Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Kalkulujte!

23. 11. 2020 | David Křišťan

Počet vánočních dárků nakoupených na internetu pravidelně roste, online prodeje v tomto období rok od roku překonávají ty z minulých let. Letošek je navíc nesmírně specifický a kvůli příchodu druhé vlny pandemie koronaviru lidé z pochopitelných důvodů více než kdy jindy (nuceně) nakupují z pohodlí a hlavně bezpečí svého domova. Oblast e-commerce proto očekává rekordní tržby. Ideální šance, jak více vydělat nebo alespoň částečně dohnat ušlý zisk z předcházejících měsíců. Jenže jak toho docílit?

Nečekejte od nás nějaké všeobecně platné a rádoby zaručené rady, které se dají plošně paušalizovat na každý e-shop a kterých na síti najdete nespočetné množství. Vždy záleží na velikosti obchodu, na druhu zboží, který nabízí, na cílové skupině apod. Také nám jistě dáte za pravdu, že k nezaplacení jsou vždy vlastní zkušenosti mající hodnotu zlata. Naší snahou je spíše vám poskytnout doporučení univerzálnějšího rázu, která ocení především ti, kteří si s přípravou dávají na čas. Za tímto účelem jsme pro vás připravili speciální třídílný vánoční seriál, který zároveň může posloužit i jako jakýsi “last minute” návod, ve kterém se dozvíte, jaká největší rizika na vás coby provozovatele e-shopů v předvánočním období číhají, co byste rozhodně neměli opomenout a jak si šikovně ušetřit práci i nervy. Jistě se vám budou hodit i naše "tajné" tipy, jak chytře dohnat případný deficit v přípravě díky konkurenčním výhodám a tomu, že se odlišíte od ostatních. První ze tří krátkých článků je věnován základní kontrole a nezbytné přípravě e-shopu na vánoční sezonu.

Kalkulujte a testujte

Předpokládáme, že s přípravou vánoční kampaně jste začali s dostatečným předstihem. Sem patří důkladné plánování, jasné vytyčení cílů, promyšlení marketingové strategie a odhad investic. Dále pak pečlivá analýza vycházející z minulých let a vlastních předcházejících zkušeností, případně inspirace a “učení se” od konkurence s podobným konceptem a prodávající podobnou komoditu. 

V duchu hesla "štěstí přeje připraveným" je vhodné začít včas, nejlépe již na sklonku léta. Během dovolené či ve volných chvílích můžete zapracovat na svém webu a ušetřit si tak čas, až budete mít v listopadu a prosinci největší shon (více zde). Je třeba neustále počítat s možnými problémy a být schopen na ně reagovat. A poučit se z vlastních chyb, aby se již příště neopakovaly. Zbytečně pak přicházíte o objednávky.   

Těsně před Vánoci byste se už rozhodně neměli pouštět do nějakých větších zásahů na svém e-shopu či dokonce zkoušet nové funkce, mohlo by to nadělat více škody než užitku. Když už, tak jen drobné kosmetické úpravy. Zaměřte se na celkovou kontrolu webu a vše otestujte. Přesvědčte se, zda máte v pořádku XML feed a celkově produkty, zkoukněte fotografie. Ujistěte se, že máte správně nastavené srovnávače, zkontrolujte výši kreditu, aby se nestalo, že vám dojde. Pozornost věnujte i správnému bidování. 

Slovo na závěr

Detailní přípravu na Vánoce máte jistě již dlouhou dobu zdárně za sebou, možná jste ještě na poslední chvíli využili a aplikovali nějaký z našich tipů. To je však jen výchozí bod a začátek všeho. Teď je nutné nepodcenit další faktory, uvědomit si veškeré problémy, které mohou v praxi nastat, a vytvořit si “krizový plán”, pomocí něhož se s nástrahami vypořádáte. Vycházíme-li v tomto ohledu ze samotných zkušeností svých klientů, musíme zde jako další ožehavé téma v předvánočním období zmínit logistiku a personální kapacitu. Více o této problematice se dozvíte zde.

Jste s přípravou vánoční kampaně tak trochu na štíru? Nezoufejte! Nebo zkrátka jen usilujete o pomyslnou třešničku na dortu a chcete vše přivést k dokonalosti? Pak jistě oceníte naše “tajné” tipy, jak formou konkurenčních výhod nabídnout něco navíc a neotřelým způsobem se odlišit v pravém slova smyslu. Konkrétní rady naleznete zde.

Tak hodně zdaru a trpělivosti při posledních nezbytných úpravách vašeho e-shopu a z hlediska tržeb bohatého Ježíška a pokud možno co nejméně stresů!

Ostatní články:

Co odrazuje od nákupu?

