Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

23. 11. 2020 | David Křišťan

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či nikoliv. 

Jak se na ni co nejlépe připravit, nic nepodcenit a přečkat ji za cenu co nejmenších stresů? To je občas oříšek i pro zkušené provozovatele e-shopů. Snažili jsme se proto vcítit do jejich kůže a dali jsme dohromady celkem tři tematicky příbuzné články vycházející ze zkušeností svých i svých klientů. Výsledkem jsou ucelené a praktické rady, jak zažít úspěšnou vánoční sezonu, i když se na ni nechystáte už v září. Zapomeňte na obecné tipy. Dali jsme si maximálně záležet a přinášíme vám léty ověřená doporučení. Některé z následujících věcí se na první pohled mohou zdát samozřejmé, ve skutečnosti jsou však často opomíjené. Řeč je konkrétně o předvánoční marketingové kampani, vánočně laděné grafice e-shopu a v neposlední řadě “kouzle jedinečnosti" a možnosti realizovat se v (diametrálně) lepším světle než vaše konkurence. 

Marketing

Samotná byť sebelépe cílená kampaň nestačí. Zákazníky je nutno přilákat a vzbudit v nich zájem. Jinými slovy s nimi vhodně komunikovat. Volba marketingových kanálů je vždy individuální, ne vždy se vyplatí kombinovat jich větší množství. V období Vánoc se spíše zaměřte na stávající zákazníky než na ty nové. Jejich získání stojí hodně času, úsilí i peněz. Těm, kteří u vás již nakoupili, zasílejte newslettery, nejlépe personalizované. Nebo využijte retargeting. Vánoční kampaně můžete cílit zvlášť na „nedočkavce“ už v září, tak i „opozdilce“ v průběhu listopadu či prosince. Nezapomeňte klíčová slova trochu prošpikovat vánoční tematikou a důraz byste měli klást rovněž na aktuální trendy. Bannery použijte jako obsahovou reklamu. Dejte si záležet při psaní blogu a své příspěvky zveřejněte rovnou i na sociálních sítích, jejichž využití je v tomto směru více než žádoucí. Články můžete uveřejnit klidně až v listopadu, abyste na zákazníky nevyvíjeli zbytečný marketingový tlak. Lidé se k vám mohou dostat i přes speciální vánoční portály, na kterých jste se rozhodli inzerovat.

Vánoční design e-shopu

Zapůsobte na lidi a "nakažte" je příjemnou atmosférou adventu. Ukažte kreativitu a dopřejte svému e-shopu design ve vánočním duchu. Na zákazníky tak dýchne duch Vánoc, budou se cítit jako v jiném světě (ne v tom přeplněných nákupních center), a tím spíše u vás nakoupí. I zde však platí, že čeho je moc, toho je příliš. Vsaďte na decentnost a vyvarujte se kýčovitosti. Raději ctěte české vánoční tradice než ty americké. Můžete upravit logo, vytvořit speciální vánoční bannery...

Přineste přidanou hodnotu a odlište se od konkurence

Cena nebo slevové akce nehrají u zákazníků při rozhodování o koupi vánočních dárků takovou roli jako jindy v průběhu roku, kdy díky cenovým srovnávačům šetří pomalu každou korunu. U dárků pro své blízké ale na peníze zdaleka tolik nekoukají. Důležitější než výše objednávky je pro ně jistota, že jim zboží dorazí do Vánoc. Jsou už tak nějak automaticky nastaveni, že si “pustí žilou”. Je třeba přinést něco navíc, nabídnout nějaké konkurenční výhody, odlišit se v pozitivním slova smyslu a být v něčem jedinečný a originální. Co takhle například návštěvníky vašeho webu inspirovat v podobě videí na Facebooku, YouTube či Instagramu, jak vhodně a vkusně zabalit dárky?

Nebo jim nabídnout prodlouženou lhůtu pro reklamaci či vrácení zboží. Případně delší zákaznickou podporu (ne jen například 8 - 17 h). Dárkovým balením jistě také nepohrdnou. A čím určitě zabodujete: Poraďte zákazníkům s výběrem dárku. Vytvořte za tímto účelem cílené kategorie (např. ON, ONA, BABIČKA, DĚDEČEK, MAZLÍČEK...) a přidejte k tomu konkrétní tipy.

Slovo na závěr

Ve výše uvedeném textu jste se mohli inspirovat, jak před Vánoci zapůsobit na zákazníky a získat si jejich sympatie. Pevně věříme, že pro vás tyto informace byly užitečné. Pokud ne, nenechte se vykolejit například tím, že před Vánoci nastane jakýkoliv problém ohledně logistiky a expedice zboží. Často se také stane, že e-shop najednou před Vánoci nestíhá vyřizovat objednávky a odpovídat na přibývající dotazy zákazníků. Jak tomu všemu předejít a další užitečné tipy se dozvíte zde.

Zamysleli jste se někdy nad tím, co je pří plánování na vánoční sezonu třeba učinit jako vůbec první a jak to realizovat? Co všechno se na e-shopu vyplatí zkontrolovat a otestovat, abyste zbytečně nepřišli o objednávky? S touto problematikou vám poradíme zde.

Buďte sví, popusťte uzdu své fantazii a kreativitě a nebojte se vyčnívat. Rozhodnete-li se jít touto cestou, máte napůl vyhráno. I tak vám ale za celý tým přejeme, aby pro vás letošní Vánoce byly těmi, na které budete vzpomínat dlouhá léta.

 

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze by mohla být, po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít \"okurkovou sezonu\"Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací,...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky...