný záskok na výpomoc. V tomto období se jedná o běžnou věc. Posilte včas svůj tým (zejména doplněním zaměstnanců/brigádníků na skladě, za účelem balení a expedice zboží a v oblasti zákaznické podpory), ať máte zajištěnou dostatečnou kapacitu a nestane se, že nebudete stíhat. V tom největším frmolu se počítá každá ruka, tak aby vám pak nescházela.

Bezproblémová logistika a expedice = základ úspěchu

Asi vůbec nejdůležitější věcí je dostatečná zásoba zboží. To, u kterého víte, že půjde před Vánoci nejvíce na odbyt, najednou může zmizet během chvilky. Počítejte s tím a dostatečně se zazásobte. Nestačí si ale produkty objednat u dodavatele, je třeba je mít všechny dostupné (skladem), být schopen je co nejrychleji expedovat a minimalizovat prodlevy v doručení.

Vánoce jsou v zimě, a proto nelze podcenit ani další faktory, jako je například možnost sněhové kalamity. Vytíženost přepravních společností je pak zcela obvyklá. Vsaďte raději na jistotu a co možná nejspolehlivějšího a ideálně ověřeného dodavatele, resp. přepravce. Snažte se zajistit zákazníkům hladký průběh celého nákupního procesu od objednání zboží až po jeho doručení. Budete tak mít nálepku spolehlivého obchodu. A ještě jedna věc: Lepší mít více obalového materiálu než žádný. 

Co si třeba ušetřit čas tím, že si s předstihem zabalíte zboží, po kterém bude na konci roku největší poptávka? Pak už jen nalepíte štítek a můžete expedovat. A ještě vám zbyde čas na jinou práci. Proč také nemít v záloze nouzové řešení a nevyrazit do ulic sám a zásilky nedoručit osobně? To když by “hořelo”.

Na co lidé jednoznačně slyší, je garance dodání zboží do Vánoc. Není nic horšího, než když si notně “zoufalý” zákazník pár dnů před Štědrým dnem u vás objedná dárek a jen se modlí, ať mu včas dorazí, protože vy nemáte nikde jasnou informaci o tom, zda to stihnete, nebo ne. Pokud už nejste schopni zboží do Vánoc dodat, hlavně nelžete nebo nemlžte a tuto věc zákazníkovi jasným způsobem oznamte. Dá se to vyřešit například nabídkou voucherů. 

Slovo na závěr

Promyšlená logistika a případně i navýšení počtu zaměstnanců - pro někoho možná banalita, pro mnohé “černá můra”. Ať už tak či onak, vždy je lepší "strachovat se předem” než přijít s křížkem po funuse a zaspat. Další šanci dostanete až za rok. 

Čím je vhodné přípravu e-shopu na Vánoce začít, jak na poslední chvíli vymýtit případné nedostatky a minimalizovat možné ztráty? Tomuto tématu jsme se věnovali ve svém předchozím článku v rámci svého speciálního třídílného vánočního seriálu (více zde). 

Lámete si hlavu s tím, jak v nejdůležitějším období roku přilákat nové zákazníky a udržet si ty stávající? Jakých marketingových kanálů využít a jak zabodovat? Chcete získat náskok před konkurencí, vnést do své vánoční kampaně přidanou hodnotu? Být originální a jedineční? Pak vás jistě bude zajímat následující článek, který s tím souvisí.

Konkrétní vliv našich tipů na vaše vánoční tržby můžeme jen odhadovat. Vězte však, že už jen jejich pouhým přečtením jste udělali něco pro to, aby letošní Vánoce byly z obchodního hlediska úspěšné. Tak šťastné a veselé!

 

 

 

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze by mohla být, po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít \"okurkovou sezonu\"Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací,...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či...