Co odrazuje zákazníky od nákupu v přeshraničním obchodě ?Proniknout na zahraniční trhy sice technicky nemusí být složité, ale obchodníci často naráží na problémy, které zbytečně...

Přeshraniční obchodování

Mezinárodní expanze by mohla být, po vybudování loajální národní zákaznické základny, dalším krokem k růstu vašeho podnikání. Stát se globální společností je impozantní úspěch, ale ne každý podnik je na tuto velkou výzvu připraven. Existuje mnoho věcí, nad kterými je třeba přemýšlet, než začnete prodávat své výrobky nebo služby v zahraničí. Položili jste si otázku, zda máte potenciální zákaznickou základnu na zahraničních trzích, na které chcete jít? Produkt, který s úspěchem prodáváte ve vaší domovské zemi, nemusí nutně mít stejné ohlasy jinde. Nestačí si myslet, že by v zahraničí po vaší nabídce mohla být poptávka. Musíte to vědět.

E-commerce - DACH

Německo, Rakousko a Švýcarsko (kolektivně známé jako země DACH) jsou úzce spjaty geograficky i kulturně a jsou ekonomicky velmi úspěšné. Země DACH mají téměř 100 milionů obyvatel...

Právní náležitosti německého e-shopu: všeobecné obchodní podmínky, Impressum a ochrana osobních údajů

V době nebývalého rozmachu e-shopů a sílící konkurence na poli e-commerce je bezchybná výstavba a správa internetového obchodu nezbytným předpokladem úspěšného prodeje. Z pohledu německého zákazníka, který je považován za náročného a do jisté míry stále ještě konzervativního, to pak platí dvojnásob. V Německu se dbá na dodržování pravidel a...

Německá online tržiště aneb Nejen prodejem přes Amazon živ je obchodník

Německý online trh coby šestý největší na světě a třetí největší v Evropě skýtá obrovský potenciál. Ten spočívá mimo jiné v existenci takzvaných online marketplaces neboli online tržišť, která ...

Expanze do zahraničí: V hlavní roli mezinárodní SEO

Kvalitně a do detailu propracované SEO (Search Engine Optimization) je v dnešní době neodmyslitelným předpokladem úspěšného internetového obchodu. Efektivní optimalizace pro vyhledávače je alfou a omegou propagace každého ambiciózního e-shopu. Pohráváte-li si s myšlenkou expanze do zahraničí, dostává tento pojem jiný rozměr: na řadu zde přichází tzv. zahraniční (mezinárodní) SEO. Proto byste se ještě předtím, než svůj záměr vstoupit na cizí trh začnete realizovat, měli podrobně seznámit s jeho základy. Nebo se rovnou obrátit na profesionální SEO agentury, jež se specializují přímo na mezinárodní SEO. Určitě se to vyplatí, jelikož...

Jak ušetřit za přepravu zboží

Rostoucí náklady na doručení poštovních balíků znepokojují nejednoho internetového obchodníka. Aby také ne, vždyť dle jedné nedávno provedené studie 65 % zákazníků ukončí nákupní proces a opustí košík z důvodu vysokých nákladů na dopravu. 40 % z nich dokonce uvedlo, že v případě, že jim e-shop nenabídne dopravu zdarma, objednávku vůbec neuskuteční. Z toho vyplývá, že chcete-li prosperovat, měli byste výdaje vynaložené na expedici zásilek, a tím i poplatky účtované zákazníkům snížit na minimum, v lepším případě mít na svém prodejním kanále nastavenu dopravu zdarma od určité výše částky. Ale jak to udělat, aby tím zároveň neutrpěl váš zisk? V tomto článku přinášíme 5 tipů, jak snížit náklady na přepravu zboží a mít je dlouhodobě pod kontrolou.

3PL: nová dimenze logistiky

V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.

Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém

V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o...

Jak provozovat e-shop v letních měsících

Léto v e-commerce: 6 + 1 tip, jak přežít \"okurkovou sezonu\"Léto, to je čas dovolených, částečného sladkého nicnedělání a relaxace. Alespoň pro mnohé, jistě se totiž najdou tací,...

Retailys navázal spolupráci s Comgate

Koronavirová pandemie znamenala pro e-commerce, na rozdíl od mnoha jiných odvětví, obrovský nárůst. V průběhu globální pandemie zaznamenala evropská i česká e-commerce obrovský...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Navyšte kapacity!

Blížící se konec roku představuje pro internetové obchody zpravidla absolutní vrchol sezony a rok 2020 bude opravdovou výzvou. Zároveň provozovatelům e-shopů přidělává nemalé vrásky...

Vyzbrojte svůj e-shop na Vánoce - Odlište se!

Advent klepe na dveře a s ním přichází pro většinou e-shopů nejdůležitější a nejplodnější část roku. Pomyslný jazýček na vahách, zda byla sezona úspěšná, či...